• Anonym (Rädd för att vara själv)

Att hantera ensamheten

Jag blev lämnad för drygt två månader av en man som har haft en relation med i drygt ett år. Vi träffades i stort sett varje dag under vår relation och byggde upp en vardag ihop, ävensom vi var särbos. Det gjorde ont när han lämnade mig och han vill samtidigt fortsätta att umgås och träffa mig. Vi tränar, ser filmoch äter ihop x antal gånger i veckan. Men inget direkt fysiskt, nån kram, puss ibland. Nu till mitt dilemma, jag VET att jag borde bryta kontakten helt för jag kommer gå sönder annars den dagen han träffar någon ny. Men jag har inte det modet pg a jag har så svårt att sitta ensam hemma. Är ingen krogmänniska och i dessa Voronatider... De flesta av mina vänner har familjer och ses gärna på en fika osv. Men just kvällarna är ju heliga för de flesta med sin familj. Och där gör det ont inom mig, att sitta ensam i soffan en lördagkväll, när jag helst av allt vill vara med honom och umgås och skratta. Snälla, har ni några kloka råd till mig? Det är alltså främst kvällarna som är jobbiga. På dagarna kan man ju träna, träffa en vän osv.

• Svar på tråden Att hantera ensamheten
  • Limeblad

Du vet vad du behöver göra. Min erfarenhet är att det inte går att komma vidare förrän kontakten är bruten. Att fortsätta träffas blir som ett sår som rivs upp och aldrig läker.

• Fjäril kär

Du kommer aldrig kunna hantera ensamhet förrän du på riktigt gör slut.

När du väl gjort det behöver du också göra slut på det gemensamma liv ni hade. Sluta se samma serier och filmer, sluta gör allt på samma sätt och tid som ni gjorde ihop. Hitta nya rutiner och nya vanor.

Varför är ensamhet så farligt? Vad är det värsta som kan hända en ensam kväll framför tv?

Skaffa intressen och hobbys. Hitta något som är roligt och fångar din tid och som du kan göra hemma. Bygg pussel, bygg små modeller, rita/måla, läs böcker, lyssna på musik, träna hemma framför nån träningsvideo, börja baka och laga mat, pyssla med heminredning, sy gardiner och kläder, lär dig sticka och virka. Sitt med pyssel framför tv och drick något gott till.

En pojkvän kan aldrig vara din enda hobby

• Anonym (Rädd för att vara själv)

Jag har intressen att sysselsätta mig med om dagarna, träning och annat. Det är mer kvällstid som jag har svårt att hitta nåt att skingra tankarna med utan att få oro i kroppen och vara ledsen/grubbla hela tiden. Att känna sig som femte hjulet och vara singel.

• Anonym (A)
    Limeblad skrev 2020-07-07 10:23:55 följande:
    Du vet vad du behöver göra. Min erfarenhet är att det inte går att komma vidare förrän kontakten är bruten. Att fortsätta träffas blir som ett sår som rivs upp och aldrig läker.
    Håller med
  • Fjäril kär
    Anonym (Rädd för att vara själv) skrev 2020-07-07 17:32:50 följande:

Jag har intressen att sysselsätta mig med om dagarna, träning och annat. Det är mer kvällstid som jag har svårt att hitta nåt att skingra tankarna med utan att få oro i kroppen och vara ledsen/grubbla hela tiden. Att känna sig som femte hjulet och vara singel.

Vem tycker att du är det femte hjulet?

Att vara singel är inget misslyckande.

Att faktiskt ta sig tiden och sörja och grubbla är nyttigt för självförtroendet och läkande och man lär sig massor om sig själv. Det är liksom inte farligt att vara ledsen.
Svar på tråden Att hantera ensamheten