• Anonym (S)

Nu hände det igen.

Jag har för 1 vecka sedan sagt till min sambo att om han fortsätter dricka så kommer jag att flytta, han svarade med att han har inga problem att sluta dricka, men han var väldigt sur på mig. Igår köpte han öl, jag blev jättearg och besviken och sa att ok då har du gjort ditt val och vi diskuterade fram och tillbaka i bilen på väg hem. Han var arg och sa att om jag trodde han skulle sluta för min skull så trodde jag fel. Han sa hånfullt att om jag trodde att han skulle vara nykterist resten av livet så trodde jag helt fel. Jag svarade att gör du dina val så gör jag mina, vilket slutade med att han i fullt humör stannade på skogen och ställde ölen där. När han kom hem tog han sömntabletter och la sig i ett annat rum och sov. Vad är det här för barnfasoner! Vad hade du gjort?

• Svar på tråden Nu hände det igen.
  • Tecum
    Anonym (Bru) skrev 2020-07-09 19:29:51 följande:
    Tycker det är kristallklart. Du gav ett ultimatum. Han köpte öl. Det borde väl räcka? Han har ju visat sin ståndpunkt. Han hällde ut den i skogen men han kommer hitta sätt att dricka imorgon, i övermorgon eller om en vecka. Han kommer inte sluta. Kommer han inte dricka hemma så kommer han dricka någon annanstans, eller smyga med det hemma dvs gömma skiten för dig. 

Börja kolla upp nytt boende omgående, tycker jag. 
    Tycker du att ultimatum är ett bättre sätt än kompromisser för att lösa problem i relationer?
  • Anonym (Bru)
    Tecum skrev 2020-07-09 19:36:41 följande:
    Tycker du att ultimatum är ett bättre sätt än kompromisser för att lösa problem i relationer?
    Det brukar vara svårt att kompromissa med alkoholister. 
  • Tecum
    Anonym (Bru) skrev 2020-07-09 19:43:34 följande:
    Det brukar vara svårt att kompromissa med alkoholister. 
    Så länge "alkoholismen" inskränker sig till folköl tror jag att det går att kompromissa...
  • Anonym (Bru)
    Tecum skrev 2020-07-09 19:58:38 följande:
    Så länge "alkoholismen" inskränker sig till folköl tror jag att det går att kompromissa...
    Det är inte procenten man bör fokusera på utan beteendet och hur människorna han lever med drabbas av det beteendet (förutom han själv då). Sen verkar han ju inte direkt dricka två folköl och vara nöjd med det. Skulle inte säga att 12 folköl på en kväll är särskilt hälsosamt. Som Kjell2 skriver, det motsvarar alkoholmängden av en halv liter vodka. Om TS skrivit "min sambo dricker en halv liter vodka på kvällarna", hade du reagerat annorlunda då? Med tanke på att du sätter alkoholismen inom citationstecken vilket jag får tolka som att du ifrågasätter huruvida han är alkoholist eller inte. 
  • Tecum
    Anonym (Bru) skrev 2020-07-09 20:29:04 följande:
    Det är inte procenten man bör fokusera på utan beteendet och hur människorna han lever med drabbas av det beteendet (förutom han själv då). Sen verkar han ju inte direkt dricka två folköl och vara nöjd med det. Skulle inte säga att 12 folköl på en kväll är särskilt hälsosamt. Som Kjell2 skriver, det motsvarar alkoholmängden av en halv liter vodka. Om TS skrivit "min sambo dricker en halv liter vodka på kvällarna", hade du reagerat annorlunda då? Med tanke på att du sätter alkoholismen inom citationstecken vilket jag får tolka som att du ifrågasätter huruvida han är alkoholist eller inte. 
    Jag är förvisso ingen expert på alkoholism, men för mig låter det väldigt märkligt att en person som är ute efter alkoholens effekter går omvägen över folköl istf att ta något starkare direkt. Det finns öl med både 7,5 och 10% alkohalt om det måste vara öl, annars finns det sprit och vin.
  • Anonym (Bru)
    Tecum skrev 2020-07-09 20:57:56 följande:
    Jag är förvisso ingen expert på alkoholism, men för mig låter det väldigt märkligt att en person som är ute efter alkoholens effekter går omvägen över folköl istf att ta något starkare direkt. Det finns öl med både 7,5 och 10% alkohalt om det måste vara öl, annars finns det sprit och vin.
    Om jag får spekulera fritt så kan det finnas massor av anledningar. T.ex. att man resonerar som du, "om jag dricker folköl så är jag inte alkoholist". Eller att folköl är lättare att få tag på eftersom det säljs utanför Systembolaget. Eller att annat, t.ex. vodka, vin, inte smakar gott. Eller så får man halsbränna av whiskey och konjak.
    Eller för att folköl rätt och slätt är det man vill ha och är sugen på när det är dags att bli full. Alternativt en kombination av flera av ovanstående anledningar.
  • Anonym (folöl)
    Tycker också att det låter märkligt. Att hälla i sig tolv öl och dessutom dricka Red Bull emellan. Det är något som inte stämmer.
  • Anonym (op)
    Mitt ex resonerade som så att folköl inte var alkohol och att det räckte längre och att det hjälpte mot vardagsångest.
  • Anonym (op)

Mest var det nog det att han inte kände det var acceptabelt att supa sig full dagen innan jobb (på ett behandlingshem), men folköl kunde han smådricka hela dagen på, och behövde inte vara vaken utan att dricka när han var hemma. En halv flaska vodka hade han druckit upp på en timma eller två.

• Anonym (Nktr)
    Anonym (folöl) skrev 2020-07-09 16:04:52 följande:

Oavsett hans alkoholkonsumtion, så beskriver du att alkohol väcker hemska känslor i din kropp och att du blir som ett asplöv. Då är det nog bättre att du är tillsammans med en nykterist och förklarar detta från början om du inleder ett nytt förhållande.

Du sammanfattade det väl. Du vill ha en helnykterist, han vill inte vara det. Ni är helt enkelt inte kompatibla. Finns väl nykteristföreningar o sånt du kan leta på kanske?
  • Anonym (S)

Det är helt ok om han skulle ta ett glas en lördag lite då och då. Men han kan inte bara dricka ett glas då och då utan han dricker i veckorna och blir full. Som det var nu innan jag sa till honom på skarpen så var det varannan dag veckorna igenom. Vem orkar med det? Det är inte normalt.

Anonym (Nktr) skrev 2020-07-10 03:33:59 följande:

Du sammanfattade det väl. Du vill ha en helnykterist, han vill inte vara det. Ni är helt enkelt inte kompatibla. Finns väl nykteristföreningar o sånt du kan leta på kanske?

• Anonym (dumheterärdumheter)
    Folkölsalkoholister är vanligare än vad du tror. Det är lättare att dölja problemen för sig själv och för andra genom att hävda att det "bara" är folköl.

För de som inte gått ner sig totalt är ytan viktig. En yta som är lättare att upprätthålla genom att hävda att det bara handlar om folköl eller lite vin. Problemet är att det där vinglaset fylls på varenda kväll.
  • Anonym (...)

Har mest bara läst TS och några kommentarer om alkoholism. Det i sig är en sjukdom som inte går att förhandla med och så länge personen i fråga inte själv anser sig ha problem är loppet förlorat. Mitt ex drack mest folköl eftersom han då kunde dricka desto mer... Jag gav ultimatum efter ultimatum och han lovade bättring utan resultat och då valde jag till slut att lämna. Tre ganska små barn hade vi så valet var inte lätt men jag orkade inte med det livet längre. Först då insåg han sina problem och tog tag i dem och han är idag nykter. För oss var det dock för sent.

Med min erfarenhet säger jag "gå". Det blir bara värre med tiden! Lycka till!!!

Svar på tråden Nu hände det igen.