ThreeCherries skrev 2020-07-04 23:52:57 följande:
Haha, det har jag faktiskt aldrig upplevt eller bevittnat en enda gång under mina tolv år i Sverige, kul att höra att det sker ändå, som icke-svensk får jag inte intrycket att sånt sker mycket här :p
Jag tänkte mer på när man faktiskt känner att man klickar med någon. Jag vågar inte ta något första steg pga livrädd att trampa på deras svenska gränser, försöker passa in i kulturen här bara, inte vara en kvinna som heter Ove.
Nu efter så många år av icke-vågande börjar jag försiktigt vara mer mig själv och kan uppfattas som mer på än förut, men försöker gå fram försiktigt och känner ju av om vibbarna är "kul, detta uppskattar jag" eller "mmhm.. tack men hej"..
Får se..
Vi har bjudit över grannarna på middag nån gång. De tackade ja, kom och åt och "Det var trevligt, nästa gång får vi vara hos oss". 5 år senare har nästa gång fortfarande inte hänt vilket vi nog tolkar som att intresset inte finns

Barnen leker fortfarande och vi småpratar när vi ses men inte mer än så.
Så länge man accepterar om den andra sidan inte håller med om att man klickat så tycker jag inte att det är några problem att bjuda in nån gång. Fortsätter man däremot tjata utan att grannarna visar intresse så njae...