• Anonym (Jossan)

    Har 6 månaders och man otrogen

    Vet inte var jag ska börja..... har aldrig skrivit här innan. I veckan fick jag reda på att min man varit otrogen med sin kollega.... enligt honom har han haft sex med henne 4-5 gånger för någon månad sen men han nu ?tagit sig ur bubblan? och förstår hur fel det var... men han berättade inget för mig utan jag fick reda på det på annat sätt... pga nedskärningar blev hon precis varslad vilket r skönt.

    Egentligen vill jag bara be honom dra åt helvete men grejen är att vi har en 6-månaders bebis och en treåring här hemma och jag känner därför att jag inte ?kan? lämna honom, för barnens skull. En 6-månaders skulle inte må bra av det och sen älskar jag ju honom. Mitt liv känns helt krossat. Vad fan ska jag göra?

  • Svar på tråden Har 6 månaders och man otrogen
  • Vanessa89

    Hur kom du på honom? Jag tror definitivt att det har pågått längre, för varför skulle han vara ärlig? Och att hon har blivit varslad är ingen garant för att de slutar träffas. Barnen kommer känna att något är fel, de är inte dumma utan är väldigt bra på att känna in.

  • Anonym (Anna)

    Kan du föreställa dig ett liv med honom efter detta? Kommer du kunna klara av att lita på honom igen eller kommer du gå och kolla hans mobil t.ex? Jag förstår helt och hållet folk som slänger ut sina män eller dumpar dom direkt, för jag kan känna känslan du antagligen känner - tom, förtvivlad, besviken och oälskad. Men ni har förmodligen haft ett fantastiskt förhållande och ni har fått ett barn tillsammans. Så vore jag dig skulle jag ha gett relationen en chans. För kanske kan det bli ännu bättre? Stort lycka till!

  • Anonym (Kär)

    Var han kär i henne?

    Varför gjorde han det?

    Om det bara var vänskap och sex hade jag nog inte lämnat. Men antagligen funderat på att göra samma sak

  • viseversa

    han ljuger såklart. Hade du inte listat ut det hade han inte sagt något och fortsatt gå bakom din rygg. Nu sä'ger han att han avslutat med henne vilket självklart inte stämmer. Han kommer aldrig vara trogen utan alltis vara ett as ts. Barnen mår bättre av en mamma som mår bra. Så du behöver inte leva med ett as för barnens skull.

  • Anonym (man)

    Jo, alla intalar ju sig själva att de inte kan lämna för barnens skull... men egentligen är det ju inte för barnens skull man stannar utan för sin egen skull.

    Av egen erfarenhet skulle jag råda dig att dra, ett förhållande blir sällan bra efter en otrohet, man kan säkert hålla den vid liv med konstgjord andning men ärren kommer alltid finnas kvar. Men jag vet oxå att du inte är mogen för att ta till dig det. Jag fick höra det själv i min resa och vägrade lyssna jag med.  Så det bästa råd jag kan ge dig är.... ta inget beslut alls... sätt förhållandet på paus, säg varken stanna eller gå, säg att du svarar när du är redo för det och det får han respektera. Det ger dig tid att läka och tänka igenom vad du vill utan att stressa och det ger honom tid att tänka igenom vad han ställt till med och vilka konsekvenser det kommer få.

    När man bli bedragen av någon som står en nära så hamnar man ofta i en kris som tar lång tid att traggla sig igenom. Du kommer gå igenom ett antal faser innan du är redo att ta ett sånt beslut. Glöm din man tills vidare, fokusera på dig själv och barnet, ta hjälp av vänner och familj så mycket du kan för avlastning, stöttning, ältande. Har du ingen familj eller vänner du kan prata med överväg att ta hjälp av kommun eller jobbet (samtalsterapi). Det är extremt viktigt att ha någon att pysa ut alla 1000 känslor och tankar som rör sig i huvudet dygnet runt och det är extremt utmattande.

    https://www.1177.se/liv--halsa/psykisk-halsa/att-hamna-i-kris/

    Några saker som är bra att ha i minnet på vägen...

    1) Hans otrohet är aldrig någonsin ditt eller förhållandets fel. Otrohet är ett medvetet val som var och en gör och han gjorde sitt val.

    2) Få ångrar sin otrohet på riktigt, de ångrar bara att de blev påkomna och vilka konsekvenser det fick. Hade han ångrat sig på riktigt så hade han sagt det själv efter första gången inte efter att han blivit påkommen.

    3) Det är inte upp till dig att återfå förtroendet för honom, det är upp till honom att göra sig förtjänt av ditt förtroende och förlåtelse är något man gör sig förtjänt av inte något man bara får genom att puta med läppen.

    4) Var ärlig med dig själv, ifrågasätt dina egna motiv, tex.. är det verkligen för barnens skull du vill stanna eller för din egen? Var inte rädd att röra i saker som är känsliga. Se det som att rengöra ett sår, allt skit måste ut för att inte bli infekterat, även om det gör väldigt ont.

    5) Även om du i slutändan inte lämnar så är det bra om du så snart du känner dig redo för det iaf börjar förbereda dig för det. Vet inte var du bor, men det kan ta tid att hitta nåt nytt, en skilsmässa har oxå 6 månaders betänketid, att sälja hus tar även det tid, bodelning tar tid, etc...

  • Sagoflickan

    Så tråkigt att läsa om din situation. Är det bara för barnens skull du vill stanna eller älskar du honom och vill fortsätta leva med honom? Jag fick veta att min man var otrogen med en kollega en kort tid. Jag valde att stanna av många anledningar, barnen var bara en. Huvudsaken nu är hur din man hanterar den kris ni hamnat i. Är han uppriktigt ledsen och ångerfull samt fokuserad på ditt välmående? 

    Jag skapade en tråd tidigare i våras för att hjälpa andra i min situation eftersom det hjälpte mig så mycket. Det TED- talk som är länkat var avgörande för mitt läkande och jag mår mycket bättre nu.

    https://www.familjeliv.se/forum/thread/80432478-hjalp-till-den-som-vill-stanna-kvar-efter-otrohet

    Jag hoppas det kan ge dig någonting!

Svar på tråden Har 6 månaders och man otrogen