• Anonym (xoxo)
    Wed 8 Jul 2020 10:20
    1005 visningar
    6 svar
    6
    1005

    Förskollärarprogrammet? hjälp

    Hejsan. Jag har sökt till förskollärarprogrammet (på campus) och jag börjar bli skitnervös nu haha. Jag är ingen van student, jag läser långsamt och tar god tid på mig och jag har ganska usel studieteknik samt jag har aldrig skrivit akademiska texter förut. 

    Hur är utbildningen? hur är nivån på utbildningen är? Är det svårt? Hur mycket tid behöver man lägga på studierna? Hur ofta har man föreläsningar, är det hela dagar? Tips att tänka på?

    Snälla berätta och ge mig alla tips ni har!!!  :D 

  • Svar på tråden Förskollärarprogrammet? hjälp
  • Anonym (Lärar­e)
    Wed 8 Jul 2020 10:50
    #1

    De flesta studier kräver sitt fokus, ju mer avancerad kurs desto mer kommer du att behöva lägga i tid och energi, så i början blir det lätt men sedan ökar det. För just fsk-programmet lär du inte få det alltför tungt.

    Lägg upp en plan över dagen, sätt ett fast schema över att du pluggar mellan kl x och y, och håll dig till det. Fundera på när du pluggar som bäst, själv skrev jag mina bästa texter efter midnatt, de flesta håller sig nog till dagtid.

    Föreläsningar och annat på campus är oftast lagt på en fm men om man läser distans så blir det mer komprimerat och då kan man ha pass både fm och em.

    Arbeta med överstrykningspennor och blyertspennor som du antecknar med i marginalen. Anteckna viktiga saker i ett block, man lär sig bättre då man skriver ner saker för hand - alltså inte på en padda eller dator, det ger inte den extra effekten.

    När du sitter på campus ska du av samma anledning använda papper och penna, hjärnan bearbetar informationen direkt, du blir bättre på att sålla ut vad som är viktigt och du sätter första steget till att memorera. Gå igenom dina anteckningar när du kommer hem samma dag, gå igenom dem några dagar senare, gå igenom dem en vecka senare. Repetition är viktigt.

    När du ska plugga inför tentor ska du fokusera på det du tycker är svårast. Det som är lättare pluggar du snabbt in ändå.

    En del är hjälpta av att läsa textböckerna högt, att det går in i hjärnan på ett annat sätt. Promenera gärna runt i rummet under tiden eller ännu hellre utomhus. Fysisk aktivitet är viktigt oavsett så se till att du rör på dig flera gånger i veckan, helst varje morgon, forskning visar på bättre studieresultat då.

    Ja, det var väl vad jag kom på i brådrasket så här. Lycka till!

  • Wed 8 Jul 2020 12:35
    #2

    Är själv förskollärare så först, grattis till ett bra yrkesval😊. ( om än inte lönemässigt eller arbetsmiljö mässsigt särskilt bra tyvärr) troligen det enda jobbet där du möts av glada tillrop och kramar varje dag du kommer till jobbet .. jag har både nyutexade kollegor och även föräldrar i gruppen som läst/läser till just förskollärare..vissa på distans o vissa på plats och om jag baserar på hur de berätttat om hur utbildningen är i dag så visst svårighetsgraden är inte som till läkare såklart men det är ingen " glidare " ubildning vare sig när jag läste eller idag ..ja intagningspoängen är låga ...men de säger inget om svårigheten på utbildningen utan bara hur många som söker till utbildningen, med det sagt skulle jag vilja säga att nivån ligger akademiskt på vad en " normal intelligent" person klara av om hen lägger ner den tid som krävs för heltids studier . De föräldrar jag haft som läst de senaste åren har lämnat sina barn ca 8-16 varje dag och hämtat tidigare vissa dagar då de känt att de inte fixat att läsa längre just den dagen och vissa dagar hämtat senare om de haft sena förälsningar /grupparbeten. Mycket av arbetet gör i studiegrupper - vårt arbete är ju i arbetslag så många högskolor om inte alla uppmuntrar till arbete i studiegrupper /grupparbeten eftersom det är så vi jobbar i " verkligheten" Vad det gäller studieteknik har du fått många bra tips av " Lärare" här ovan I övrig : när du kommer ut på praktik..fråga fråga fråga... Det finns inga dumma frågor våga fråga och våga ifrågasätta ! Vi gör kanske inte alltid precis som du kommer lära dig i böckerna att man " ska" göra.. Men om du då vågar fråga och ifråga sätta så dels kan du få reda på att vi medvetet går i från den teori just ni får lära er och då varför vi gör det och dels så utmanar du oss " gamla rävar" att tänka nytt så att vi inte bara kör på som vi " alltid gjort" Lycka till med din utbildning

  • Tue 14 Jul 2020 07:07
    #3

    Jag är nyexad förskollärare och upplevde utbildningen svår i perioder, däremot inte alls omöjlig att klara och då var jag inget läshuvud i skolan :) väldigt bra utbildning däremot..

  • Anonym (Solig­t)
    Tue 14 Jul 2020 11:12
    #4
    violis skrev 2020-07-08 12:35:59 följande:

    Är själv förskollärare så först, grattis till ett bra yrkesval????. ( om än inte lönemässigt eller arbetsmiljö mässsigt särskilt bra tyvärr) troligen det enda jobbet där du möts av glada tillrop och kramar varje dag du kommer till jobbet .. jag har både nyutexade kollegor och även föräldrar i gruppen som läst/läser till just förskollärare..vissa på distans o vissa på plats och om jag baserar på hur de berätttat om hur utbildningen är i dag så visst svårighetsgraden är inte som till läkare såklart men det är ingen " glidare " ubildning vare sig när jag läste eller idag ..ja intagningspoängen är låga ...men de säger inget om svårigheten på utbildningen utan bara hur många som söker till utbildningen, med det sagt skulle jag vilja säga att nivån ligger akademiskt på vad en " normal intelligent" person klara av om hen lägger ner den tid som krävs för heltids studier . De föräldrar jag haft som läst de senaste åren har lämnat sina barn ca 8-16 varje dag och hämtat tidigare vissa dagar då de känt att de inte fixat att läsa längre just den dagen och vissa dagar hämtat senare om de haft sena förälsningar /grupparbeten. Mycket av arbetet gör i studiegrupper - vårt arbete är ju i arbetslag så många högskolor om inte alla uppmuntrar till arbete i studiegrupper /grupparbeten eftersom det är så vi jobbar i " verkligheten" Vad det gäller studieteknik har du fått många bra tips av " Lärare" här ovan I övrig : när du kommer ut på praktik..fråga fråga fråga... Det finns inga dumma frågor våga fråga och våga ifrågasätta ! Vi gör kanske inte alltid precis som du kommer lära dig i böckerna att man " ska" göra.. Men om du då vågar fråga och ifråga sätta så dels kan du få reda på att vi medvetet går i från den teori just ni får lära er och då varför vi gör det och dels så utmanar du oss " gamla rävar" att tänka nytt så att vi inte bara kör på som vi " alltid gjort" Lycka till med din utbildning


    En förskollärare som hade en "fråga mig vad du vill"-tråd sa att hon hade runt 40 000 kr i lön. Delar du inte uppfattningen om att den lönen är bra, eller tänker du att de flesta tjänar betydligt sämre än så?
  • Anonym (Lärar­e)
    Tue 14 Jul 2020 12:40
    #5
    Anonym (Soligt) skrev 2020-07-14 11:12:48 följande:
    En förskollärare som hade en "fråga mig vad du vill"-tråd sa att hon hade runt 40 000 kr i lön. Delar du inte uppfattningen om att den lönen är bra, eller tänker du att de flesta tjänar betydligt sämre än så?
    Då måste den personen jobba i Danderyd eller nåt på en privat fsk. Medellönen för en fsk-lärare är 29500:- enligt statistiken.
  • Anonym (xoxo) Trådstartaren
    Sun 2 Jul 2023 22:25
    #6

    puffar tråden :D

    Jag startade tråden för att jag funderade på att studera år 2020... men det blev inte av..  men jag funderar på att göra ett nytt försök i år sååå jag vill gärna höra mer om förskollärarprogrammet, jag vill veta allt!! :)

Svar på tråden Förskollärarprogrammet? hjälp