• Anonym (K.B)

Pappan vill flytta sonen

Vi är skilda sen några år tillbaka.Nu vill exet flytta med sonen till bättre område och skola.Barnet är inskriven hos mig.Tanken är bra,men det praktiska?Det är c 40 min kommunalt mellan oss.Sonen vet inte hur han vill ha det(snart 11 år).Känner mig orolig .Exet har misshandlat mig på olika sätt många gånger.Han visar sig vara en kärleksfull pappa och vill barnets bästa.Hur ska jag tänka?

• Svar på tråden Pappan vill flytta sonen
  • Barbro45

Har ni gemensam vårdnad? Hur bor barnet, mest hos någon av er eller bor han varannan vecka? Om ni har gemensam vårdnad måste ni båda godkänna bytet av skola. Innebär bytet av skola att även boendet förändras? Finns det möjlighet för dig att flytta närmare den nya skolan? Men viktigast, vad är det bästa för sonen?

• Anonym (K.B)

Vi har varannan vecka nu.Hur ska man veta vad är bästa för sonen?Jag tycker att han har det bättre hos mig.Att flytta är svårt men kanske i framtiden,men då är sonen nästan vuxen och jag och exet behöver inte ha kontakt längre.Jag är orolig att han kommer att vara mindre hos mig om han flyttar skola och adress nu.

• Anonym (Svar på tal)

Vadå "göra"? Sonen är skriven hos dig, pappan får flytta var han vill men har får inte ta med sig sonen. Han ska bo kvar hos dig och så får ni lösa umgänget bäst ni kan.

• Anonym (Q)

Hur klarar sig sonen i skolan och med det sociala just nu? Hur stor skillnad är det mellan områdena och skolorna? Är det stor skillnad så hade jag övervägt en flytt. Om du frågar pappan hur han tycker att ni ska lösa umgänge, boende, skolgång, transport mellan era hem och andra praktiska frågor - hur svarar han? Verkar han ha en realistisk och fungerande plan för det så hade jag varit mer positiv till en flytt annars hade jag gjort klart att jag hade motsatt mig en flytt om han inte kan komma på fungerande lösningar.

Är det en liten skillnad mellan skolorna och om er son trivs bra i skolan han går i nu, så hade jag motsatt mig att han bytte skola. 

• Anonym (?)
    Anonym (K.B) skrev 2020-07-06 16:09:31 följande:

Vi har varannan vecka nu.Hur ska man veta vad är bästa för sonen?Jag tycker att han har det bättre hos mig.Att flytta är svårt men kanske i framtiden,men då är sonen nästan vuxen och jag och exet behöver inte ha kontakt längre.Jag är orolig att han kommer att vara mindre hos mig om han flyttar skola och adress nu.

Men har ni gemensam vårdnad? 
    Det är inte samma sak som att barnet bor varannan vecka. 
  • Anonym (?)

Vad är pappans skäl till att byta skola osv? 

Påverkar det barnets möjligheter att fortsätta bo varannan vecka eller kan de fungera lika bra sen?

Sonen är ganska gammal nu så det är oerhört viktigt att ni lyssnar in. De 11-åringar jag känner som "inte vet" vad de vill, vill oftast inte ta det stora steget att byta skola. Men de säger "vet inte" för att inte såra föräldrar som kanske gärna vill göra förändringen. 

Ska sonen börja åk 6 i augusti? Är det kanske bättre att gå med sin gamla klass ett år till och sen ev byta till åk 7, när de flesta ändå byter skolor? 

• Anonym (K.B)
    Anonym (?) skrev 2020-07-06 16:36:15 följande:

Men har ni gemensam vårdnad? 

Det är inte samma sak som att barnet bor varannan vecka. 

Självklart har vi gemensam vårdnad.Att ha egen vårdnad är nästan omöjligt att få.
  • Anonym (K.B)

Exet vill antingen ha sonen på vardagar eller bara på helgerna.Om nu sonen skulle flytta till det området och byta skola.Jag gillar inte förslaget.

• Anonym (jultomten)
    Anonym (K.B) skrev 2020-07-06 21:30:19 följande:

Exet vill antingen ha sonen på vardagar eller bara på helgerna.Om nu sonen skulle flytta till det området och byta skola.Jag gillar inte förslaget.

Varför vill han ändra boendeupplägget?

Hur funkar ert samarbete annars?
  • Anonym (K.B)
    Anonym (jultomten) skrev 2020-07-06 21:38:29 följande:

Varför vill han ändra boendeupplägget?

Hur funkar ert samarbete annars?

För det blir långt och svårare att åka till skolan när han flyttar.Han orkar inte skjutsa och sonen ska inte behöva åka långt till skola.Flyttar sonen till honom finns det skola där väldigt närä honom.
  • Anonym (gg)

Han kan inte flytta sonen utan din tillåtelse
    Ge inte din tillåtelse
    Din son kan inte hålla på och byta skola och rycka upp hela sitt liv bara för att exet får ett infall

• Anonym (K.B)

Jag förstår.Han vill bestämma allt och hotar med dyra advokat kostnader.

• Anonym (gg)
    Anonym (K.B) skrev 2020-07-06 22:10:21 följande:

Jag förstår.Han vill bestämma allt och hotar med dyra advokat kostnader.

spelar ingen roll vilken advokat han hotar med
    Han kan inte flytta sonen utan din tillåtelse
  • Anonym (jultomten)
    Anonym (K.B) skrev 2020-07-06 21:44:56 följande:

För det blir långt och svårare att åka till skolan när han flyttar.Han orkar inte skjutsa och sonen ska inte behöva åka långt till skola.Flyttar sonen till honom finns det skola där väldigt närä honom.

Bor han varannan vecka så behöver han ju bara skjutsa sonen högst en gång i veckan. Är han lat?
  • Anonym (?)
    Anonym (K.B) skrev 2020-07-06 16:55:14 följande:
    Självklart har vi gemensam vårdnad.Att ha egen vårdnad är nästan omöjligt att få.
    Det beror på omständigheterna, så det behöver inte vara "självklart". Det var därför jag frågade (min man har enskild vårdnad men då är barnens mamma psykiskt sjuk och det blev omöjligt i längden, så där var det inget snack om att man inte kunde ha enskild vårdnad). Det var mer att du svarade på någon annans fråga med att det var varannan vecka men det är som sagt en annan fråga. 
  • Anonym (?)

Som jag skrev tidigare - här måste man belysa noga vad barnet faktiskt vill. Han är så pass gammal nu att hans röst blir allt tyngre i en sådan diskussion. Om han "inte vet" så är det väl troligen bättre att stanna i det gamla och invanda, om det inte är något problem med gamla skolan osv.

Tycker du ska kontakta familjerätten och boka in ett samtal med pappan där. 

• Anonym (?)

Du kanske faktiskt borde ringa både gamla skolan och den tilltänkta nya skolan och fråga om pappan varit i kontakt med dem. Jag känner till flera fall där en förälder lyckats få plats på en ny skola utan medgivanden från den andra föräldern trots att det ska vara så. Det verkar som om flera skolor inte har koll på detta eller om det är så att någon fejkat underskrifter. Jag vet inte vilket men jag är förvånad över hur många fall jag vet där det varit så. 

• Anonym (K.B)
    Anonym (jultomten) skrev 2020-07-06 22:39:53 följande:

Bor han varannan vecka så behöver han ju bara skjutsa sonen högst en gång i veckan. Är han lat?

Skola är fem dagar i veckan.
Svar på tråden Pappan vill flytta sonen