• Ingentingviktigt

    Måste barnet krypa på alla fyra för att det ska räknas?

    Nyfiken på vad ni andra anser. Måste barnet komma upp i krypställning på alla fyra och förflytta sig så på knä för att det ska räknas som att de lärt sig krypa, eller räcker det att barnet tar sig framåt någon meter genom att dra med armarna och skjuta ifrån sig med benen?

    Samma med sittande. Säger ni att era barn lärt sig sitta utan stöd om ni sätter ner barnet på golvet, hjälper barnet att hitta balansen och barnet kan sitta så en stund utan att tippa fram eller bak? Eller måste barnet både kunna ta sig till sittande och lätt kunna ta sig ner igen för att det ska räknas?

    Jag håller på att fylla i en sån mitt första-året-bok och vet inte om jag har en för konservativ syn då jag räknar att dottern började krypa när hon var 7 månader, även om hon förflyttade sig framåt 2 månader innan det, och att hon lärde sig sitta när hon satte sig upp själv vid 6.5 månad eller om jag ska räkna att hon satt ?stabilt? när vi satte ner henne på golvet utan något stöd bakom ryggen.

  • Svar på tråden Måste barnet krypa på alla fyra för att det ska räknas?
  • Solblomma30

    Själv räknar jag att barnet kan krypa när barnet använder båda ben och armar för att ta sig fram med klassisk krypteknik. Annars räknar jag det som att hasa, åla osv. Och jag tycker att barnet sitter först när man inte behöver staga upp med kuddar eller vaka på det så att det inte ska trilla :) Men det är bara jag, alla tänker säkert helt olika i frågan :)

  • syntharen

    Krypa för mig är när barnet kan ta sig fram på egen hand oavsett om det är att åla, hasa sig fram på rumpan, hoppa fram på rumpan eller krypa på alla fyra.

    Sitta är när barnet kan sitta själv helt utan stöd och utan att trilla okontrollerat. För mig alltså.

  • Tom Araya
    syntharen skrev 2020-07-09 06:36:30 följande:

    Krypa för mig är när barnet kan ta sig fram på egen hand oavsett om det är att åla, hasa sig fram på rumpan, hoppa fram på rumpan eller krypa på alla fyra.

    Sitta är när barnet kan sitta själv helt utan stöd och utan att trilla okontrollerat. För mig alltså.


    Krypa är just krypa och inte samma sak som att åla, hasa e.t.c.
  • Kusinen

    Varför inte skriva i boken som det är. Skriv datumet för när hen började hasa och skriv en anteckning om att det var det hen gjorde. Om hen sedan börjar krypa mer traditionellt alägger du till det och ett nytt datum.

    Men personligen anser jag nog attkrypa är när man tar sig fram med hjälpa av armar och ben på knäna. Men inte alla barn kryper ju, en del ålar, hasar osv istället och går fort istället. Så därför tycker jag att du mycket väl kan skriva upp ålandet först så att du får med det också. Gissar att boken är till för att du ska minnas och för att barnet ska kunna följa sin utveckling.

  • Aliona

    Krypa för mig är när barnet tar går på just knä och händer, annars är det hasa, åla osv som någon annan skrivit. Däremot, vad du vill anteckna i boken är kanske just när barnet tar sig fram på egen hand, oavsett vilken teknik som används? Det är iaf vad jag tycker är det stora framsteget.

    Sitta är definitivt när barnet är så stadigt att hen inte trillar efter en liten stund.

  • Ingentingviktigt

    Det var ett bra förslag, kanske får försöka göra sp. Problemet är att jag aldrig skrev upp första gången hon drog sig lite framåt, men jag får skriva ca månader kanske.

    Jag tänkte det var roligt att jämföra med när jag och sambon lärde sig olika saker, men vet inte hur våra föräldrar räknade. Sen blev jag så förvånad då jag är med i en mammagrupp på Facebook där mammor lägger upp klipp på när barnen hasar fram 1-2 meter och skriver sen ?Hon kröp redan vid 4 månaders ålder? och ?Mitt barn satt stadigt redan vid 2-3 månaders ålder?, och jag tänker bara hur länge barnet ska sitta upp för att det ska räknas. Vi vågade bara ha dottern sittandes i barnstolen och sittränade i princip aldrig henne på golvet innan hon kunde sätta sig upp själv och träna balansen.


    Kusinen skrev 2020-07-09 06:58:47 följande:

    Varför inte skriva i boken som det är. Skriv datumet för när hen började hasa och skriv en anteckning om att det var det hen gjorde. Om hen sedan börjar krypa mer traditionellt alägger du till det och ett nytt datum.

    Men personligen anser jag nog attkrypa är när man tar sig fram med hjälpa av armar och ben på knäna. Men inte alla barn kryper ju, en del ålar, hasar osv istället och går fort istället. Så därför tycker jag att du mycket väl kan skriva upp ålandet först så att du får med det också. Gissar att boken är till för att du ska minnas och för att barnet ska kunna följa sin utveckling.


Svar på tråden Måste barnet krypa på alla fyra för att det ska räknas?