• Wed 8 Jul 2020 07:33
    900 visningar
    21 svar
    21
    900

    -dotter som ett av förnamnen?

    Vårt barn kommer få mitt efternamn. Pappan har ett av Sveriges absolut vanligaste efternamn och har dessutom redan ett barn med det namnet, så det känns helt rimligt och rättvist.

    Vi är lite inne på ett patronymikon, alltså typ Persdotter för att ändå få med pappans namn, även om det i detta fallet blir hans förnamn.

    Någon mer som gjort så? Satte ni det då som förnamn eller efternamn? Mellannamn finns ju inte längre, annars hade kanske det varit den logiska placeringen.

    Barnet kommer få minst ett förnamn till utöver tilltalsnamnet.

  • Svar på tråden -dotter som ett av förnamnen?
  • Anonym (ooo)
    Wed 8 Jul 2020 09:07
    #1

    Ni får nog ringa och fråga om det är ok enligt de namnregler som nu finns, eftersom det du skriver alltid varit ett efternamn, så kanske får man inte ha det som förnamn? Men å andra sidan blev ju reglerna snällare för några år sedan.
    Vi bytte efternamn i den vevan när de ändrade reglerna så jag hade hyfsat koll, men just det du frågar om kan jag inte minnas att jag läste något om då. 

  • Anonym (Hold my beer)
    Wed 8 Jul 2020 10:21
    #2

    Klart hon får heta -dotter, det finns egentligen väldigt få regler för förnamn, MEN det är inte kul att heta "Persdotter Andersson", eller liknande. Och att ha vad som tekniskt sett är ett efternamn som förnamn låter, ursäkta, inte riktigt klokt. Hon ska leva med det där resten av livet, eller så kommer hon att byta namn på sin 18-årsdag, om hon inte blivit söndermobbad för länge sedan.

  • Wed 8 Jul 2020 11:14
    #3
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-07-08 10:21:57 följande:

    Klart hon får heta -dotter, det finns egentligen väldigt få regler för förnamn, MEN det är inte kul att heta "Persdotter Andersson", eller liknande. Och att ha vad som tekniskt sett är ett efternamn som förnamn låter, ursäkta, inte riktigt klokt. Hon ska leva med det där resten av livet, eller så kommer hon att byta namn på sin 18-årsdag, om hon inte blivit söndermobbad för länge sedan.


    Om vi bestämmer oss för namnet kommer det som sagt att vara ett av förnamnen, inte tilltalsnamn och alltså inte synas i klasslistorna.

    Vem blir sönderbombad för att heta Persdotter i passet? Verkar konstigt eftersom det finns så många märkliga namn och namnkombinationer nu för tiden.
  • Wed 8 Jul 2020 11:16
    #4
    Anonym (ooo) skrev 2020-07-08 09:07:11 följande:

    Ni får nog ringa och fråga om det är ok enligt de namnregler som nu finns, eftersom det du skriver alltid varit ett efternamn, så kanske får man inte ha det som förnamn? Men å andra sidan blev ju reglerna snällare för några år sedan.

    Vi bytte efternamn i den vevan när de ändrade reglerna så jag hade hyfsat koll, men just det du frågar om kan jag inte minnas att jag läste något om då. 


    Har en jämnårig kollega som har ett -dotter-namn efter sin pappa. Vet inte om det är som förnamn eller mellannamn men hon har ju hetat så i hela sitt liv. Och som du skriver har de blivit liberalare.
  • Wed 8 Jul 2020 11:18
    #5

    Varför skulle det vara ett förnamn? Det är ju som att ha Andersson som förnamn.

  • Anonym (Hold my beer)
    Wed 8 Jul 2020 12:13
    #6
    -1
    Mint skrev 2020-07-08 11:14:44 följande:
    Om vi bestämmer oss för namnet kommer det som sagt att vara ett av förnamnen, inte tilltalsnamn och alltså inte synas i klasslistorna.

    Vem blir sönderbombad för att heta Persdotter i passet? Verkar konstigt eftersom det finns så många märkliga namn och namnkombinationer nu för tiden.
    Om man har Persdotter som tilltalsnamn så blir man nog mobbad, det är väl ingen överraskning...?

    Men lägg det i så fall närmast efternamnet så blir det ändå som ett mellannamn, även om det tekniskt sett inte verkar existera numera.
  • Wed 8 Jul 2020 12:15
    #7

    Yes, det går. Och varför i hela fridens namn skulle man bli mobbad för detta....?


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Wed 8 Jul 2020 12:29
    #8
    +2

    ?Ett förnamn får inte kunna leda till obehag hos den som ska ha det eller väcka anstöt hos någon annan. Namnet får inte uppfattas som ett efternamn. Det får inte heller vara olämpligt som förnamn av någon annan anledning.? - Skatteverket

    Jag tycker ju att -dotter onekligen har ett efternamnsklang, så att det självklart skulle godkännas låter lite märkligt in my books. Men försöka går ju!

  • Wed 8 Jul 2020 12:41
    #9
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-07-08 12:13:51 följande:

    Om man har Persdotter som tilltalsnamn så blir man nog mobbad, det är väl ingen överraskning...?

    Men lägg det i så fall närmast efternamnet så blir det ändå som ett mellannamn, även om det tekniskt sett inte verkar existera numera.


    Håller med om att Persdotter vore ett konstigt förnamn, det har det heller aldrig varit frågan om.
  • Wed 8 Jul 2020 12:44
    #10
    Limeblad skrev 2020-07-08 11:18:14 följande:

    Varför skulle det vara ett förnamn? Det är ju som att ha Andersson som förnamn.


    Jag har sett det förekomma på det sättet, inte som tilltalsnamn givetvis utan som ett av förnamnen, placerat sist.

    Har för övrigt sett det både med -dotter och -son även om -dotter möjligen är lite vanligare av någon anledning.
Svar på tråden -dotter som ett av förnamnen?