• Svar på tråden Lära sig språk
  • Litenmenhård
    SuperstudentenBoris skrev 2020-07-05 21:02:24 följande:

    Hej, har någon här bra tips på hur man lär sig ett språk på snabbast och effektivaste vis?


    Hej. 

    Det finns ordböcker man kan testa. De kan man lyssna på när man sover. Man lär sig lättare då. .
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litenmenhård
    Litenmenhård skrev 2020-07-05 21:25:56 följande:
    Hej. 

    Det finns ordböcker man kan testa. De kan man lyssna på när man sover. Man lär sig lättare då. .
    Inte ordböcker utan ljudböcker, ska det vara.Skäms
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Mortiscia80

    Förr kunde man låna språkkurser på biblioteket. Det finns också många språk-appar. Annars kan man läsa böcker och se filmer på det språket, först med och sedan utan undertexter. Absolut bästa sättet är att bo i landet där språket talas och bara använda det, alltså inte fuska med engelska. Då lär man sig snabbast.

  • Litenmenhård
    Mortiscia80 skrev 2020-07-05 21:31:21 följande:

    Förr kunde man låna språkkurser på biblioteket. Det finns också många språk-appar. Annars kan man läsa böcker och se filmer på det språket, först med och sedan utan undertexter. Absolut bästa sättet är att bo i landet där språket talas och bara använda det, alltså inte fuska med engelska. Då lär man sig snabbast.


    Jag lärde mig engelska genom att titta mycket på film. Jag är lite knäpp så jag tog det sista ordet de sa och läste sen undertexten och så fick jag fram vad just det ordet betydde. Det funkade inte alltid, men som 10-åring klarade jag mig bra på den engelskan jag kunde då, men jag har lite av ett språköra.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Mortiscia80
    Litenmenhård skrev 2020-07-05 21:35:20 följande:
    Jag lärde mig engelska genom att titta mycket på film. Jag är lite knäpp så jag tog det sista ordet de sa och läste sen undertexten och så fick jag fram vad just det ordet betydde. Det funkade inte alltid, men som 10-åring klarade jag mig bra på den engelskan jag kunde då, men jag har lite av ett språköra.
    Fiffigt! :)
  • Aniiee

    Bästa sättet att lära sig ett språk om man inte kan bosätta sig där språket används för en längre tid är en kombination av:

    Duolingo/Memrise (appar) förutsatt att språket finns där
    Se filmer på språket, med och utan undertexter.
    Läsa böcker, bådetext och ljud, på språket
    Ägna en dag att sätta lappar på alla saker i X-rummet där det står vad sakerna heter på språket.
    Skriva inköpslista till maten på det språket.
    Läsa online-tidningar och forum på språket.
    Hitta en chatkompis som kan hjälpa dig med språket.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Litenmenhård
    Mortiscia80 skrev 2020-07-05 22:45:44 följande:
    Fiffigt! :)
    Jo, men det tog mig bara så långt. Idag är min engelska värdelös. Eller jag kan skriva och läsa och förstå engelska väldigt bra, men det är att prata engelska som är svårt, fast det blir väl så när man inte är van att prata språket.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Mortiscia80
    Litenmenhård skrev 2020-07-06 08:54:47 följande:
    Jo, men det tog mig bara så långt. Idag är min engelska värdelös. Eller jag kan skriva och läsa och förstå engelska väldigt bra, men det är att prata engelska som är svårt, fast det blir väl så när man inte är van att prata språket.
    Ja man måste hålla det levande, annars tappar man. Du får börja med att sjunga med dina favoritlåtar så du kommer igång igen ;)
  • Litenmenhård
    Mortiscia80 skrev 2020-07-06 09:07:40 följande:
    Ja man måste hålla det levande, annars tappar man. Du får börja med att sjunga med dina favoritlåtar så du kommer igång igen ;)
    Hehe, det gör jag. . Det konstiga är att när jag sjunger så är min engelska bra, men ska jag prata det så är det värre. :-P.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • brallison

    Finns två mest effektiva sätt - flytta tilllander där man endast pratar språket (tja, att lära sig svenska i Stockholm är ganska värdelöst då nästan alla kan engelska, haha), eller anlita en privat lärare som ska undervisa dig väldigt ofta och prata endast det språket (ev. med undantag när du inte fattar då). SEN kan man börja läsa böcker, chatta, då man behöver grunderna för att fatta språkets logik. Vilket språk vill du lära dig?

  • Lönnsirap

    Självklart går det att lära sig ett språk utan att flytta!

    1) hitta ett sätt att lyssna på språket. (Radio, tv app osv.)

    2) lär dig ord! (Glosor, Word-frekvensy lists)

    3) få hjälp av någon (lärare, kompis, YouTube.)

    Lägg ordentlig med tid på ett smart sätt på att lära dig språket.

  • sebbe420

    Jag rekommenderar appen Rosetta Stone!
    Den är inte gratis, men man kan prova den gratis i några dagar. Deras koncept är att man lär sig språk på ett intuitivt sätt och med hjälp av alla sinnen, ungefär som ett barn lär sig ett språk. Man ser bilder, läser text, hör meningar, och sen klickar man på den bild som stämmer överens. Svårighetsgraden ökar succesivt.

    Man kanske inte blir helt flytande av att BARA använda Rosetta Stone, men man bygger upp en bra bas och kommer garanterat långt på vägen. Och det är så lätt att öva lite så fort man har lite tid över. Man har ju nästan alltid mobilen med sig.

Svar på tråden Lära sig språk