• Wed 8 Jul 2020 17:53
    951 visningar
    10 svar
    10
    951

    OCD - skin picking

    Hjälpa.

    Någon mer som har såkallad skin picking?

    Jag har på hälen. Hur fan blir man av med detta sjuka beteende då?

  • Svar på tråden OCD - skin picking
  • Anonym (.)
    Wed 8 Jul 2020 18:08
    #1

    Oj, intressant! Jag har samma och är faktiskt diagnoserad med tvångssyndrom. Jag fann detta intressant just för att du har en ''skin picking'' på en helt annan ställe än vad jag har.

    Jag vet inte vad det gäller för dig, men för min del har det handlat om att få till det ''perfekta'' ''Dra bort huden''. Så att ingen skinn sitter löst. Jag har ibland kunnat hålla mig. Speciellt om jag har för korta naglar och dessutom använd nagelsax för att få till det ''perfekta'' så att ingen skinn sitter löst.

    Men korta naglar är en grej som främst fungerar.

    Jag vet inte om det är unikt från fall till fall. Men som sagt, så ''stör'' jag mig av att det sitter en lös skinn. Ibland gör jag det på grund av en vana och jag kan bara inte sluta.

    Du verkar vilja helt klart sluta med detta, så antingen ser du till varför du gör detta. Är det som mig där du inte vill ha någon skinn som sitter löst. Prova att klippa naglarna och klipp bort det lösa skinnet. Oftast när jag använder med hjälp av mina anglar att få bort lösa skinnet. Så dras det bara av och det kommer bara nya lösa skinn. Med nagelsax får man endast bort det enda lösa skinnet som man vill ha bort.

  • Anonym (Vega)
    Wed 8 Jul 2020 18:12
    #2
    -1

    Vet inte om det hjälper.

    Men köp lim, stryk på huden. När det torkat blir det ju som att dra bort skinn.

  • Wed 8 Jul 2020 19:47
    #3
    -1
    Anonym (Vega) skrev 2020-07-08 18:12:22 följande:

    Vet inte om det hjälper.

    Men köp lim, stryk på huden. När det torkat blir det ju som att dra bort skinn.


    Fast det bästa är ju om man kan sluta totalt. Och inte sätta på den ''låtsas skinn'' som man kan dra bort. Skall man vara tvungen att köpa nya lim och strö på livet ut?

    Bättre om man kan hantera bort beteendet. T.ex klippa naglarna så att man per automatiskt låter bli. Varar det för lång tid, så kanske man slutar. SOm med all vana/beroende.

    Det där om att sätta på lim, så gör det ju som så att man bara fortsätter med beteendet.
  • Wed 8 Jul 2020 20:02
    #4

    Jag har inte OCD, men däremot hade jag dermatillomani, för mig var det främst ansiktet och hårbotten som blev drabbat av konstant rivande, klämmande och petande. Och allt klämmande och rivande gör ju att man får mer och mer att pilla på - ond cirkel.

    För min del så skedde mycket av rivandet och klämmandet framför badrumsspegeln, så jag bytte ut lysröret mot en svagare styrka och skruvade ur taklampan. Jag såg inte alla imperfektioner så jag hade inte lika mycket att pilla på och min hy fick chansen att sakta läka. Det tog lång tid, åratal, men man kan nog anse mig "botad" nu. Jag gjorde dock inte annat åt det, så det kanske kan gå fortare. Jag vet inte...

    För dig ser det ut att vara hälen/-arna som är drabbade. Det finns inga easy fixes, men ett steg mot att bli bättre tänker jag kan vara att satsa lite på t ex fotvård/pedikyr, uppmjukande hälkrämer och/eller såna här sockor med gel på insidan som håller fötterna mjuka. Har man torra "stickiga" fötter är man ju mer benägen att pilla och riva, tänker jag.

  • Anonym (Exakt samma!­)
    Wed 8 Jul 2020 20:06
    #5
    Destinybluee skrev 2020-07-08 17:53:58 följande:

    Hjälpa.

    Någon mer som har såkallad skin picking?

    Jag har på hälen. Hur fan blir man av med detta sjuka beteende då?


    Jag gjorde exakt samma sak i ett par år. Jag slutade genom att jag först bestämde mig för att det är väldigt äckligt. Sen under övergångsperiod varje gång reflexen kom (när jag satt i soffan tex och tittade på tv) så klev jag upp och gjorde nått annat eller aktiverade händerna med nått annat hälsosamt. Jag tror inte den typen av picking handlar om huden just, det handlar om att man vill pilla något tills det är slut. Jag satt ju inte och tittade på min häl. Gör något annat med händerna helt enkelt, tills ditt undermedvetna glömt reflexen.

    För mig funkade det alltså att inte ge med mig för reflexen. Har inte ens tänkt tanken på 3-4 år.
  • Wed 8 Jul 2020 23:52
    #6
    Anonym (.) skrev 2020-07-08 18:08:10 följande:

    Oj, intressant! Jag har samma och är faktiskt diagnoserad med tvångssyndrom. Jag fann detta intressant just för att du har en ''skin picking'' på en helt annan ställe än vad jag har.

    Jag vet inte vad det gäller för dig, men för min del har det handlat om att få till det ''perfekta'' ''Dra bort huden''. Så att ingen skinn sitter löst. Jag har ibland kunnat hålla mig. Speciellt om jag har för korta naglar och dessutom använd nagelsax för att få till det ''perfekta'' så att ingen skinn sitter löst.

    Men korta naglar är en grej som främst fungerar.

    Jag vet inte om det är unikt från fall till fall. Men som sagt, så ''stör'' jag mig av att det sitter en lös skinn. Ibland gör jag det på grund av en vana och jag kan bara inte sluta.

    Du verkar vilja helt klart sluta med detta, så antingen ser du till varför du gör detta. Är det som mig där du inte vill ha någon skinn som sitter löst. Prova att klippa naglarna och klipp bort det lösa skinnet. Oftast när jag använder med hjälp av mina anglar att få bort lösa skinnet. Så dras det bara av och det kommer bara nya lösa skinn. Med nagelsax får man endast bort det enda lösa skinnet som man vill ha bort.


    Jag klipper (oftast biter av) naglarna då och då. Arbetar fysiskt så mina naglar ryker ändå i tid och otid.

    Jag är diagnoserad med ADD och Generaliserad ångestsyndrom. Jag har självskadebeteende sedan tidigare där jag skar mig men det är under kontroll for now.

    Jag är väldigt väldigt dålig på att sköta om mina fötter och därav har jag torra och fnasiga hälar.

    Jag kan använda sax för att klippa men föredrar att rycka med fingrarna.

    Jag gör det när jag sitter och kollar på tv. Oftast medvetet och kan liksom bli frenetisk till att rycka och dra. Men kan även börja utan att jag tänker på det dvs då är jag väldigt fokuserad på det jag tittar på.

    Jag har haft detta problem i säkert 5 till 7 år till och från.

    Det värsta som hänt är att jag kan blöda lite men sedan har jag ju lite problem att gå och kan då omedvetet gå lite på tå.

    Jag är så jävla less på detta evigt förstörande på mig själv.

    Ska kanske tilläggas att jag äter antidepressiva och precis påbörjat min ADHD medicin Ritalin.

    Hjälp mig!
  • Wed 8 Jul 2020 23:53
    #7
    Anonym (Vega) skrev 2020-07-08 18:12:22 följande:

    Vet inte om det hjälper.

    Men köp lim, stryk på huden. När det torkat blir det ju som att dra bort skinn.


    Nej nej du. Vill inte stryka på lim på min hud. Vill ju kunna kontrollera detta
  • Anonym (Maybe­)
    Thu 9 Jul 2020 17:02
    #8

    Jag tror jag har något liknande med att klämma finnar. Kunde förr stå vid i 1-2 timmar varje kväll och leta efter minsta finne att klämma i både ansiktet och på ryggen. Satt också vid tvn med fingrarna konstant i ansiktet letandes efter ojämnheter att klämma eller skrapa på. Numera har jag slutat med att stå vid spegeln men kan fortfarande pilla i ansiktet när jag är sysslolös med händerna hemma.

    Min man har också något liknande där han klipper sina naglar så ofta och korta att han får sår och ömma fingertoppar.

    Kbt är nog vad som gäller om man vill få hjälp och inte lyckas på egen hand.

  • Anonym (pysse­l)
    Thu 9 Jul 2020 17:58
    #9

    Börja med något handarbete så har du händerna upptagna.

    Jag har nästan slutat häva i mig choklad för det är så jobbigt att gå och tvätta händerna mellan varenda bit ju om man vill fortsätta brodera.

  • Anonym (Kvinn­a54)
    Thu 9 Jul 2020 19:20
    #10
    Anonym (pyssel) skrev 2020-07-09 17:58:12 följande:

    Börja med något handarbete så har du händerna upptagna.

    Jag har nästan slutat häva i mig choklad för det är så jobbigt att gå och tvätta händerna mellan varenda bit ju om man vill fortsätta brodera.


    Det låter som en toppenide!!
Svar på tråden OCD - skin picking