• Mon 6 Jul 2020 00:11
    442 visningar
    6 svar
    6
    442

    Någon här som är kung på Excel?

    Tjenare! Om du är sjukt grym på Excel så behöver jag din hjälp och kunskap med en sak som enligt mig känns sjukt avancerat....

    Vi har ett Excel doc på jobbet där vi skriver upp våra beställningar som har anlänt!

    Kolumnerna är uppdelade såhär> Beställning, datum, namn, avdelning och status.
    I "status" skriver vi antingen pågående och klar, Har redan en formel i status kolumnen som ser ut såhär =$E1="pågående" detta gör så att raden blir gul och sedan har vi en likadan formel fast för klar då som gör den grön! 

    Det börjar bli så pass mkt beställningar nu så skulle vilja dela upp det på två sidor i excel dokumentet. En för "ohanterade beställningar" och en för "hanterade beställningar".

    Det jag nu vill ha hjälp med är att kolla om det går att fixa så att när man skriver klar i status kolmulen så blir inte raden bara grön utan den hamnar dessutom på nästa sida i Excel dokumentet "hanterade beställningar" Går detta att göra och isf hur? :)

    Blir oerhört tacksam om det finns någon själ här som har kunskapen att vägleda mig i denna uppgift? :)  


    Excel, avancerat
  • Svar på tråden Någon här som är kung på Excel?
  • Mon 6 Jul 2020 00:45
    #1

    Svaret är nej. Inte på det sättet du vill. Ni behöver ett logistikprogram.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Mon 6 Jul 2020 00:53
    #2
    +1

    Det ni dock skulle kunna göra är att göra bladet till en tabell och sedan sortera från Ö-A på statuskolumnen, så hamnar alla pågående beställningar överst.

  • Mon 6 Jul 2020 01:21
    #3

    Ja det var ju faktiskt en bra lösning! Får köra på det då helt enkelt! Tack för svar ????????????

  • Steven­Diese
    Mon 6 Jul 2020 06:53
    #4
    +1

    Alternativ till äschs inlägg ovan är att göra en dropdownlista i fältet. Du gör en separat lista på de olika alternativen på en egen flik, t.ex. hanterad och ej hanterad. Sen filtrerar du fältet så kan du ju välja om om du vill se de hanterade eller ej hanterade.

    Data>Dataverifiering>Lista>Markera cellerna där listan står

  • Mon 6 Jul 2020 08:42
    #5
    +1
    AnMaryLousie skrev 2020-07-06 00:11:35 följande:

    Tjenare! Om du är sjukt grym på Excel så behöver jag din hjälp och kunskap med en sak som enligt mig känns sjukt avancerat....

    Vi har ett Excel doc på jobbet där vi skriver upp våra beställningar som har anlänt!

    Kolumnerna är uppdelade såhär> Beställning, datum, namn, avdelning och status.

    I "status" skriver vi antingen pågående och klar, Har redan en formel i status kolumnen som ser ut såhär =$E1="pågående" detta gör så att raden blir gul och sedan har vi en likadan formel fast för klar då som gör den grön! 

    Det börjar bli så pass mkt beställningar nu så skulle vilja dela upp det på två sidor i excel dokumentet. En för "ohanterade beställningar" och en för "hanterade beställningar".

    Det jag nu vill ha hjälp med är att kolla om det går att fixa så att när man skriver klar i status kolmulen så blir inte raden bara grön utan den hamnar dessutom på nästa sida i Excel dokumentet "hanterade beställningar" Går detta att göra och isf hur? :)

    Blir oerhört tacksam om det finns någon själ här som har kunskapen att vägleda mig i denna uppgift? :)  


    Använ filterfunktionen för att välja vilka rader som ska visas
  • Steven­Diese
    Mon 6 Jul 2020 08:55
    #6
    Kjell2 skrev 2020-07-06 08:42:18 följande:

    Använ filterfunktionen för att välja vilka rader som ska visas


    Notera dock att utan att använda dropdownlista som jag nämnde ovan måste texten skrivas exakt lika för att bli användarvänlig i filtreringsläget. Vilket kan funka om du bara har 2 benämningar att välja på.
Svar på tråden Någon här som är kung på Excel?