• Anonym (kvinna)

    Klarar inte av man i min AA-grupp

    Jag har gått i en AA-grupp i snart 5 månader och trivs så otroligt bra. Jag ser fram emot varje möte och gemenskapen hjälper mig så otroligt mycket. Men där är en man jag verkligen inte klarar av...det kryper i kroppen varje gång jag ser honom. Han är uppmärksamhetssökande som ett barn. Han har en hobby som han älskar som han är otroligt dålig på, men ska alltid visa upp sina alster. Jag försöker verka positiv och intresserad utan att bjuda in till mer, men efter han fått reda på att jag har samma intresse så finns det inget slut på det. Han söker upp mig direkt och ska prata om vad han gjort sedan förra gången. Jag har markerat några gånger att jag inte orkar/vill/är intresserad men nästa möte är det samma sak. Om jag avvisar honom tar han gärna upp det lite diskret i sin delning under själva mötet.

    Han älskar att ta upp andras grejer i sina delningar trots att det inte är relevant för honom överhuvudtaget. Om jag t ex skulle ta upp en operation jag gjorde av min fot för tre år sedan så börjar han gärna prata om hur många fotopererade som börjar dricka (han har aldrig gjort en fotoperation). Pratar någon om sina barn så tar han upp statistik om hur många alkoholiserade föräldrar som haft ihjäl sina barn (han har själv inga barn). Detta trots att den som leder mötet tagit upp att våra delningar ska utgå från oss själva och våra känslor och erfarenheter (detta efter att jag och ett par till tröttnat på hur han håller på, men eftersom han saknar självinsikt så fattade han inte att det kanske var en pik till honom så han satt och höll med och fortsatte sedan som vanligt). 

    Han har varit nykter länge och sitter på stor kunskap och erfarenhet men han har INGEN som helst ödmjukhet när han delar med sig av detta. Han tror att han vet och kan precis allt, oavsett vad någon pratar om. Han nästan överfaller de nya som kommer och verkar hoppas på att de ska se honom som den som vet mest och vara den som de kan vända sig till om de behöver. Han längtar så mycket efter att vara sponsor till någon men ingen verkar vilja ha honom...han har varit på mig många gånger om det också. Han tror att han hade varit så bra för mig pga vårat gemensamma intresse...men det är för fan inte därför jag går på AA. 

    Har funderat så många gånger på att byta grupp enbart på grund av den här människan. Tyvärr finns det inga andra grupper inom rimligt avstånd, speciellt inte nu när många grupper har tillfälligt uppehåll pga corona. Men jag vill heller inte mista de andra i gruppen. 

    Det blev långt....har mycket irritation som vill ut. Vet inte vad jag ville egentligen, mest skriva av mig. Kanske be om tips på hur man vänligt men bestämt avvisar någon i liknande situationer? Att helt enkelt be honom dra åt helvete kan liksom lätt skapa dålig stämning i hela gruppen och det vill jag såklart inte. 

  • Svar på tråden Klarar inte av man i min AA-grupp
  • Anonym (kvinna)
    neverpreggo skrev 2020-07-05 12:07:15 följande:

    Så knepigt när det inte finns en ledare :/ Men ja, någon bör ta det med honom och blir han upprörd så får det vara så, man kan inte linda in allt. Kanske fråga efter delningen varför han tog upp sak1, sak2 och sak3 som inte har med honom att göra?


    Du är stark som håller dig nykter <3 Återfall kan ske men det är ju mycket bättre om det går att undvika.


    Det hade kanske funkat, även om han sedan hade ältat det till förbannelse. 

    Tack, den känslan jag har nu är överlägset mycket bättre än känslan jag fick av alkohol. <3 
  • neverpreggo

    Jag är fullt medveten om att AA inte har betalda ledare. Det enda som jag sa var att det är knepigt... för det är det. Samma i föreningar där folk ska styra och ställa lite som de vill. Där en trygg ledare skulle kunnat vara bra, någon som har en chef över sig.

  • Anonym (Vet)
    neverpreggo skrev 2020-07-05 13:29:09 följande:

    Jag är fullt medveten om att AA inte har betalda ledare. Det enda som jag sa var att det är knepigt... för det är det. Samma i föreningar där folk ska styra och ställa lite som de vill. Där en trygg ledare skulle kunnat vara bra, någon som har en chef över sig.


    Föreningar har ledare.

    Nej, det skulle inte fungera med ledare. Skulle den sortens hierarkier införas så skulle det bli ännu mer sekteristiskt än det redan är på sina håll. Det finns stadgar och centralkontor. Så det är inte "lite som man vill".
  • neverpreggo
    Anonym (Vet) skrev 2020-07-05 13:36:03 följande:
    Föreningar har ledare.

    Nej, det skulle inte fungera med ledare. Skulle den sortens hierarkier införas så skulle det bli ännu mer sekteristiskt än det redan är på sina håll. Det finns stadgar och centralkontor. Så det är inte "lite som man vill".

    Nej, långt ifrån alla.


    Jag förstår att du vill läxa upp mig men endast ordet knepigt betyder inte att jag tycker att det faktiskt i slutändan borde vara betald samtalsledare. Onödig diskussion när det enda som jag menade är att det blir knepigt för det finns ingen att säga åt mannen riktigt, att hela situationen blir knepig. För vad är den annars? Lätthanterad?

  • Anonym (Vet)
    neverpreggo skrev 2020-07-05 15:25:26 följande:

    Nej, långt ifrån alla.

    Jag förstår att du vill läxa upp mig men endast ordet knepigt betyder inte att jag tycker att det faktiskt i slutändan borde vara betald samtalsledare. Onödig diskussion när det enda som jag menade är att det blir knepigt för det finns ingen att säga åt mannen riktigt, att hela situationen blir knepig. För vad är den annars? Lätthanterad?


    Nej, inte alls "läxa upp", mer berätta varför du presenterar något som är mer problematiskt som lösning. Denna mötesform fungerar just för att det inte finns formella ledare. Alkoholister är ett lättkränkt släkte, särskilt den som är osäker, nynykter och sårbar. Det sämsta skulle då vara att möta en världsmästare i ordförarstolen och betalda, externa samtalsledare går emot hela idén med anonymitet och självförsörjningen. Situationen är mindre knepig än din lösning just eftersom det inte finns någon ledare på det viset du efterfrågar. Dessa personer tar sig ännu större utrymme i formella hierarkier som föreningar.

    Jag tycker inte den är särskilt svårhanterad då själva konceptet faktiskt håller dessa typer mer på mattan. Det är bara att säga till honom att dels backa, dels låter det som den här AA-gruppen behöver ha lite tema-möten om principerna. Det finns en mängd lösningar inom stadgarna för den som är insatt i programmet. Det är en kombination av att hantera sig själv i mötet med besvärliga människor och att använda medlen inom AA att "styra upp" respekten under mötena som är lösningen. Det finns som sagt annan samtalshjälp med mer formella ledare, om man föredrar din modell, än bara själva mötets ledare som på AA. Är du insatt eller baserar du ditt tyckande på gissningar?
  • neverpreggo

    Jag har inte presenterat det som lösning på något utan enbart sagt att det är knepigt. Så nej, dina långa texter är inte värt det för jag argumenterat inte emot. Du tolkade på ett annat sätt än vad jag menade, jag förklarade och du fortsätter. Så, jag lägger ner här :)

  • Anonym (Att lära sig skita i en människa)

    Jag tänker att vissa människor är odrägliga och skitjobbiga och att en grupp är starkare än en enskild människa.

    Självklart ska ni fortsätta med att ta upp hur möterna går till och fortsätta att försöka förmedla till denna man när det blir fel.

    Självklart kommer han bli kränkt om ni säger till honom och kanske älta detta. Men det är hälsosamt att få input kring hur man beter sig, samt att våga stå upp för om man blir kränkt i din tur.

    Men framförallt. Du ska inte lyssna på sån skit han säger kring nykterhet och sponsor-skap. Uppenbarligen är han inte en person att "vandra efter" för de allra flesta.

    Ang. hans intresse för samma hobby som du då kommer det nog bli bättre om du säger till honom tydligare ang. När du tycker han sagt nått dumt. Han lär ju knappast märka av att du är ointresserad, så du måsten nog vara tydlig om att du inte har lust att prata om hans intresse.

  • Anonym (Erfaren)

    Efter 25 år med möten
    Det kommer alltid finnas folk du stör dig på
    Tänk på det som en skolgård, göm dig om du kan, konfrontera om du måste

  • Anonym (Maybe)

    Personen du beskriver låter så otroligt lik en man som gick samma utbildning som mig på universitetet, bortsett från att han inte är nykter alkolist till min kännedom. Jag gjorde ett grupparbete med honom en gång och aldrig igen säger jag bara. Den skummaste och jobbigaste människa jag någonsin mött.

    Mina tips är att se det som en social utmaning. Hur lyckas man vara trevlig, tolerant och gränsättande mot en sån här person? Håll dig undan så mycket som går, slå dövörat till när han pratar i gruppen och var tydlig kring frågor om mentorskap och snack om hobbies.

  • Bull80

    Det du beskriver är en hjärnskadad narcissist, jag vet exakt hur outhärdliga dom människorna är, Jag har mött på sådan folk i så satans många år och jag blir alltid lika trött på dom.


    tyvärr så kan jag bara rekommendera att du byter till ett annat AA för man blir fan inte av med sådana Människor Och pågrund utav deras hjärnskador så fattar dom inte när det är nog eller när folk har fått nog av dem, dom saknar också så klart all empati för andra med människor och dom känner bara för sig själva, 
    narcissister tror att jorden snurrar runt dom och att allt bara är om dom och om det händer något , typ som om bussen eller tåget är försenat så tror dom att det bokstavligen är SL som gör det personligen emot dom fast det inte är så. Dom tror att självaste gud har valt ut dom till en större uppgift än dom andra fåren på jorden och att dom är speciellt utvalda och att dom är bättre än alla andra på jordklote. 
    Deras lögner och manipulerans är farligt bra men deras verklighets uppfattning är skrämmande låg. Dom är jordens avskum. Jag hatar narcissister. 


    jag hoppas att det ordnar sig för dig. 

  • Anonym (annoying)
    Bull80 skrev 2020-08-13 00:20:58 följande:

    Det du beskriver är en hjärnskadad narcissist, jag vet exakt hur outhärdliga dom människorna är, Jag har mött på sådan folk i så satans många år och jag blir alltid lika trött på dom.


    tyvärr så kan jag bara rekommendera att du byter till ett annat AA för man blir fan inte av med sådana Människor Och pågrund utav deras hjärnskador så fattar dom inte när det är nog eller när folk har fått nog av dem, dom saknar också så klart all empati för andra med människor och dom känner bara för sig själva, 
    narcissister tror att jorden snurrar runt dom och att allt bara är om dom och om det händer något , typ som om bussen eller tåget är försenat så tror dom att det bokstavligen är SL som gör det personligen emot dom fast det inte är så. Dom tror att självaste gud har valt ut dom till en större uppgift än dom andra fåren på jorden och att dom är speciellt utvalda och att dom är bättre än alla andra på jordklote. 
    Deras lögner och manipulerans är farligt bra men deras verklighets uppfattning är skrämmande låg. Dom är jordens avskum. Jag hatar narcissister. 


    jag hoppas att det ordnar sig för dig. 


    Ja, håller med, energitjuvar utan like. De ser inte andra människor överhuvudtaget.
    Inget att göra åt, bara undvik/ignorera om du kan.
    Stannar du ändå kvar i gruppen och han går över gränsen med dig på något möte kan du ju testa markera bestämt så får han väl sura sen. Alla vet ju ändå hur han är, eller hur?
  • Anonym (tanke)

    Kan du inte, under en delning som du gör, helt enkelt säga "idag skulle jag vilja reflektera över de här mötena, hur de får mig att känna. Att vara med här ger mig SÅ mycket, jag får så mycket tillbaka av att vara här och prata med er, men tyvärr finns det inslag som inte blir så bra. (titta på honom:) Jag uppskattar att du försöker hjälpa och stötta och vi alla här vet att du har lång erfarenhet, men jag upplever att det blir för mycket. Det blir som att du inkräktar på "mitt space". Jag försöker att jobba med mig själv och tänka att du bara menar väl men jag har nu ett tag tänkt över vad det är som gnager när jag kommer hit och - ja, det är tyvärr ditt beteende. Jag förstår att du inte tycker om att jag säger det men jag måste, eftersom det betyder så mycket för mig att få komma hit, men stämningen blir förstörd av hur du "lägger dig i" på olika vis. Kan vi som hel grupp idag prata om hur vi ska bete oss här?" 

    Du behöver säkert ha ett antal konkreta exempel för han kommer ju fråga vad du syftar på. 

  • Anonym (Nja)
    Anonym (tanke) skrev 2020-08-13 07:47:29 följande:

    Kan du inte, under en delning som du gör, helt enkelt säga "idag skulle jag vilja reflektera över de här mötena, hur de får mig att känna. Att vara med här ger mig SÅ mycket, jag får så mycket tillbaka av att vara här och prata med er, men tyvärr finns det inslag som inte blir så bra. (titta på honom:) Jag uppskattar att du försöker hjälpa och stötta och vi alla här vet att du har lång erfarenhet, men jag upplever att det blir för mycket. Det blir som att du inkräktar på "mitt space". Jag försöker att jobba med mig själv och tänka att du bara menar väl men jag har nu ett tag tänkt över vad det är som gnager när jag kommer hit och - ja, det är tyvärr ditt beteende. Jag förstår att du inte tycker om att jag säger det men jag måste, eftersom det betyder så mycket för mig att få komma hit, men stämningen blir förstörd av hur du "lägger dig i" på olika vis. Kan vi som hel grupp idag prata om hur vi ska bete oss här?" 

    Du behöver säkert ha ett antal konkreta exempel för han kommer ju fråga vad du syftar på. 


    Problemet med detta är att han inte får svara! När någon delar ska de andra vara tysta tills personen är klar och säger tack. Det ska aldrig vara en kommunikation så han kommer inte kunna dela efter och besvara det ts sagt. Att tilltala en viss person under en delning skulle jag absolut inte rekommendera. I så fall får ts ta upp det före eller efter mötet. Det tycker jag att du ska göra ts. Ungefär som Anonym (tanke) skrev här.
Svar på tråden Klarar inte av man i min AA-grupp