• Anonym (sluthandlat)

Zalando ändrade villkor?

Någon här som handlat på Zalando nyligen som kunnat välja Faktura vid betalningen? Har alltid kunnat välj detta alternativ, men plötsligt så går inte detta längre? Varför?

Får inga svar av Zalando annat än att det är slumpen och att de inte kan påverka.

De måste väl kunna ge besked till sina kunder om denna tjänst finns och varför den tagits bort?

• Svar på tråden Zalando ändrade villkor?
  • Anonym (been there)
    Anonym (Soso) skrev 2020-07-06 18:53:54 följande:
    Det är troligen deras retursystem. Om man returnerar mycket, eller ett visst antal gånger så erbjuds man inte fakturabetalning längre. Folk som handlar på faktura returnerar generellt mer så det är ett sätt att begränsa det.

Jag tror att det var detta som hände mig för några år sedan. Jag vill inte betala med kort på nätet så jag slutade att handla från dem.
  • Anonym (sluthandlat)
    Anonym (been there) skrev 2020-07-06 20:33:08 följande:

Jag tror att det var detta som hände mig för några år sedan. Jag vill inte betala med kort på nätet så jag slutade att handla från dem.
    Vad konstigt...läser deras omdömen på nätet där många råkat ut för samma som alltid kunnat handla på faktura tidigare, och sen fått kämpa för att bevisa än det ena än det andra och fått vänta i evigheter på sina pengar efter returer. Det verkar ju fruktansvärt riskabelt att handla på förskottsbetalning enligt vad folk råkat ut för. Trodde det var ett bra företag men nu har jag fått andra tankar. Tråkigt. De har bäst sortiment och bra priser. Känns väldigt trisst och oseriöst.
  • Anonym (sluthandlat)
    Anonym (Soso) skrev 2020-07-06 18:53:54 följande:

Det är troligen deras retursystem. Om man returnerar mycket, eller ett visst antal gånger så erbjuds man inte fakturabetalning längre. Folk som handlar på faktura returnerar generellt mer så det är ett sätt att begränsa det.

Aha, det har jag aldrig förstått. Jag köper för säkert 10 tusen/år men returnerar oftast hälften eftersom det inte passar, speciellt skor där endast 2 av 10 brukar passa. Men då kan de väl iställe begränsa hur mycket man kan köpa per tillfälle och vara ärliga med den biten? Undrar om det är någon som fått tillbaks möjligheten att handla på faktura efter ett tag? Eller måste man ge upp det helt?
  • Anonym (sluthandlat)
    Anonym (Eva) skrev 2020-07-06 18:45:54 följande:
    Handlade för ca 1200 kr. Valde postombud som jag brukar göra. Konstigt att det har slutat fungera för dig bara sådär. Kan du ha fått en betalningsanmärkning och att kreditkollen inte gick igenom?
    Nej ingen betalningsanmärkning alls eller obetalda fakturor men som någon i tråden påpekade så händer det många efter ett tag om man de gjort returer. att de fråntas möjligheten. I varje beställning har jag lämnat tillbaks en del och bara behållit det jag gillat som passat. Varför jag handlar på nätet är för möjligheten att beställa mycket och sen pröva i lugn och ro.
  • Anonym (T)

Handlade bara för några dagar sen, kunde välja faktura.

Däremot, under en period när jag handlat flera gånger på kort tid så gick det inte med det alternativet, har jag för mig.

• Anonym (sluthandlat)
    Anonym (T) skrev 2020-07-06 21:37:55 följande:

Handlade bara för några dagar sen, kunde välja faktura.

Däremot, under en period när jag handlat flera gånger på kort tid så gick det inte med det alternativet, har jag för mig.

Hade du då returnerat  en del varor och tagit alla köpen på faktura vid de tillfällena?
  • Anonym (AnonymmynonA)

Det är inte bara Zalando som försökt begränsa kunder som gör för många returer. Tror Asos gör likadant. Och här är en artikel om Boozt:

digital.di.se/artikel/e-handlaren-pausar-9-000-kunder-som-returnerar-for-mycket

Tror att det är en kombo av att det är dåligt ekonomiskt för företagen om för många varor skickas i retur. Sen klimataspekten såklart. 

"Enligt en artikel på den schweiziska nyhetssajten 20 Minuten går hälften av alla Zalando-beställningar i landet i retur. Det innebär att 10 miljoner Zalando-paket returneras varje år bara i Schweiz. Tidningen har också tagit del av beräkningar kring hur returerna påverkar miljön, och kommit fram till att Zalandos returer i Schweiz belastar miljön med utsläpp på nästan 9 000 ton koldioxid per år."

Fast fashion i sig är jävligt dåligt för miljön. E-handel med returer adderar på det och gör alltihopa ännu sämre. Att beställa hem en massa grejer som man inte vet ifall man vill ha för att "prova i lugn och ro hemma" är därmed extremt dåligt för klimatet. 

• Anonym (sluthandlat)
    Anonym (AnonymmynonA) skrev 2020-07-06 22:42:25 följande:

Det är inte bara Zalando som försökt begränsa kunder som gör för många returer. Tror Asos gör likadant. Och här är en artikel om Boozt:

Tror att det är en kombo av att det är dåligt ekonomiskt för företagen om för många varor skickas i retur. Sen klimataspekten såklart. 

"Enligt en artikel på den schweiziska nyhetssajten 20 Minuten går hälften av alla Zalando-beställningar i landet i retur. Det innebär att 10 miljoner Zalando-paket returneras varje år bara i Schweiz. Tidningen har också tagit del av beräkningar kring hur returerna påverkar miljön, och kommit fram till att Zalandos returer i Schweiz belastar miljön med utsläpp på nästan 9 000 ton koldioxid per år."

Fast fashion i sig är jävligt dåligt för miljön. E-handel med returer adderar på det och gör alltihopa ännu sämre. Att beställa hem en massa grejer som man inte vet ifall man vill ha för att "prova i lugn och ro hemma" är därmed extremt dåligt för klimatet. 

Förståeligt men då ska ju inte företagen fortsätta erbjuda denna service med fria returer. Istället borde de sätta en gräns vid hur mycket man får handla för per gång osv. Tror att företag som har faktura som alternativ på framsidan, och sedan inte följer det i praktiken handlar orätt och strider mot konsumentlagar. Det är ju diskriminering att sortera bort folk och stamkunder man borde värna om istället, för att de returnerar saker som inte passar vilket är en rättighet.

En annan idiotisk tjänst som dessa erbjuder som är helt överflödig är ju att man får behålla varorna i 100 dgr. Då får de ju inte in pengar i tid + att varor tar slut och finns inte i sortimentet på 3 månader trots att de kommer i retur. Vem tjänar på det. Det räcker väl med 14 dagars betänketid för de flesta?
  • Anonym (sluthandlat)
    Anonym (AnonymmynonA) skrev 2020-07-06 22:42:25 följande:

Företagen får ju samtidigt ta lönsamheten i beräkning och att kunder återkommer.

Ett exempel på mina egna konsumtionsmönster från förr i tiden när jag enbart handlade i butiker och nu. Jag köpte kanske en eller två plagg för runt en tusenlapp och returnerade kanske en av dem. På nätet konsumerar jag mycket mera, Beställer kanske för 3-5000 kr ( ca 10-15 plagg) per gång. Behåller i snitt 5-6 plagg dvs skickar tillbaks runt 50% till en summa av 1500-2000. Gör sen en ny beställning ett par månader senare. Handlar troligen för 7-8000 mer per år på nätet än vad jag skulle gjort i fysiska butiker. Så frågan är ju hur mycket mina returer kostar företaget? Men det måste väl vara värt en del om en stamkund handlar för 10-15000/år och dessutom rekommenderar butiken till andra..
  • Anonym (AnonymmynonA)
    Anonym (sluthandlat) skrev 2020-07-07 00:43:55 följande:
    Förståeligt men då ska ju inte företagen fortsätta erbjuda denna service med fria returer. Istället borde de sätta en gräns vid hur mycket man får handla för per gång osv. Tror att företag som har faktura som alternativ på framsidan, och sedan inte följer det i praktiken handlar orätt och strider mot konsumentlagar. Det är ju diskriminering att sortera bort folk och stamkunder man borde värna om istället, för att de returnerar saker som inte passar vilket är en rättighet.

En annan idiotisk tjänst som dessa erbjuder som är helt överflödig är ju att man får behålla varorna i 100 dgr. Då får de ju inte in pengar i tid + att varor tar slut och finns inte i sortimentet på 3 månader trots att de kommer i retur. Vem tjänar på det. Det räcker väl med 14 dagars betänketid för de flesta?
    Anonym (sluthandlat) skrev 2020-07-07 00:56:23 följande:
    Företagen får ju samtidigt ta lönsamheten i beräkning och att kunder återkommer.

Ett exempel på mina egna konsumtionsmönster från förr i tiden när jag enbart handlade i butiker och nu. Jag köpte kanske en eller två plagg för runt en tusenlapp och returnerade kanske en av dem. På nätet konsumerar jag mycket mera, Beställer kanske för 3-5000 kr ( ca 10-15 plagg) per gång. Behåller i snitt 5-6 plagg dvs skickar tillbaks runt 50% till en summa av 1500-2000. Gör sen en ny beställning ett par månader senare. Handlar troligen för 7-8000 mer per år på nätet än vad jag skulle gjort i fysiska butiker. Så frågan är ju hur mycket mina returer kostar företaget? Men det måste väl vara värt en del om en stamkund handlar för 10-15000/år och dessutom rekommenderar butiken till andra..
    Det är hård konkurrens och dom vill säkert kunna fortsätta erbjuda fria returer och liknande för att behålla kunder och möta kundernas behov men måste samtidigt förhålla sig till andra saker också, t.ex. ekonomisk förlust och klimatpåverkan. Huruvida det är olagligt eller inte att bli bannad från vissa sätt att betala kan jag inte uttala mig om, där är jag för dåligt insatt. Men med tanke på att fler och fler företag gör det så borde det vara ok? Men det är bara en gissning. 

Även om folk i slutändan handlar för si och så mycket pengar så tappas ju en hel del pengar på vägen om 50% av det som beställs returneras (tror det var 50% inom EU), är inte hundra procent insatt men förutsätter att returnerade varor kräver en massa mellanhänder och personer som ska hantera returneringen som kostar pengar, och för klimatet är det piss eftersom returerna sällan skickas "fågelvägen" från punkt a till punkt b utan ofta tar en massa omvägar. Så oavsett om du handlar för 10.000 eller 40.000 på ett år men samtidigt returnerar hälften av det du beställer så borde det ju rimligtvis bli en del i förlust på dom där tusenlapparna. 

Grundproblemet skulle jag säga är en rävsax för både näthandeln och konsumenterna. Näthandeln försöker möta kundernas behov för att inte gå under, samtidigt som kundernas behov (t.ex fria returer) i längden försämrar företagets vinst och ev. klimatarbete (vissa skiter nog i det sistnämnda mer än andra). Konsumenterna tycker det är enkelt och konsumerar på ett annat sätt än vad dom gjort i fysisk butik (en förändring du själv beskriver att du gjort), kanske handlar mer överlag men returnerar mer. Skulle företaget sluta med fria returer så skulle dom tappa kunder. Samtidigt som dom helst hade velat minska antalet returer för att det kostar pengar (och inte är klimatsmart). Gissar att det här med att stänga av dom som returnerar för mycket är någon slags medelväg för företagen typ "hur kan vi minska alla sinnessjuka mängder returer utan att faktiskt ta bort möjligheten till fria returer".

Det absolut tråkigaste här är att den största förloraren är klimatet. Sättet du konsumerar på (tillsammans med många andra) är destruktivt i en tid då vi borde ändra våra konsumtionsmönster och verkligen tänka efter innan vi köper någonting, eller använda det vi redan har. Och det absolut sorgligaste är att det är individerna som syr kläderna (för en kass lön), som vi shoppar billigt i nätbutiker och sen returnerar runt halva jorden, som kommer drabbas hårdast av klimatförändringarna. 
  • Anonym (been there)
    Anonym (sluthandlat) skrev 2020-07-06 21:24:55 följande:
     Aha, det har jag aldrig förstått. Jag köper för säkert 10 tusen/år men returnerar oftast hälften eftersom det inte passar, speciellt skor där endast 2 av 10 brukar passa. Men då kan de väl iställe begränsa hur mycket man kan köpa per tillfälle och vara ärliga med den biten? Undrar om det är någon som fått tillbaks möjligheten att handla på faktura efter ett tag? Eller måste man ge upp det helt?

Jag brukar köpa skor från Footway som har Klarna och ett supersmidigt retursystem. Ska jag ha nya sandaler beställer jag kanske 5-6 par, provar och skickar sedan tillbaka det mesta. Skor är ju så känsligt med passformen att man behöver prova många för att hitta rätt (eller är det bara du och jag som är ovanligt kräsna?).
  • Anonym (Eva)
    Anonym (been there) skrev 2020-07-07 05:01:32 följande:

Jag brukar köpa skor från Footway som har Klarna och ett supersmidigt retursystem. Ska jag ha nya sandaler beställer jag kanske 5-6 par, provar och skickar sedan tillbaka det mesta. Skor är ju så känsligt med passformen att man behöver prova många för att hitta rätt (eller är det bara du och jag som är ovanligt kräsna?).
    Jag gör samma sak med skor, bara en bråkdel av de skor jag beställer passar, resten skickas tillbaka. Har aldrig testat Footway, visste inte att de hade ett bra retursystem. Kanske måste prova :)
  • Mrs Moneybags

Är det inte en ny lag också, som gör att faktura och delbetalning inte får visas först när man handlar på nätet? Tror den trädde i kraft 1 juli i år. 

Endast betalsätt som innebär direktbetalning får vara förvalda. 

Svar på tråden Zalando ändrade villkor?