• Anonym (xoxo)
    Wed 8 Jul 2020 10:20
    1005 visningar
    6 svar
    6
    1005

    Förskollärarprogrammet? hjälp

    Hejsan. Jag har sökt till förskollärarprogrammet (på campus) och jag börjar bli skitnervös nu haha. Jag är ingen van student, jag läser långsamt och tar god tid på mig och jag har ganska usel studieteknik samt jag har aldrig skrivit akademiska texter förut. 

    Hur är utbildningen? hur är nivån på utbildningen är? Är det svårt? Hur mycket tid behöver man lägga på studierna? Hur ofta har man föreläsningar, är det hela dagar? Tips att tänka på?

    Snälla berätta och ge mig alla tips ni har!!!  :D 

  • Svar på tråden Förskollärarprogrammet? hjälp
  • Anonym (Lärar­e)
    Wed 8 Jul 2020 10:50
    #1

    De flesta studier kräver sitt fokus, ju mer avancerad kurs desto mer kommer du att behöva lägga i tid och energi, så i början blir det lätt men sedan ökar det. För just fsk-programmet lär du inte få det alltför tungt.

    Lägg upp en plan över dagen, sätt ett fast schema över att du pluggar mellan kl x och y, och håll dig till det. Fundera på när du pluggar som bäst, själv skrev jag mina bästa texter efter midnatt, de flesta håller sig nog till dagtid.

    Föreläsningar och annat på campus är oftast lagt på en fm men om man läser distans så blir det mer komprimerat och då kan man ha pass både fm och em.

    Arbeta med överstrykningspennor och blyertspennor som du antecknar med i marginalen. Anteckna viktiga saker i ett block, man lär sig bättre då man skriver ner saker för hand - alltså inte på en padda eller dator, det ger inte den extra effekten.

    När du sitter på campus ska du av samma anledning använda papper och penna, hjärnan bearbetar informationen direkt, du blir bättre på att sålla ut vad som är viktigt och du sätter första steget till att memorera. Gå igenom dina anteckningar när du kommer hem samma dag, gå igenom dem några dagar senare, gå igenom dem en vecka senare. Repetition är viktigt.