• Anonym (Bakverk)

    Äter ni tårta och efterrätter med sked eller gaffel

    Om ni får välja föredrar ni sked eller gaffel till bakelser, tårta osv

  • Svar på tråden Äter ni tårta och efterrätter med sked eller gaffel
  • Anonym (Flora)

    Jag föredrar helt klart en riktig tårtgaffel om jag kan få tag på en, men tackar inte nej till sked om det bara är det som finns.

  • Aniiee

    Det beror så klart på efterrättens konsistens och utformning.

    Fasta tårtor, bakelser, cheesecakes och liknande - dessergaffel
    Mjukare tårtor och bakelser som ex gärddtårta, budapest - dessert/tesked
    Glasstårtor, glassbomber - beror på hur varmt det är och hur fort det smälter.

    Why?


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Pinotage

    Min kollega från Kina äter tårta med ätpinnar - blev lite förvånad första gången jag såg det

  • Anonym (Bakverk)

    Vi äter med sked och när vi är bortbjudna är det även där skedar som gäller. En vän föredrar gaffel och fick mig att undra:)

  • Aniiee
    Anonym (Bakverk) skrev 2020-07-06 22:52:17 följande:

    Vi äter med sked och när vi är bortbjudna är det även där skedar som gäller. En vän föredrar gaffel och fick mig att undra:)


    Jag förstår.
    Pinotage skrev 2020-07-06 22:24:28 följande:

    Min kollega från Kina äter tårta med ätpinnar - blev lite förvånad första gången jag såg det


    Är man inte van så kan det nog verka lite udda. Hade en kompis när jag var tonåring som fick för sig att han skulle äta chokladmousse med pinnar. Det gick inte så bra. Den stora frågan så är i efterhand är dock om han hade lyckats eller låtit bli om han varit nykter......
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • MammAmma

    Äter med gaffel oftast. Såvida det inte är t ex glass eller mousse och liknande. Tårta och kaka med hyfsat fast konsistens äter jag helst med gaffel. Dessertgaffel eller vanlig spelar absolut ingen roll.

    Samtidigt som jag ofta äter mat med sked, om det är t ex makaroner, ris eller mos :p

  • Aniiee
    MammAmma skrev 2020-07-06 23:16:14 följande:

    Äter med gaffel oftast. Såvida det inte är t ex glass eller mousse och liknande. Tårta och kaka med hyfsat fast konsistens äter jag helst med gaffel. Dessertgaffel eller vanlig spelar absolut ingen roll.

    Samtidigt som jag ofta äter mat med sked, om det är t ex makaroner, ris eller mos :p


    Asså... käka makaroner med gaffel är ju inte ens nån idé.....
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Utvandraren2

    Helst dessertgaffel om jag får välja. Till tårta och liknande. Däremot helst sked till brylepudding och glass.

    Gaffel + Matsked tll sallad är föresten grymt underskattat!

  • Anonym (Gaffel numera)

    Med gaffel numera, men som barn hade jag ingen aning om att det ens fanns folk som åt tårta etc med något annat än sked. Jag har fått uppfattning att det är klassbetonat där arbetarklassen oftare äter med sked och medelklass eller folk som aspirerar uppåt äter med gaffel.

  • MammAmma
    Aniiee skrev 2020-07-06 23:22:20 följande:

    Asså... käka makaroner med gaffel är ju inte ens nån idé.....


    Haha näää, det är mycket effektivare att skyffla med sked
  • Anonym (moppa)
    MammAmma skrev 2020-07-07 00:00:18 följande:

    Haha näää, det är mycket effektivare att skyffla med sked


    Har ett bitvis stressigt jobb och inte alltid tid och ro att sitta och äta i lugn och ro. Och då kommer alltid skeden fram. Äter aldrig mat med sked förutom ibland på jobbet.
  • Mint

    Föredrar absolut tårtgaffel till de desserter där det passar bäst. T ex tårta

    Jag är uppvuxen i ett medelklasshem. Mina föräldrar kommer från övre medelklass respektive arbetarklass och båda hade vanan med sig hemifrån.

  • Anonym (Skeden)

    Dessertsked eller tesked/kaffesked.. Har aldrig ätit med gaffel, aldrig blivit bjuden nånstans där sånt serverats med gaffel. Inte på 50 år. Smörgåstårta med mindre gafflar/knivar som är ett set. Men aldrig en gaffel till tårta. Ser ju fullkomligt bakvänt ut. Amerikanskt påfund. Möjligen vanligt i övre socialklasser, men de tillhör inte jag.

  • Physalis

    Jag växte up med sked även om det fanns enstaka tillfällen då gaffel gällde. När jag flyttade hemifrån och skaffade ett bestickset fanns där dessertgafflar. Så jag har tillgång till båda men väljer alltid sked om tårtan inte är ovanligt hård.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (tobbe)

    Kommer från arbetarklass och där äter man för det mesta med sked. Senare började komma in dessertgafflar till vissa saker men det vanligaste är sked. Personligen så fattar jag inte att någon bryr sig för det fungerar ju lika bra med båda. Förutom om det är lösare då fungerar sked bättre. Är det något hårdare som måste smulas söner eller så då kan gaffel var bättre. 

  • Anonym (Lisa)

    Uppvuxen med att äta med sked. Men i vuxen ålder köpte jag dessertgafflar, och vi använder det till sådant som det passar till, typ tårta. Är vi borta får vi nästan alltid sked. Det går lika bra med båda.

  • Anonym (Regionalt?)

    Här äts det alltid med teskedar eller dessertskedar. Så även på cafe o restauranger. Tror aldrig jag blivit tilldelad en gaffel hos någon under mina 45 år. Min mormor körde också bara med skedar.

    Inte för att vi inte haft kompletta bestickset. Kastade nyligen bort (dumt nog insåg jag sen) ett helt set med Sessan bestick för skaldjur evt fisk då de aldrig varit i användning (hos min mor)

  • Anonym (oOo)

    Dessergaffel till tårta. Det blir godast precis som att kaffe i kopp är godare än kaffe i mugg vid finfika. Frukostkaffet ska drickas ur mugg dock och creme caramel äts med sked!

Svar på tråden Äter ni tårta och efterrätter med sked eller gaffel