• Anonym (§-fråga)

    Juridisk fråga - förvaltningsrätt

    Någon här som kan juridik och särskilt förvaltningsrätt?

    Jag har fått beslut från myndighet som gått mig emot.

    Jag har överklagat och anser att myndigheten inte följt lagen vad det gäller utredning, dokumentation och andra av myndighetens skyldigheter samt att de skäl som framförs i beslutsmotiveringen inte har stöd i lag. 

    Jag har fått dom från förvaltningsrätten och där vill man inte utreda huruvida myndigheten följt lagen utan menar på att det vore granskning av myndighetens verksamhet, vilket inte är rättens uppgift.

    På Sveriges domstolars hemsida står dock att förvaltningsdomstols huvudsakliga uppgift är att utreda om myndigheten följt lagen.

    Vad gäller i fallet och enligt vilka lagar?

    Jag har googlat, men inte funnit något.
    Min fråga står i kö hos Lawline, men har hamnat utanför månadens tak på 500 fria frågor och jag har inte råd att betala närmare 500 kr för att få den besvarad tidigare.

  • Svar på tråden Juridisk fråga - förvaltningsrätt
  • Anonym (§-fråga)
    Långbenopluto skrev 2020-07-09 07:06:19 följande:

    Du kanske behöver tagga ned lite? Har du ställt 500 frågor på en månad så visar det lite.... faktiskt.


    Haha..nä, jag har inte ställt 500 frågor. De besvarar 500 frågor totalt från alla, därefter måste man betala eller vänta.
  • Vanessa89

    Helt riktigt av förvaltningsrätten. Du får vända dig till justitieombudsmannen om du tycker myndigheten har skött utredningen i ditt ärende bristfälligt.

  • Långbenopluto
    Vanessa89 skrev 2020-07-09 07:55:23 följande:
    Helt riktigt av förvaltningsrätten. Du får vända dig till justitieombudsmannen om du tycker myndigheten har skött utredningen i ditt ärende bristfälligt.
    Håller med.
  • Anonym (§-fråga)
    Vanessa89 skrev 2020-07-09 07:55:23 följande:

    Helt riktigt av förvaltningsrätten. Du får vända dig till justitieombudsmannen om du tycker myndigheten har skött utredningen i ditt ärende bristfälligt.


    Långbenopluto skrev 2020-07-09 08:08:57 följande:
    Håller med.
    Med vilket stöd i lag och bestämmelse vill du hävda detta?

    Sveriges domstolars hemsida lämnar alltså falsk information?

  • Kjell2

    När du överklagar ska du yrka på ett annat beslut, inte en utredning om de handlaggt ärendet rätt. Därefter gör överrätten en ny bedömning om beslutet var rätt eller ska bli något annat.

    Se Förvaltningsprocesslagen (1971:291)

  • Anonym (Ivo)

    Beror ju lite på vilken myndighet det handlar om men all kontroll av vård och omsorg, soc mm granskas av ivo, dit man kan anmäla sitt fall.

  • Anonym (§-fråga)
    Kjell2 skrev 2020-07-09 19:18:15 följande:

    När du överklagar ska du yrka på ett annat beslut, inte en utredning om de handlaggt ärendet rätt. Därefter gör överrätten en ny bedömning om beslutet var rätt eller ska bli något annat.

    Se Förvaltningsprocesslagen (1971:291)


    Men jag måste fortfarande lägga fram argument för ett annat beslut, annars lär jag inte ens få prövningstillstånd.

    Här är problemet att de automatiskt hade haft en starkare grund till stöd för min sak om de utrett saken i enlighet med vad lagen säger.
    Det är just genom att strunta i lagen som de anser sig ha stöd för beslut som går mig emot.
    Jag får svårt att påvisa att jag har rätt om de inte vill utreda saken korrekt och faktiskt behandla det underlag som finns.

  • Anonym (Eva)
    Anonym (§-fråga) skrev 2020-07-09 19:30:11 följande:

    Jag får svårt att påvisa att jag har rätt om de inte vill utreda saken korrekt och faktiskt behandla det underlag som finns.


    I överklagan till Förvaltningsrätten ska du lägga fram de underlag som krävs för att dem ska ändra myndighetens beslut, dvs lägg fram det underlag som du tycker myndigheten inte har tagit fasta på/tagit med i sin utredning.
  • Anonym (§-fråga)
    Anonym (Eva) skrev 2020-07-09 19:35:00 följande:
    I överklagan till Förvaltningsrätten ska du lägga fram de underlag som krävs för att dem ska ändra myndighetens beslut, dvs lägg fram det underlag som du tycker myndigheten inte har tagit fasta på/tagit med i sin utredning.
    Men det mesta jag har, har funnits där hela tiden, bara det att varken myndigheten eller rätten har använt det som underlag för sitt beslut.
    Därför vill jag påvisa att besluten är felaktiga.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (§-fråga) skrev 2020-07-09 19:41:30 följande:
    Men det mesta jag har, har funnits där hela tiden, bara det att varken myndigheten eller rätten har använt det som underlag för sitt beslut.
    Därför vill jag påvisa att besluten är felaktiga.
    Rätten har ju vanligtvis bara det material som myndigheten eller den enskilde inkommer med. Så har myndigheten underlåtit att bifoga allt material måste du göra det i din överklagan så att rätten kan ta ställning till ärendet. Men du måste yrka på ett annat beslut, inte att rätten ska granska myndigheten sätt att utreda, sådant gör andra instanser.
  • Anonym (§-fråga)
    Anonym (Eva) skrev 2020-07-09 20:10:07 följande:
    Rätten har ju vanligtvis bara det material som myndigheten eller den enskilde inkommer med. Så har myndigheten underlåtit att bifoga allt material måste du göra det i din överklagan så att rätten kan ta ställning till ärendet. Men du måste yrka på ett annat beslut, inte att rätten ska granska myndigheten sätt att utreda, sådant gör andra instanser.

    Men min fråga är om rätten ska ta ställning till om myndigheten följt lagen i det aktuella ärendet, så som beskrivs på Sveriges domstolars hemsida..

    Och det är inte vad förståsigpåare tycker i frågan jag är ute efter (som i några av inläggen ovan), utan vad lagar och regler säger.

  • Kjell2
    Anonym (§-fråga) skrev 2020-07-09 20:22:36 följande:

    Men min fråga är om rätten ska ta ställning till om myndigheten följt lagen i det aktuella ärendet, så som beskrivs på Sveriges domstolars hemsida..

    Och det är inte vad förståsigpåare tycker i frågan jag är ute efter (som i några av inläggen ovan), utan vad lagar och regler säger.


    Se Förvaltningsprocesslagen (1971:291)
  • Anonym (§-fråga)
    Anonym (Eva) skrev 2020-07-09 20:10:07 följande:
    Rätten har ju vanligtvis bara det material som myndigheten eller den enskilde inkommer med. Så har myndigheten underlåtit att bifoga allt material måste du göra det i din överklagan så att rätten kan ta ställning till ärendet. Men du måste yrka på ett annat beslut, inte att rätten ska granska myndigheten sätt att utreda, sådant gör andra instanser.
    Så här står det om den saken på samma sida:
    Målet utreds. Du kan få komplettera med uppgifter

    Förvaltningsrätten ska se till att målet blir utrett. Därför kan de begära in mer information, både från dig och från myndigheten. Det kan vara intyg, kvitton eller annat som är viktigt i målet.


    Vill du själv komplettera med fler uppgifter kan du göra det. Tänk då på att det ska vara sådant som inte redan finns med i ditt överklagande eller i din akt från myndigheten.


    Visa mindre

    Om det kommer in fler uppgifter, kommentarer eller frågor från myndigheten får du läsa dem och om det behövs svara på eller kommentera. All kommunikation sker skriftligt och dokumenteras noga.

    Denna skriftväxling pågår tills målet är så väl utrett att förvaltningsrätten kan fatta ett beslut.

    Förvaltningsrätten kan kalla dig och motparten till muntlig förhandling om det kan vara till utredningens fördel att ni träffas och får svara på frågor muntligen. Men detta är inte så vanligt.


  • Anonym (Eva)
    Anonym (§-fråga) skrev 2020-07-09 20:26:13 följande:

    Text kopierad från Sveriges domstolars hemsida:
    https://www.domstol.se/amnen/overklaga-myndighetsbeslut/Forsorjningsstod-och-annat-bistand/sa-avgors-malet-i-forvaltningsratten/


    Så avgörs ett mål i förvaltningsrätten
    Förvaltningsrättens uppgift är att avgöra om myndigheterna har följt lagen eller inte när de fattade det aktuella beslutet.
    Precis, de ska avgöra om myndigheten har fattat rätt beslut enligt lagen. Om du inte tycker det måste du yrka på vilket beslut du tycker att myndigheten borde ha fattat, dvs har myndigheten har gett dig avslag i ett ärende ska du yrka på att  rätten ger bifall. 
  • nernu

    Om det är ett beslut som går att överklaga så borde myndigheten kunna hjälpa dig med information om hur du ska gå tillväga.

  • Anonym (§-fråga)
    nernu skrev 2020-07-10 07:35:45 följande:

    Om det är ett beslut som går att överklaga så borde myndigheten kunna hjälpa dig med information om hur du ska gå tillväga.


    Det är inte tillvägagångssättet som är problemet eller frågan (den informationen får man i och med en dom), utan vad lagen säger.
Svar på tråden Juridisk fråga - förvaltningsrätt