• Anonym (Undrar)

När är egentligen störst chans att bli gravid?

Källor säger olika saker. Men när är det egentligen störst chans att bli gravid, 1-2 dagar innan ägglossning eller på ägglossningsdagen när ägget precis har släppt?

• Svar på tråden När är egentligen störst chans att bli gravid?
  • Anonym (12-24)

Före ägglossningen skett kan man självfallet inte bli gravid- det finns ju inget ägg att eventuellt befrukta då. Ägget lever 12-24 timmar sen det släppt och det är då man kan bli gravid. Däremot kan man ju bli gravid pga samlag man haft kanske uppåt 6 dagar före äl, men själva befruktningen sker ju inte förrän ägget släppt ändå.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (12-24) skrev 2020-07-06 14:50:59 följande:

Före ägglossningen skett kan man självfallet inte bli gravid- det finns ju inget ägg att eventuellt befrukta då. Ägget lever 12-24 timmar sen det släppt och det är då man kan bli gravid. Däremot kan man ju bli gravid pga samlag man haft kanske uppåt 6 dagar före äl, men själva befruktningen sker ju inte förrän ägget släppt ändå.

Det vet jag. Men jag undrar när det är störst chans att bli gravid. Spermierna behöver väl en viss tid på sig för att kunna nå ägget, det är väl därför man brukar säga att det är stor chans 1-2 dagar innan ägglossning? Är det mindre chans att spermierna hinner fram om man har sex på ägglossningsdagen när det släppt?
  • Anonym (12-24)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-07-06 15:02:20 följande:
    Det vet jag. Men jag undrar när det är störst chans att bli gravid. Spermierna behöver väl en viss tid på sig för att kunna nå ägget, det är väl därför man brukar säga att det är stor chans 1-2 dagar innan ägglossning? Är det mindre chans att spermierna hinner fram om man har sex på ägglossningsdagen när det släppt?
    Nej, det är inte mindre chans på själva äl-dagen. Ta IVF som exempel. Där plockas äggen ut när de är mogna och sen tillsätts spermierna. Det är ju jämförbart med att ha sex efter att ägget släppt. Det tar inte alls lång tid för spermierna att nå ägget.
Svar på tråden När är egentligen störst chans att bli gravid?