Stockholm32 skrev 2020-07-06 12:18:15 följande:
Ja du kommer dessvärre missa en del av deras liv. Tyvärr är svåra beslut svåra just för att det finns något att förlora med båda alternativen.
Vet inte vilka andra alternativ du har annat än att säga som det är till din man och förhoppningsvis att både du och din man lyckas gå igenom skilsmässan på ett sätt som i sig inte lämnar negativa spår i barnen. I slutändan är det inte just att föräldrar skiljs som lämnar djupa spår, utan hur den sköts.
Men ja... du kommer förlora en viss tid med barnen. Dock ska du komma ihåg att genom att skiljas ger du dig själv chansen att träffa någon som du vill ha en givande och kärleksfull relation med. Det är ovärderligt det också? att visa barn att kärlek och känslor kan och får uttryckas.
Jag har haft väldigt svårt för att ta emot kärlek, pga att hon inte kunde ta emot kärlek från min styvpappa. Jag börjar bli bekvämare med ömhet, men det är efter många års analyserande och timmar i terapi.
Tack för dina kloka ord. Jag måste nog försöka förstå att jag i slutändan antagligen kommer bli en bättre mamma om jag är lycklig, och på så sätt kanske till och med få en bättre relation till barnen tack vare det. Trots att vi skulle ses mindre. Kvalitet före kvantitet som det heter, gäller kanske även vid föräldraskap?
Jag tror ändå att vi kommer kunna gå igenom denna separation vänskapligt. Jag menar, vi kan leva ihop i ett kärlekslöst förhållande som en slags charad. Nog kan vi då fortsätta charaden för barnens skull när det tar slut.