Anonym (sluthandlat) skrev 2020-07-07 00:43:55 följande:
Förståeligt men då ska ju inte företagen fortsätta erbjuda denna service med fria returer. Istället borde de sätta en gräns vid hur mycket man får handla för per gång osv. Tror att företag som har faktura som alternativ på framsidan, och sedan inte följer det i praktiken handlar orätt och strider mot konsumentlagar. Det är ju diskriminering att sortera bort folk och stamkunder man borde värna om istället, för att de returnerar saker som inte passar vilket är en rättighet.
En annan idiotisk tjänst som dessa erbjuder som är helt överflödig är ju att man får behålla varorna i 100 dgr. Då får de ju inte in pengar i tid + att varor tar slut och finns inte i sortimentet på 3 månader trots att de kommer i retur. Vem tjänar på det. Det räcker väl med 14 dagars betänketid för de flesta?
Anonym (sluthandlat) skrev 2020-07-07 00:56:23 följande:
Företagen får ju samtidigt ta lönsamheten i beräkning och att kunder återkommer.
Ett exempel på mina egna konsumtionsmönster från förr i tiden när jag enbart handlade i butiker och nu. Jag köpte kanske en eller två plagg för runt en tusenlapp och returnerade kanske en av dem. På nätet konsumerar jag mycket mera, Beställer kanske för 3-5000 kr ( ca 10-15 plagg) per gång. Behåller i snitt 5-6 plagg dvs skickar tillbaks runt 50% till en summa av 1500-2000. Gör sen en ny beställning ett par månader senare. Handlar troligen för 7-8000 mer per år på nätet än vad jag skulle gjort i fysiska butiker. Så frågan är ju hur mycket mina returer kostar företaget? Men det måste väl vara värt en del om en stamkund handlar för 10-15000/år och dessutom rekommenderar butiken till andra..
Det är hård konkurrens och dom vill säkert kunna fortsätta erbjuda fria returer och liknande för att behålla kunder och möta kundernas behov men måste samtidigt förhålla sig till andra saker också, t.ex. ekonomisk förlust och klimatpåverkan. Huruvida det är olagligt eller inte att bli bannad från vissa sätt att betala kan jag inte uttala mig om, där är jag för dåligt insatt. Men med tanke på att fler och fler företag gör det så borde det vara ok? Men det är bara en gissning.
Även om folk i slutändan handlar för si och så mycket pengar så tappas ju en hel del pengar på vägen om 50% av det som beställs returneras (tror det var 50% inom EU), är inte hundra procent insatt men förutsätter att returnerade varor kräver en massa mellanhänder och personer som ska hantera returneringen som kostar pengar, och för klimatet är det piss eftersom returerna sällan skickas "fågelvägen" från punkt a till punkt b utan ofta tar en massa omvägar. Så oavsett om du handlar för 10.000 eller 40.000 på ett år men samtidigt returnerar hälften av det du beställer så borde det ju rimligtvis bli en del i förlust på dom där tusenlapparna.
Grundproblemet skulle jag säga är en rävsax för både näthandeln och konsumenterna. Näthandeln försöker möta kundernas behov för att inte gå under, samtidigt som kundernas behov (t.ex fria returer) i längden försämrar företagets vinst och ev. klimatarbete (vissa skiter nog i det sistnämnda mer än andra). Konsumenterna tycker det är enkelt och konsumerar på ett annat sätt än vad dom gjort i fysisk butik (en förändring du själv beskriver att du gjort), kanske handlar mer överlag men returnerar mer. Skulle företaget sluta med fria returer så skulle dom tappa kunder. Samtidigt som dom helst hade velat minska antalet returer för att det kostar pengar (och inte är klimatsmart). Gissar att det här med att stänga av dom som returnerar för mycket är någon slags medelväg för företagen typ "hur kan vi minska alla sinnessjuka mängder returer utan att faktiskt ta bort möjligheten till fria returer".
Det absolut tråkigaste här är att den största förloraren är klimatet. Sättet du konsumerar på (tillsammans med många andra) är destruktivt i en tid då vi borde ändra våra konsumtionsmönster och verkligen tänka efter innan vi köper någonting, eller använda det vi redan har. Och det absolut sorgligaste är att det är individerna som syr kläderna (för en kass lön), som vi shoppar billigt i nätbutiker och sen returnerar runt halva jorden, som kommer drabbas hårdast av klimatförändringarna.