• Thu 28 May 2020 21:00
    3684 visningar
    14 svar
    14
    3684

    Hjälp till den som vill stanna kvar efter otrohet

    En del otrogna är narcissistiska och grandiosa och anser sig vara berättigade att vara otrogna och är det igen och igen. De kan ofta skylla ifrån sig på sin partner och tar inte eget ansvar. De ångrar sig kanske inte ens.

    Andra är personer som älskar sin partner och alltid varit monogama men plötsligt befinner sig i en konflikt mellan sitt beteende och sina värderingar. De har klivit över en gräns de aldrig trodde de skulle korsa och ångrar sig uppriktigt. De gör sitt bästa för att reparera skadan de orsakat och gör oftast inte om det.

    Naturligtvis kan det även finnas andra varianter av otrogna. 

    Om man har byggt upp ett liv tillsammans med allt vad det innebär är det inte säkert att man bara kan eller vill lämna när en otrohet uppdagas. Förhållandet kan vara värt att försöka rädda. Mitt är det. Något som hjälpt mig oerhört är nedan länkar till den kända parterapeuten Esther Perel. Hon har bra tankar för den som vill lyfta blicken och ha en mer rättvis, humanistisk och rationell syn på otrohet istället för att vara fördömande, cynisk, pessimistisk och se allt i svart eller vitt. Hon hjälper en att gå vidare efter en otrohetskris. Otrohet är hemskt och allvarlighetsgraden kan såklart variera stort (allt går förmodligen inte att förlåta eller stanna kvar för) men vi är alla människor och ingen är perfekt. Otrohet är vanligt trots allt och även om det aldrig är rätt eller försvarbart att vara otrogen kan det hända den bästa av oss även om vi inte tror det. Jag vill förtydliga att jag talar om de otrogna i den andra kategorin.


    Hennes TED- talk:


    ">



    Om att otrohet kan inträffa och varför lyckliga människor är otrogna:


    ">



    En gång otrogen alltid otrogen?:
    ">


    ">


  • Svar på tråden Hjälp till den som vill stanna kvar efter otrohet
  • Anonym (jaha)
    Fri 29 May 2020 16:36
    #1

    Jaha, so what?
    Känns mest som att det är dig själv du försöker övertyga.

  • Anonym (Anony­m man)
    Fri 29 May 2020 16:52
    #2

    Har inte orkat titta på länkarna, men håller med dig om att otrohet inte per automatik behöver betyda slutet på ett förhållande. Det kan finnas värre svek än att ens partner har sex med en annan. Av någon anledning verkar intoleransen för just sexuell otrohet vara enormt mycket högre än för andra - ofta mer väsentliga - handlingar som kan skada förhållandet minst lika mycket och på en djupare nivå. Fokuseringen på just sexuell monogami som det mest centrala i ett förhållande tror jag ofta gör mer skada än nytta, särskilt när studier visar otrohet är extremt vanligt. Kanske vore det bättre och hälsosammar om man inte förutsatte total monogami, men däremot total ärlighet och öppenhet? Att man accepterade att ens partner någon gång kunde bli sexuellt attraherad av en annan, utan att hen för den skull tappar attraktionen och kärleken till en själv? För mig är det smygandet, lögnerna, oärligheten som sårar; inte den sexuella handlingen i sig.

  • Anonym (jaha)
    Fri 29 May 2020 17:13
    #3
    +1
    Anonym (Anonym man) skrev 2020-05-29 16:52:02 följande:

    Har inte orkat titta på länkarna, men håller med dig om att otrohet inte per automatik behöver betyda slutet på ett förhållande. Det kan finnas värre svek än att ens partner har sex med en annan. Av någon anledning verkar intoleransen för just sexuell otrohet vara enormt mycket högre än för andra - ofta mer väsentliga - handlingar som kan skada förhållandet minst lika mycket och på en djupare nivå. Fokuseringen på just sexuell monogami som det mest centrala i ett förhållande tror jag ofta gör mer skada än nytta, särskilt när studier visar otrohet är extremt vanligt. Kanske vore det bättre och hälsosammar om man inte förutsatte total monogami, men däremot total ärlighet och öppenhet? Att man accepterade att ens partner någon gång kunde bli sexuellt attraherad av en annan, utan att hen för den skull tappar attraktionen och kärleken till en själv? För mig är det smygandet, lögnerna, oärligheten som sårar; inte den sexuella handlingen i sig.


    Ehm, annars är ju "smygandet, lögnerna och oärligheten" som man erkänt VET är det verkliga problemet med otrohet, inte själva sexakten. Så du är inte unik på nåt sätt, det är så de allra flesta resonerar.

    Personligen tycker jag det är fel att dra paralleller till öppna förhållanden när man pratar om otrohet. De ena har ingenting med det andra att göra. ALLA kan redan idag välja om de vill ha ett öppet eller monogamt förhållande. Så problemet ligger inte i monogami i sig för ingen har tvingat in en otrogen person i ett monogamt förhållande, det har personen själv valt. Problemet ligger snarare i att om man inte vill leva monogamt utan har lust att knulla andra än sin partner så ska man inte ge sig in i ett monogamt förhållande öht. Och om man nu valde fel så är lösningen inte att alla ska acceptera att man skiter i att ta det med sin partner utan gå bakom ryggen på sin partner. För då är man ju bara en feg stackare som inte kan stå för det man vill inför sin partner och omgivningen.

    Så att propagera för att samhället ska vara mer accepterande för otrohet är detsamma som att säga att samhället ska acceptera att man sviker, ljuger och manipulerar andra. Det tycker jag inte alls är en bra idé, för i så fall måste vi acceptera det i alla sammanhang och jag tror du förstår själv vilket slags samhälle det skulle bli.

    Jag tycker att dagens krav på ÄRLIGHET duger alldeles utmärkt, vill man knulla flera, välj ett öppet förhållande, vill man inte knulla andra välj ett monogamt förhållande. Ångrar du dig på vägen, ta upp det med din partner eller byt förhållande.  Att vissa sen inte klarar av att vara ärliga kan inte skyllas på samhället. Då är det snarare personliga brister som de behöver jobba på.
  • Anonym (FYI)
    Fri 29 May 2020 23:56
    #4
    Anonym (Anonym man) skrev 2020-05-29 16:52:02 följande:

    Har inte orkat titta på länkarna, men håller med dig om att otrohet inte per automatik behöver betyda slutet på ett förhållande. Det kan finnas värre svek än att ens partner har sex med en annan. Av någon anledning verkar intoleransen för just sexuell otrohet vara enormt mycket högre än för andra - ofta mer väsentliga - handlingar som kan skada förhållandet minst lika mycket och på en djupare nivå. Fokuseringen på just sexuell monogami som det mest centrala i ett förhållande tror jag ofta gör mer skada än nytta, särskilt när studier visar otrohet är extremt vanligt. Kanske vore det bättre och hälsosammar om man inte förutsatte total monogami, men däremot total ärlighet och öppenhet? Att man accepterade att ens partner någon gång kunde bli sexuellt attraherad av en annan, utan att hen för den skull tappar attraktionen och kärleken till en själv? För mig är det smygandet, lögnerna, oärligheten som sårar; inte den sexuella handlingen i sig.


    Bara av ren nyfikenhet...Vad i ett monogamt förhållande är värre än otrohet.
    Det är ofta man ser just det, att det finns så många fler saker som är värre men jag har inte sett någon som har kunnat förklara vad som är värre.
    Saken är väl den att för en del är otrohet det största sveket och för andra kanske det inte är det...Vem har rätt? Och framför allt, vem har rätt att tala om för någon annan vad som är värre, det ena eller det andra?
  • Anonym (P)
    Sat 30 May 2020 06:42
    #5

    Otrohet behöver inte alltid vara slutet. Det går att förlåta och anstränger båda sig att göra sig själv bättre som människa kan förhållandet t.o.m bli bättre efter.

  • Anonym (Älska­rinna)
    Sat 30 May 2020 12:40
    #6

    Håller med om att lögnerna kring det är det värsta! Att ha sex med någon annan är just bara sex... Jag skulle dock själv aldrig förlåta det eftersom att om min partner låg med någon annan skulle det per automatik varit en riktigt fet jävla lögn både mot mig och vårt förhållande.

  • Anonym (FYI)
    Sat 30 May 2020 15:30
    #7
    Anonym (Älskarinna) skrev 2020-05-30 12:40:20 följande:

    Håller med om att lögnerna kring det är det värsta! Att ha sex med någon annan är just bara sex... Jag skulle dock själv aldrig förlåta det eftersom att om min partner låg med någon annan skulle det per automatik varit en riktigt fet jävla lögn både mot mig och vårt förhållande.


    Nyfiken igen...Anonym (Älskarinna)???

    Du får , men alltså inte din partner?
  • Anonym (Älska­rinna)
    Sat 30 May 2020 20:20
    #8
    Anonym (FYI) skrev 2020-05-30 15:30:58 följande:

    Nyfiken igen...Anonym (Älskarinna)???

    Du får , men alltså inte din partner?


    Jag har ingen partner men har aldrig varit otrogen mot någon och kommer inte heller vara i framtiden!
  • Anonym (jaha)
    Mon 1 Jun 2020 10:13
    #9
    Anonym (Älskarinna) skrev 2020-05-30 20:20:48 följande:
    Jag har ingen partner men har aldrig varit otrogen mot någon och kommer inte heller vara i framtiden!
    Men att delta i att bedra någon annan är helt ok?
  • Anonym (jaha)
    Mon 1 Jun 2020 10:25
    #10
    Anonym (P) skrev 2020-05-30 06:42:59 följande:

    Otrohet behöver inte alltid vara slutet. Det går att förlåta och anstränger båda sig att göra sig själv bättre som människa kan förhållandet t.o.m bli bättre efter.


    Jag tror säkert att det går men till vilket pris?

    Jag tror att många lyckas hänga ihop och säger att de är lyckliga, men när man synar närmare så kryper det fram att man har en massa issues och noll förtroende. 

    Jag tycker inte den verkliga frågan är om det går eller inte, jag tror säkert det går bara man ger sig fan på det, jag tycker den verkliga frågan är om det är värt det?
  • Anonym (FYI)
    Mon 1 Jun 2020 11:21
    #11
    Anonym (jaha) skrev 2020-06-01 10:25:00 följande:
    Jag tror säkert att det går men till vilket pris?

    Jag tror att många lyckas hänga ihop och säger att de är lyckliga, men när man synar närmare så kryper det fram att man har en massa issues och noll förtroende. 

    Jag tycker inte den verkliga frågan är om det går eller inte, jag tror säkert det går bara man ger sig fan på det, jag tycker den verkliga frågan är om det är värt det?
    Nä, ingenting är ju som innan otroheten. Allt måste ju i så fall starta om från noll.
    Och eftersom noll inte existerar i en pågående relation, är det i.a.f för mig inte värt det.
  • Anonym (jaha)
    Mon 1 Jun 2020 12:11
    #12
    Anonym (FYI) skrev 2020-06-01 11:21:58 följande:
    Nä, ingenting är ju som innan otroheten. Allt måste ju i så fall starta om från noll.
    Och eftersom noll inte existerar i en pågående relation, är det i.a.f för mig inte värt det.
    Håller med, men jag tyckte det var värt att påpeka eftersom frågan många ggr hamnar i en går det eller går det inte aspekt. Det mesta går ju men sen är det som sagt en helt annan sak till vilket pris och om det priset är värt det.
  • Anonym (Älska­rinna)
    Mon 1 Jun 2020 22:33
    #13
    Anonym (jaha) skrev 2020-06-01 10:13:45 följande:

    Men att delta i att bedra någon annan är helt ok?


    Nej det tycker jag inte att det är!
  • Anonym (FYI)
    Tue 2 Jun 2020 15:42
    #14
    +1
    Anonym (Älskarinna) skrev 2020-06-01 22:33:40 följande:
    Nej det tycker jag inte att det är!
    Med den signaturen du har, kräver det faktiskt en förklaring...?
    Är du älskarinna och tycker det är fel?Förvånad

    Av en händelse och med lite att göra, satt jag och slötittade på You Tube där jag kom in på en rad med klipp till en radiokanal i Stockholm "Power hit Radio" där dom har ett inslag varje morgon, vad jag förstår, som heter "Powers röda rosor" där dom ringer upp...ofta otrogna, och konfronterar dom med den Misstänksamme/bedragne sittande tyst i ett trepartssamtal...
    Detta är vad varje otrogen skulle råka ut för...!!
Svar på tråden Hjälp till den som vill stanna kvar efter otrohet