• jag2000

    ÅTERINFÖR TJÄNSTEMANNAANSVARET

     
    Juli 2020
     
    I april 2018 klubbade en enhällig riksdag igenom beslutet att tjänstemannaansvar med utvidgad straffrätt skall återinföras och Jökregeringen tillsatte en utredning. Två år senare (maj 2020) meddelar utredaren att man nu ska börja undersöka OM ett tjänstemannaansvar med utvidgad straffrätt verkligen behövs. 
     
    Tjänstemannaansvar innebär att en tjänsteman i offentlig förvaltning har ett straffrättsligt ansvar för beslut och därmed kan bli föremål för disciplinåtgärder, avsked eller rättsliga påföljder vid förseelser.
     
    Tjänstemannaansvaret, eller Ämbetsmannaansvaret som det hette förut, var det straffrättsliga regelverk som gällde för ämbetsmän/tjänstemän i Sverige fram till år 1976.  År 1976 avskaffade Regeringen Palme Ämbetsmannaansvaret i dess dåvarande form och numera finns endast ett urvattnat straffrättsligt regelverk kvar. I nuläget synas  misstänkta tjänstefel av interna ansvarsnämnder hos berörda myndigheter (istället för domstolar). Ansvarsnämndernas dokumentation är inte öppen för allmänheten och fällande domar mot tjänstemän  har blivit sällsynta. 
     
    I april 2018 klubbades det enhälligt igenom i riksdagen att ett tjänstemannaansvar med utvidgad straffrätt skall återinföras och Jökregeringen tillsatte en utredning för att komma tillrätta med hur ansvaret skulle utformas. Efter två år (maj 2020) presenterades resultatet: ?Ett förstärkt straffrättsligt skydd för vissa samhällsnyttiga funktioner och några andra straffrättsliga frågor?. Vad hade man då kommit fram till efter två års utredning? Jo man hade kommit fram till att man nu ska börja undersöka OM ett tjänstemannaansvar med utvidgad straffrätt egentligen behövs. 
     
    Ja du läste rätt. 
     
    Läs hela artikeln: 
     
  • Svar på tråden ÅTERINFÖR TJÄNSTEMANNAANSVARET
  • hawthorne

    "GARANTERAT ALTERNATIVA FAKTA"

    Du länkar alltså till en blogg som enbart sprider lögner.

    Ok. Då vet vi.

  • annabellelee

    Ja, så här beskriver sig mannen bakom bloggen:

    "Förutom att blogga så brukar jag plocka upp gitarren och spela en trudelutt ibland. Jag är aktiv inom Scientologikyrkan."

    Sakfrågan säger jag ingenting om, men om detta är den bästa källa man kan hitta... tja..

  • Konservativ
    annabellelee skrev 2020-07-08 07:54:10 följande:

    Ja, så här beskriver sig mannen bakom bloggen:

    "Förutom att blogga så brukar jag plocka upp gitarren och spela en trudelutt ibland. Jag är aktiv inom Scientologikyrkan."

    Sakfrågan säger jag ingenting om, men om detta är den bästa källa man kan hitta... tja..


    Tycker du att Scientologikyrkan var relevant? Eller kunde du inte komma på nåt annat?
  • Konservativ
    Steven01 skrev 2020-07-08 09:05:09 följande:

    Vad är det vi ska diskutera? Allmänt gnäll eller finns det nån ide vart detta ska leda?


    Tjänstemannaansvar förmodligen? Den som ids kan ju söka via duckduckgo.com på tjänstemannaansvar riksdag.
Svar på tråden ÅTERINFÖR TJÄNSTEMANNAANSVARET