• Anonym (Lindgren)

Vilken tycker ni bäst om?

Nyfiken på vilken musik/sång ni tycker bäst om gällande A. Lindgrens filmer/serier.

Min favorit är introt (?) till B Lejonhjärta. Den utan text. Den är sååå vacker!

• Svar på tråden Vilken tycker ni bäst om?
  • Anonym (Lindgren)

Kalle Teodor kommer som nr 2 på min lista.

• Anonym (Liv)

Vargsången i Ronja Rövardotter har alltid varit en favorit hos mig :)

• Anonym (Ruskprick)

Murmeldjurssången i Vi på Saltkråkan.

• Anonym (Lindgren)
    Anonym (Ruskprick) skrev 2020-07-04 22:39:50 följande:

Murmeldjurssången i Vi på Saltkråkan.

Vad är det för något? Försökte googla men gick inget vidare.
  • Anonym (Lindgren)
    Anonym (Lindgren) skrev 2020-07-04 22:44:11 följande:

Vad är det för något? Försökte googla men gick inget vidare.

Den var ny för mig. Har inte sett den filmen (tror dock jag sett en gammal (svart-vit (?) variant. Jag kanske var lite för gammal när denna film kom ut? Den sången var fin.
  • Anonym (Lindgren)
    Anonym (Liv) skrev 2020-07-04 22:25:58 följande:

Vargsången i Ronja Rövardotter har alltid varit en favorit hos mig :)

Den är fin!
  • Anonym (Astrid min Astrid)

Vargsången alla gånger.

• Anonym (epo)

"Världens bästa karlsson"

• Aniiee

Ja, du.... jag gör väl en sån här. Jag råkar nämligen ha boken Hujedamej bredvid mig. Kanske kan det också hjälpa någon annan att minnas "bortglömda" sånger...

Emil i Lönneberga:
    "Hujedamej" - Den är ganska rolig att sjunga. Lite lång att sjunga hela på en gång, men jag gillade att den användes i tv-serien som introdukion till varje avsnitt.
    "En till som jag" - Jag gillar den, särskilt som den har två olika melodier, så det är inte så lätt att tröttna på den.
    "Du käre lille snickerbo'" - Uttjatad. Sorry.
    "Grisen gal i granens topp" - Rolig text men tyvärr också lite uttjatad.
    "Min lilla gris vill ha roligt" - har jag knappt hört, så.... vet inte.
    "Ibland går jag runt och trallar" - japp. I feel you, Emil. Jag med, på denna =)
    "Bom sicka bom" - också en sång som är rolig att sjunga.
    "Lille katt" - också förbaskat uttjatad.
    "När mamma var liten" - tycker jag är jättemysig. Jag kan få den i huvudet också.
    "Idas sommarvisa/Jag gör så att blommorna blommar" - också extremt uttjatad, så pass att jag inte gillar den längre.
    "Fattig bonddräng" - älskar jag. Min mamma älskade den också. Vi hade den på hennes begravning, så den ger mig väl kanske lite ångest pga det.
    "Varför och varför" - Jag gillar den, för den påminner mig om att livet kan vara jobbigt och orättvist och fattigt, men det finns ändå saker att skratta/vara glad åt. 
    "Liten visa om huruledes livet är kort liksom kärleken" - lång jla titel... Den är dock roliga att sjunga och låter ju som ett gammalt skillingtryck.

Karlsson på Taket:
    "Världens bästa Karlsson" - Nej tack. Jag har aldrig gillat Karlsson så hans hyllningssång till sig själv faller mig inte riktigt i smaken,
    "Vem tror du att du är" - Lite samma som ovan, fast mer trycka ner någn annan än lyfta upp sig själv. (och folk undrar varför jag inte gillar Karlsson på Taket.)
    "Bara en liten hund" - ok, den gillar jag, för.... ja... hundmänniska. Och den är rolig att sjunga.
    "Vem är inte rädd ibland" - gillar jag också. Bra påminnelse om att människor är människor och vi alla har våra styrkor och svagheter.

Barnen i Bullerbyn:
    "Falukorvsvisan" - Gulligt liten sång.
    "Alla ska sova för nu är det natt" - Nostalgi till max, då detta var en av min barndoms vaggvisor som min mamma sjöng.

Pippi Långstrump:
    "Här kommer Pippi Långstrump" - Uttjatad
    "Sommaren är min" - inte lika uttjatad som Idas sommarvisa. Helt ok.
    "Sjörövar-fabbe" - tyvärr rätt uttjatad i mitt barndomshem, den sämre sjörövarsången....
    "Kalle Teodor" - now we're talking.
    "Liten Vaggvisa/Sov alla" - vaggvisa nr 2...
    "Merja, merja, mojsi" - nä.
    "Mors lilla lathund" - Japp. Rolig att sjunga och har används flitigt mellan oss syskon för att "reta" varandra.

Vi på Saltkråkan:
    "Vår på Saltkråkan" - Mysig lite visa.

Nils Karlsson-Pyssling:
    "Plätt plitt plutt-visan" - Rolig och rolig att sjunga.
    "Vad det är bra" - Jag har lite samma känslor inför denna som för "fattig bonddräng". Den är fin, men för mig har en ett vemod pga min familjehistoria.

Rasmus på Luffen:
    "Luffarvisan" - Får mig att le. Det är rätt nice att vara fri som en fågel.
    "Kattvisan" - Rolig att sjunga, lite tokrolig text.

Madicken på Junibacken:
    "Piluttavisan" - tyvärr rätt uttjatad.

Bröderna Lejonhjärta:
    "Törnrosdalens frihetssång" - Älskar att sjunga den...

Ronja Rövardotter:
    "Ronjas visa vid lägerälden" - jag erkänner, jag brukar sjunga den när jag går ut med hundarna klara vinterkvällar. Men jag hävdar FORTFARANDE att den egentligen hör hemma i Bröderna Lejonhjärta. Ask me why....
    "Vargsången" - Egentligen en ganska hemsk sång, på sätt och vis. Men din och jag gillar att sjunga den.
    "Rövarsången" - Gillar.
    "Rumpnissarnas visa" - inte hört.

Några "honorable mentions", som inte är med i boken, men som jag gillar massor:
    "De hjältemodiga" - väcker verkligen min fantasi och äventyrslusta.
    "Ronja i skogen" (vet inte vad den faktiskt heter) - samma orsak som ovan
    "Väverskans sång" ur Mio min Mio - igen, samma som ovan.
    "Köttbullevisan" ur Madicken på Junibacken (igen vet inte om den heter så) - rolig, jag drog alltid fram den när maten inte passade småsyskonen.

Så, finns säkert mer.... sorry för lång post.

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Lindgren)
    Aniiee skrev 2020-07-05 00:10:56 följande:

Ja, du.... jag gör väl en sån här. Jag råkar nämligen ha boken Hujedamej bredvid mig. Kanske kan det också hjälpa någon annan att minnas "bortglömda" sånger...

Emil i Lönneberga:

"Hujedamej" - Den är ganska rolig att sjunga. Lite lång att sjunga hela på en gång, men jag gillade att den användes i tv-serien som introdukion till varje avsnitt.

"En till som jag" - Jag gillar den, särskilt som den har två olika melodier, så det är inte så lätt att tröttna på den.

"Du käre lille snickerbo'" - Uttjatad. Sorry.

"Grisen gal i granens topp" - Rolig text men tyvärr också lite uttjatad.

"Min lilla gris vill ha roligt" - har jag knappt hört, så.... vet inte.

"Ibland går jag runt och trallar" - japp. I feel you, Emil. Jag med, på denna =)

"Bom sicka bom" - också en sång som är rolig att sjunga.

"Lille katt" - också förbaskat uttjatad.

"När mamma var liten" - tycker jag är jättemysig. Jag kan få den i huvudet också.

"Idas sommarvisa/Jag gör så att blommorna blommar" - också extremt uttjatad, så pass att jag inte gillar den längre.

"Fattig bonddräng" - älskar jag. Min mamma älskade den också. Vi hade den på hennes begravning, så den ger mig väl kanske lite ångest pga det.

"Varför och varför" - Jag gillar den, för den påminner mig om att livet kan vara jobbigt och orättvist och fattigt, men det finns ändå saker att skratta/vara glad åt. 

"Liten visa om huruledes livet är kort liksom kärleken" - lång jla titel... Den är dock roliga att sjunga och låter ju som ett gammalt skillingtryck.

Karlsson på Taket:

"Världens bästa Karlsson" - Nej tack. Jag har aldrig gillat Karlsson så hans hyllningssång till sig själv faller mig inte riktigt i smaken,

"Vem tror du att du är" - Lite samma som ovan, fast mer trycka ner någn annan än lyfta upp sig själv. (och folk undrar varför jag inte gillar Karlsson på Taket.)

"Bara en liten hund" - ok, den gillar jag, för.... ja... hundmänniska. Och den är rolig att sjunga.

"Vem är inte rädd ibland" - gillar jag också. Bra påminnelse om att människor är människor och vi alla har våra styrkor och svagheter.

Barnen i Bullerbyn:

"Falukorvsvisan" - Gulligt liten sång.

"Alla ska sova för nu är det natt" - Nostalgi till max, då detta var en av min barndoms vaggvisor som min mamma sjöng.

Pippi Långstrump:

"Här kommer Pippi Långstrump" - Uttjatad

"Sommaren är min" - inte lika uttjatad som Idas sommarvisa. Helt ok.

"Sjörövar-fabbe" - tyvärr rätt uttjatad i mitt barndomshem, den sämre sjörövarsången....

"Kalle Teodor" - now we're talking.

"Liten Vaggvisa/Sov alla" - vaggvisa nr 2...

"Merja, merja, mojsi" - nä.

"Mors lilla lathund" - Japp. Rolig att sjunga och har används flitigt mellan oss syskon för att "reta" varandra.

Vi på Saltkråkan:

"Vår på Saltkråkan" - Mysig lite visa.

Nils Karlsson-Pyssling:

"Plätt plitt plutt-visan" - Rolig och rolig att sjunga.

"Vad det är bra" - Jag har lite samma känslor inför denna som för "fattig bonddräng". Den är fin, men för mig har en ett vemod pga min familjehistoria.

Rasmus på Luffen:

"Luffarvisan" - Får mig att le. Det är rätt nice att vara fri som en fågel.

"Kattvisan" - Rolig att sjunga, lite tokrolig text.

Madicken på Junibacken:

"Piluttavisan" - tyvärr rätt uttjatad.

Bröderna Lejonhjärta:

"Törnrosdalens frihetssång" - Älskar att sjunga den...

Ronja Rövardotter:

"Ronjas visa vid lägerälden" - jag erkänner, jag brukar sjunga den när jag går ut med hundarna klara vinterkvällar. Men jag hävdar FORTFARANDE att den egentligen hör hemma i Bröderna Lejonhjärta. Ask me why....

"Vargsången" - Egentligen en ganska hemsk sång, på sätt och vis. Men din och jag gillar att sjunga den.

"Rövarsången" - Gillar.

"Rumpnissarnas visa" - inte hört.

Några "honorable mentions", som inte är med i boken, men som jag gillar massor:

"De hjältemodiga" - väcker verkligen min fantasi och äventyrslusta.

"Ronja i skogen" (vet inte vad den faktiskt heter) - samma orsak som ovan

"Väverskans sång" ur Mio min Mio - igen, samma som ovan.

"Köttbullevisan" ur Madicken på Junibacken (igen vet inte om den heter så) - rolig, jag drog alltid fram den när maten inte passade småsyskonen.

Så, finns säkert mer.... sorry för lång post.

Tack för ett utförligt svar. Hoppades på att du skulle se tråden. Några av dessa sånger känner jag inte ens igen. Tex Ronjas lägereldssång (sett filmen Men minns inte denna sång). Jag gillar inte heller Karlsson. Gillar precis som du frihetssången i Törnrosdalen och Fattig bonddräng.
  • Anonym (Lindgren)
    Anonym (Lindgren) skrev 2020-07-05 00:38:35 följande:

Tack för ett utförligt svar. Hoppades på att du skulle se tråden. Några av dessa sånger känner jag inte ens igen. Tex Ronjas lägereldssång (sett filmen Men minns inte denna sång). Jag gillar inte heller Karlsson. Gillar precis som du frihetssången i Törnrosdalen och Fattig bonddräng.

Du glömde förresten sången ?Mio min Mio?. ???? Vad tycker du om min favorit? Som inte verkar ha ett riktigt namn. Den som är utan text. Hoppas du förstår vilken jag menar...
  • Aniiee
    Anonym (Lindgren) skrev 2020-07-05 00:38:35 följande:
    Hade nog varit lite lättare om du skrivit i rubriken vad tråden handlade om. Hade jag inte haft extremt tråkigt hade jag inte ens öppnat den....

Ronja Rövardotter-filmen var väldigt tom på sånger. Alla andra förutom Vargsången kommer från musikalen. 
    Anonym (Lindgren) skrev 2020-07-05 00:42:09 följande:
    Du glömde förresten sången ?Mio min Mio?. ???? Vad tycker du om min favorit? Som inte verkar ha ett riktigt namn. Den som är utan text. Hoppas du förstår vilken jag menar...
    Nej,  glömde inte sången Mio min Mio. Jag bortsåg från den eftersom den inte är skiven av Astrid Lindgren, utan av Björn&Benny, för filmen som Astrid själv inte hade mycket till övers för.

Var länge sen jag såg Bröderna Lejonhjärta, men ja, jag tror jag vet vilken du menar. Björn Isfälts musik har en liten tensens att flyta ihop för mig bara, så jag kan lite gärna börja i Bröderna Lejonhjärta och hamna i Mina Drömmars Stad med vägen över både Ronja och Änglagård, så.... idk.... Måste nog se Bröderna Lejonhjärta igen snart. 
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
Svar på tråden Vilken tycker ni bäst om?