• Anonym (M)

Är det någon som inte hade studentfest ?

Jag har lite dåligt samvete. Sonen tog studenten i början av juni. Vi tog FhM på allvar och bestämde tidigt att vi ska inte ha kalas. Sonen var helt med på det. Vi hämtade utanför skolan - studenterna blev utsläppta en och en och fick ha två gäster utanför. Vi hade inget plakat - ingen häftig bil. Sonen fick en blombukett bara. Vi åkte hem själva och åt tårta. På kvällen kom hans två bästa kompisar och vi åt pizza i trädgården. Jag hade budgeterat 10000 för studentfest och dessa fick sonen i present istället. Han fick pengar av farmor och mormor också.

Nu har jag sett på Facebook hur alla har stora studentfester hemma - hur de hämtar med plakat och häftiga bilar och har tält i trädgården...

Är det bara vi som inte hade riktig fest ?

• Svar på tråden Är det någon som inte hade studentfest ?
  • Embla twopointoh

Min kusin och hennes skola struntade i alla rekommendationer och hade studentfirande. Nu har min kusin och många andra som var med, samt deras familjer, Covid-19.

• Anonym (Liten)

Vi hade ett firande utan fest. Plakat, bil och mindre tillställning i trädgården med de närmaste som satt med avstånd. Alla friska och krya efteråt.

Vi ville uppmärksamma ändå, även om det blev på annat sätt än tänkt.

• Anonym (Nä)

Nej, men vi som inte är besatta av likes beklagar oss inte på sociala medier, vi finns men syns inte. Dottern drog en lättnadens suck (och i ärlighetens namn jag också) över att slippa ett jätteparty (ja, party, pappans sida släkten är många och glada i drickat). FHM gav henne möjligheten att utan gnissel ställa in all form av firande. Dottern valde att också slippa bal och utspring och få sitt slutbetyg skickat per post. Vi mös hemma med tårta och 2 av hennes vänner (som tog studenten förra året) kom och gratulerade.

• Hallonpaj83

Men varför inte plakat å fin bil hem? De har väl inget med smittan att göra? Jag hade blivit lite ledsen om min familj inte gjorde så för mig

• StevenDiese

Jag hade ju valt 10k oavsett pandemi eller inte...

• Mrs Moneybags

Känner nog ingen som inte hade, men jag känner inte så många som tog studenten i år. Min brorsdotter blev hämtad av mor och far med plakat och sedan hade de en modest och utspridd mottagning hemma. 

• elmadumle

Sonens gymnasieskola ordnade studenternas utspring väldigt bra, varje klass hade en viss tid där de skulle vara i skolan, de var enbart i sina klassrum och avskilt så ingen klass mötte varandra.
    Ingen fick vara på skolgården, vakter hade koll där. Sedan skedde utspringet på skolgården en klass i taget, så fort de sprungit ut fick de direkt tåga iväg till en av fyra uppsamlingsplatser där vi föräldrar fick möta upp.
    Vi hade med plakat, blommor och annat att hänga runt halsen.
    Hemma firade vi bara med familj, syskon/syskonbarn och min bror med sambo, vi åt smörgåstårta och tårta, mina föräldrar är 80+ så de fick inte vara med.
    På kvällen åkte han ut med de kompisar han träffade dagligen i skolan och umgåtts med varje dag även efter att hemundervisning infördes. 
    För mig var det självklart att han skulle firas på samma sätt som sina äldre syskon trots corona, men mindre firande då.

• MammAmma

Vi hade ingen fest, hade dock inte med något annat att göra än att sonen inte ville och inte tycker om folksamlingar eller att stå i centrum. Han gick inte på sin studentavslutning heller, men jag bakade åt honom åtminstone (han är vegan och får därledes inte hembakta gods så jätteofta, så det var uppskattat) .

• Anonym (q)

Att ni var smartare än många andra var väl bra?

Hade jag tagit studenten nu så hade jag aldrig velat ha en fest för 10000, vilken press och stress det hade blivit för mig&anhöriga. Åt en lunch med närmsta familjen&mor/farföräldrar. Hade gärna tagit 10000 istället och haft den lunchen senare :) Ärligt talat så fått folk dra mig till ett utspring så gärna skippat det också om Coronan härjat då pga rädd för smitta. Studenterna har fått anpassa sig, de har vetat vad som gäller ett bra tag och även om det är tråkigt så är det bara att anpassa sig. Mardrömmen vore att Corona skulle spridas på ens studentfest...

Svar på tråden Är det någon som inte hade studentfest ?