• Lena08

    Är gravid och börjar känna mig hotad

    Hej!

    Nu håller snart inte det här längre. Jag är gravid i månad 5 och killen som jag tror är pappan till barnet har ett konstigt beteende. Han blir värre och värre, mer och mer på. Tjatar om att jag ska ringa min mamma och säga till henne ?jag vill inte behålla barnet?.

    Vill behålla barnet och den här killen säger att han mår illa och kan inte sova. Magkänslan säger att han kommer hitta på någonting snart (kanske på grund av frustration).

    Om jag blir ensamstående mamma gör inte det så mycket (är inställd på det). Har hört att det är många killar som drar sig ur när kvinnan blir med barn. Är som sagt inte 100 % säker på om han är pappan. Har funderat på att kontakta kvinnofridslinjen eftersom det börjar kännas obehagligt.

    Han sa att vi kan åka till mina föräldrar. Då ska jag säga ungefär ?ni kan inte bestämma över mig, jag vill ta bort det?. Att göra abort mot sin egen vilja är inte alls bra. Kändes som jag skulle dö sist. Jag vill absolut inte göra abort igen.

    Kanske får säga upp kontakten med den här killen snart innan det blir ännu värre. Jag tror han kommer försöka ringa mina föräldrar och säga någonting som inte jag är med på, alltså att jag ej vill behålla barnet.

    Blir det värre får jag helt enkelt gå till polisen. Vad tycker ni jag ska göra nu? Ska jag blockera honom? Eller kan det bli så att mina päron får oväntat besök av honom eller gänget? Man vet aldrig. Den här som jag berättar om är från Syrien och den andra som kan vara pappan till mitt barn är från Sverige. Alltså märker man då när barnet föds/växer upp om det blir en halvsyrian (mörkhårig) eller svensk (ljushårig).

    Känns som jag vill avsluta livet nästan på grund av det här.

  • Svar på tråden Är gravid och börjar känna mig hotad
  • Anonym (H)

    Varför är det ett så stort problem att han skulle tvinga dig att säga till dina föräldrar att du vill göra abort? Det betyder ju inte att du faktiskt måste göra det? Dessutom är det väl ändå för sent för abort nu?

    Tycker oavsett situationen låter ohållbar. Du bör spara all konbrstation, ta skärmdumpar och spela in era samtal, till eventuell bevisföring.

    Antagligen kan polisen inte göra nåhot i detta läge. Men kan absolut vara bra att kontakta kvinnojour

  • Lena08

    Om jag inte gör abort kanske han hittar på något väldigt dumt. Ja, det har du rätt i tror jag. Det är lite sent att göra abort. Han letade upp mitt andra nummer också. Det kanske inte är så bra att mina 2 mobilnummer går att hitta på Eniro och även andra sidor.

  • Anonym (H)
    Lena08 skrev 2020-07-08 11:42:51 följande:

    Om jag inte gör abort kanske han hittar på något väldigt dumt. Ja, det har du rätt i tror jag. Det är lite sent att göra abort. Han letade upp mitt andra nummer också. Det kanske inte är så bra att mina 2 mobilnummer går att hitta på Eniro och även andra sidor.


    Lätt löst. Skaffa kontantkort. Kontakta kvinnorjour.

    Har du passerat vecka 18 så kan du inte göra abort utan tillstånd från socialstyrelsen. Vilket man enbart får om det finns väldigt goda skäl
  • Anonym (???)

    Vad tror han att dina föräldrar ska göra åt saken, menar du? 

    Men i största allmänhet tycker jag att du ska avlägsna dig från denna man så fort du kan! Han verkar inte helt normal. 

  • Anonym (X)

    Men.... du är ju i månad 5..... du får ju inte ens göra abort längre även om du hade velat...

    Enda anledningen till att du skulle fått en abort godkänd är om graviditeten gör att du riskerar att dö eller att barnet är så pass sjukt att den inte skulle överleva. Typ så.

    Så förstår inte vad killen dillar om. Du får inte göra abort längre. Det är försent. Det tåget har redan passerat för länge sedan. Säg det till honom när han håller på. Det är försent, du får inte längre eftersom du passerat vecka 18.

  • Anonym (Svar på tal)

    Han verkar ju sjuk i huvudet. Klart du ska blockera honom! Men först skriver du rakt av att du absolut inte kommer att göra abort, att du inte tänker ljuga om det till andra personer och att han blir informerad när barnet är fött. Till dess behöver ni inte ha kontakt alls.

  • Anonym (Svar på tal)
    Lena08 skrev 2020-07-08 11:42:51 följande:

    Om jag inte gör abort kanske han hittar på något väldigt dumt. Ja, det har du rätt i tror jag. Det är lite sent att göra abort. Han letade upp mitt andra nummer också. Det kanske inte är så bra att mina 2 mobilnummer går att hitta på Eniro och även andra sidor.


    Och byt mobilnummer, utan att registrera dem!

    Poliskontakt kan behövas i framtiden så spara sms och onlinemeddelanden, allt han skickat till dig om att du ska göra abort osv. Det är viktigt bevismaterial.
  • Anonym (Bm)
    Anonym (X) skrev 2020-07-08 12:21:36 följande:

    Men.... du är ju i månad 5..... du får ju inte ens göra abort längre även om du hade velat...

    Enda anledningen till att du skulle fått en abort godkänd är om graviditeten gör att du riskerar att dö eller att barnet är så pass sjukt att den inte skulle överleva. Typ så.

    Så förstår inte vad killen dillar om. Du får inte göra abort längre. Det är försent. Det tåget har redan passerat för länge sedan. Säg det till honom när han håller på. Det är försent, du får inte längre eftersom du passerat vecka 18.


    Nu fungerar det inte så här i verkligheten. Det är inte svårt att få igenom en abort upp till v 21+6 om man verkligen vill. Behöver inte vara något fel vare sig på barnet eller mamman. Vet att folk utanför abortvården tror att så är fallet men så är det inte. Gäller bara att skriva rätt saker på ansökan. Nog om det.

    Ts självklart ska du inte göra abort pga att en man säger åt dig att göra det. Radera istället den här människan från ditt liv och berätta för folk vad han gör mot dig så att människor i din närhet är medvetna om hotet från honom. Var rädd om dig!
  • Lena08

    Jag träffade honom idag (antagligen för sista gången). Vi träffades hemma hos mig och diskuterade i 1,5 h. Han var inte aggressiv, men jag tyckte han körde med utpressning/olaga hot eller vad det nu heter. Han sa: om du inte gör abort kommer jag hoppa ut genom fönstret, jag lovar. Han bor tydligen på våning 8 och har ingenting i Sverige förutom mig. Han får inte åka tillbaks till Syrien och föräldrarna/släkten befinner sig i det landet.

    Om den här killen tar livet av sig tror jag att släkt alternativt vänner kommer döda mig (hedersmord). Känns som jag måste åka till ett annat land och vara där i några månader. Kanske allt det här slutar med hemlig identitet.

  • Anonym (H)
    Lena08 skrev 2020-07-11 17:22:54 följande:

    Jag träffade honom idag (antagligen för sista gången). Vi träffades hemma hos mig och diskuterade i 1,5 h. Han var inte aggressiv, men jag tyckte han körde med utpressning/olaga hot eller vad det nu heter. Han sa: om du inte gör abort kommer jag hoppa ut genom fönstret, jag lovar. Han bor tydligen på våning 8 och har ingenting i Sverige förutom mig. Han får inte åka tillbaks till Syrien och föräldrarna/släkten befinner sig i det landet.

    Om den här killen tar livet av sig tror jag att släkt alternativt vänner kommer döda mig (hedersmord). Känns som jag måste åka till ett annat land och vara där i några månader. Kanske allt det här slutar med hemlig identitet.


    Då hoppas jag att du lydde råden du fått här och spelade in samtalet?

    Hur ska släkten som befinner sig i Syrien kunna hedersmörda dig?
  • Lena08

    Kan vara så att det är snack. Den här killen SÄGER att släkten håller till i Syrien, men vad vet man om det!? Han ringde förresten för 20 min sen ungefär. Blockerar jag numret kommer han ringa från hemligt eller en annan telefon. Känns som att det inte hjälper att blockera honom. Mina föräldrar kommer också bli uppringda idag om jag går på magkänslan.

    Fortsätter han på det här sättet blir det väl ofredande?

  • Anonym (H)
    Lena08 skrev 2020-07-11 21:49:47 följande:

    Kan vara så att det är snack. Den här killen SÄGER att släkten håller till i Syrien, men vad vet man om det!? Han ringde förresten för 20 min sen ungefär. Blockerar jag numret kommer han ringa från hemligt eller en annan telefon. Känns som att det inte hjälper att blockera honom. Mina föräldrar kommer också bli uppringda idag om jag går på magkänslan.

    Fortsätter han på det här sättet blir det väl ofredande?


    Men vet inte dina föräldrar att du är gravid eller vad är problemet?

    Spelar du in alla samtal och sparar all meddelandekonveration?

    Du kan absolut prata om detta med din barnmorska
  • Lena08

    Mina föräldrar vet att jag är gravid. Kommer spara alla sms och börja spela in om vi nu skulle prata i telefon mer. Han har inte hört av sig idag, men kommer antagligen göra det.

  • Anonym (Spring)

    Säger bara en sak... amanda från uddevalla, nella i tunneln, Lisa Holm... spring för livet vad tänker du äns med när du beblandar dig med en sån människa??? Du kan inte älska de barnet speciellt mycket om du håller dig kvar i en sån situation känns som att du är väldigt ung...

  • Anonym (Spring)
    Lena08 skrev 2020-07-12 13:21:32 följande:

    Amanda? Nella? Jag hänger inte med riktigt. Förstår ej vad du menar med inlägget.


    Häng med i nyheterna :) tjejen från uddevalla som blev mördad nyligen och 3 barns mamman som blev våldtagen å mördad för att utlänningar ville testa hur de kändes.... men tycker du skulle gjort abort faktiskt detta kommer inte sluta bra å de säger du själv
  • Anonym (H)
    Lena08 skrev 2020-07-12 08:22:14 följande:

    Mina föräldrar vet att jag är gravid. Kommer spara alla sms och börja spela in om vi nu skulle prata i telefon mer. Han har inte hört av sig idag, men kommer antagligen göra det.


    Så gör det väl knappast nåhot om han ringer upp dem? Kanske bara är bra så att de förstår vilken situation du är i
  • Lena08

    Är som sagt inte 100 % säker på om han är pappan. Har du läst ordentligt vad jag skrivit? Det är lätt för någon att säga: tycker du skulle gjort abort. Har du gjort det själv?

Svar på tråden Är gravid och börjar känna mig hotad