• Sun 5 Jul 2020 12:34
    3474 visningar
    2 svar
    2
    3474

    Hur går nationell adoption till?

    Jag har på sistone funderat på att adoptera från Sverige. Hur vanligt är det att adoptera barn som man själv är familjehem till(kan tänka mig gå den vägen).

    Jag skulle helst vilja adoptera ett barn som är mellan 3-7, så inte ett nyfött. Vill gärna hjälpa ett barn som har svårare att komma ut ur systemet(i detta fall pga ålder).

    Jag vill jätte gärna ha barn(så har inga egna), men känner inte att det behöver vara biologiskt, men vill samtidigt inte adoptera från utlandet för litar inte helt på den processen(ex: människohandel).

    Finns det något kö system som jag inte vet om(har googlat men ej hittat).

  • Svar på tråden Hur går nationell adoption till?
  • Anonym (T)
    Sun 5 Jul 2020 13:05
    #1

    Det är väldigt ovanligt att svenska barn adopteras och när det sker ha dlar det nästan alltid om närståendeadoption. Alltså att en partner adopterar andra partnerns barn. Det finns inget kösystem. Barn som är i ?systemet? som du snackar om är inte tillgängliga för adoption. Utgångspunkten är att barnen ska återförenas med sina biologiska föräldrar och det är inte talan om någon adoption alls. I ytterst ovanliga fall kan det hända att familjehemet får lov att adoptera barnet men det är som sagt ovanligt.

    Det finns inte adoption här i sverige så som i vissa andra länder, t.ex. USA. Så glöm detta eller bli familjehem och acceptera och förvänta dig att det är just det du antagligen kommer förbli.

  • Anonym (Famrä­tt)
    Sun 5 Jul 2020 13:35
    #2

    Extremt ovanligt. Bara några barn som adopteras på det viset varje år.

    Först måste du utredas och godkännas i din hemkommun. Sedan får du på egen hand kontakta andra kommuner och anmäla intresse om det dyker upp ett sådant barn i någon av de kommuner du anmält intresse till. Nån kö finns inte.

Svar på tråden Hur går nationell adoption till?