• EbSmith

    Hur får jag min 1-åring att sova längre?

    Han sover för övrigt bra, vaknar väldigt sällan på nätterna, men tar morgon runt kl. 5. Har försökt ha honom vaken längre, men vid 18 eller 19 senast är han helt slut och de gånger han lagt sig senare än 19 har resultatet blivit att han vaknar ännu tidigare.

    Han sover 2 ggr under dagen -på morgonen och runt lunch. På morgonen är han bara vaken 1-2 timmar innan han börjar gäspa och sover igen nästan 2 timmar.

    Några tips och erfarenheter eller bara att härda ut de närmsta åren?

  • Svar på tråden Hur får jag min 1-åring att sova längre?
  • viseversa

    Bara att härda ut. Små barn struntar fullständigt i vuxnas önskan att sova längre. Dom vaknar när dom vaknar oavsett om det är 3.30 eller 08.00.

  • S23

    Alltså tyvärr är mitt enda råd att vänta ut det.

    Vår dotter har vaknat 04 fram tills för en månad sedan. Vi har testat ALLT flera gånger utan resultat.

    För en månaf sedan. 16 månader gammal gjorde vi ett nytt försök att skjuta sovtiden genom att lägga senare på kvällen ä. Och då fungerade det plötsligt. Nu sover hon till 05.30 och det är rena drömmen!

    Har ni testat att väcka en timme innan barnet normalt vaknar och söva om? På så sätt bryter man barnets rutin. För oss fungerade detta i tvp nätter, sedan vaknade hon lika tidigt igen. Men om ni inte testat så kan det vara värt ett försök

  • S23

    Vår dotter var förresten också bara vaken 1-2 timmar innan första sovningen.

    Fungerar ingenting så kan ni ju testa att göra mellanrummet mindre och mindre.

    Alltså lägga er för middagsmat tidigare och tidigare. Till slut kanske ni når ett stadium där barnet bara vaknar till och somnar om

  • nnnnnnnn

    Håller med om att testa att få ihop nattsömn + första vilan till ett pass.


    När barnet vaknar vid 5 så se till att det ändå "är natt" dvs mörkt (nattlampa är ok), tyst, bara göra det mest nödvändiga tyst och snabbt tex blöjbyte i sängen + välling i sängen.

    Några vänner hade "upptäckarlåda" stående under sin egen säng och när barnet vaknade tidigt så tog de barnet i sin säng mellan dem och tog fram lådan som de laddat med nya saker varje dag. Det var få och vardagliga saker att leka med/upptäcka samtidigt som föräldrarna vilade kvar i sängen tex en tesil, liten nalle, en tratt, en pekbok.
    Då kunde de få 30-60 min som de kunde halvsova på.
    Det kan vara något kanske?

    Sen när klockan är tex 7, så blir det dag: rullgardinen upp, alla vaknar, riktig frukost mm.

    Så extremt tydlig skillnad på natt och dag.

  • S23
    nnnnnnnn skrev 2020-07-09 13:48:54 följande:

    Håller med om att testa att få ihop nattsömn + första vilan till ett pass.

    När barnet vaknar vid 5 så se till att det ändå "är natt" dvs mörkt (nattlampa är ok), tyst, bara göra det mest nödvändiga tyst och snabbt tex blöjbyte i sängen + välling i sängen.

    Några vänner hade "upptäckarlåda" stående under sin egen säng och när barnet vaknade tidigt så tog de barnet i sin säng mellan dem och tog fram lådan som de laddat med nya saker varje dag. Det var få och vardagliga saker att leka med/upptäcka samtidigt som föräldrarna vilade kvar i sängen tex en tesil, liten nalle, en tratt, en pekbok.

    Då kunde de få 30-60 min som de kunde halvsova på.

    Det kan vara något kanske?

    Sen när klockan är tex 7, så blir det dag: rullgardinen upp, alla vaknar, riktig frukost mm.

    Så extremt tydlig skillnad på natt och dag.


    Bra råd. Om ts har ett barn som vårat så blir de nog tyvärr tvugna att gå upp och minska tiden uppe successivt.

    Vår dotter skulle UPP. Fanns inget som gick att distrahera med (inte en att aktivt vara med ocj leka i sängen).

    Men har de ett barn som roar sig själv så är ju en låda med nya grejer toppen.

    Vi kör egentligen skärmfritt, men om dottern inte hade tröttnat på att titta efter 5 minuter så hade vi garanterat fixat skärm i rummet ocj låtit henne sitta i sängen och titta en stund, man blir desperat.

    Så ts. En skärm om inget annat fungerar?
  • EbSmith
    nnnnnnnn skrev 2020-07-09 13:48:54 följande:

    Håller med om att testa att få ihop nattsömn + första vilan till ett pass.

    När barnet vaknar vid 5 så se till att det ändå "är natt" dvs mörkt (nattlampa är ok), tyst, bara göra det mest nödvändiga tyst och snabbt tex blöjbyte i sängen + välling i sängen.

    Några vänner hade "upptäckarlåda" stående under sin egen säng och när barnet vaknade tidigt så tog de barnet i sin säng mellan dem och tog fram lådan som de laddat med nya saker varje dag. Det var få och vardagliga saker att leka med/upptäcka samtidigt som föräldrarna vilade kvar i sängen tex en tesil, liten nalle, en tratt, en pekbok.

    Då kunde de få 30-60 min som de kunde halvsova på.

    Det kan vara något kanske?

    Sen när klockan är tex 7, så blir det dag: rullgardinen upp, alla vaknar, riktig frukost mm.

    Så extremt tydlig skillnad på natt och dag.


    Tack! Ska lätt testa upptäckarlådan :)
  • EbSmith
    S23 skrev 2020-07-09 13:05:04 följande:

    Vår dotter var förresten också bara vaken 1-2 timmar innan första sovningen.

    Fungerar ingenting så kan ni ju testa att göra mellanrummet mindre och mindre.

    Alltså lägga er för middagsmat tidigare och tidigare. Till slut kanske ni når ett stadium där barnet bara vaknar till och somnar om


    Förlåt, tror inte jag fattar riktigt :D

    du menar skippa morgonvilan och lägga honom tidigare för middagsvilan istället, så att det bara blir en sovstund på dagen? Eller att vi tar en sovstund på eftermiddagen istället?
  • S23
    EbSmith skrev 2020-07-09 16:47:19 följande:

    Förlåt, tror inte jag fattar riktigt :D

    du menar skippa morgonvilan och lägga honom tidigare för middagsvilan istället, så att det bara blir en sovstund på dagen? Eller att vi tar en sovstund på eftermiddagen istället?


    Nej. Alltså utgå från att ni går upp och är vakna en timme innan morgonvilan. Dagen efter minskar ni med fem minuter så att ni är vakna 55 minuter innan motgonvilan. Nästa dag 50, nästa 45 osv. Till slut hamnar ni på noll och barnet sover istället dessa timmar sammanhängde med natten istället. Då antar jag att ni inte kan köra morgonvila sedan utan bara en sovning på dagen.

    Detta fungerade inte hos oss men kan ju mycket väl göra för er.

    Om barnet accepterar att bara kvar i sängen, dom någon här sade, med leksaker skulle jag nog dock testa det först

    Hoppas det blev begripligt nu. Inte så lätt att förklara alltid
  • EbSmith
    S23 skrev 2020-07-09 17:08:15 följande:

    Nej. Alltså utgå från att ni går upp och är vakna en timme innan morgonvilan. Dagen efter minskar ni med fem minuter så att ni är vakna 55 minuter innan motgonvilan. Nästa dag 50, nästa 45 osv. Till slut hamnar ni på noll och barnet sover istället dessa timmar sammanhängde med natten istället. Då antar jag att ni inte kan köra morgonvila sedan utan bara en sovning på dagen.

    Detta fungerade inte hos oss men kan ju mycket väl göra för er.

    Om barnet accepterar att bara kvar i sängen, dom någon här sade, med leksaker skulle jag nog dock testa det först

    Hoppas det blev begripligt nu. Inte så lätt att förklara alltid


    Åh, då fattar jag! :) Smart och värt att testa ändå, tack!
  • Utvandraren2

    Jag har inte läst alla svar, men utifrån de småbarn jag känner så är det väldigt individuellt hur mkt de sover. Du får ju iaf en hel del egentid på kvällarna. Min dotter somnade inte förrens 22 en period, sen var det 19 en tid och nu i sommartiden är det ca 20. Sover till 07 som en väckarklocka. Tidigare kunde hon sova till 8! Kunde vakna var 15 minut en period fram tills vi la oss för natten brevid henne, sen helt plötsligt började hon sova hela nätter. Sov otroligt lite på dagen fram till 14 månader och förskolan började. Jag tror det bara är att försöka härda ut, tyvärr.

    Jag sätter på ett avsnitt nicke nyfiken på telefonen som hon får ser på de gånger jag behöver en halvtimme till. Har lås på telefonens skärm. Tror inte hon tar skada av det, har lite skärmtid i övrigt.

  • syntharen

    Vissa barn är morgonpigga helt enkelt. Min äldsta var också en sån som vaknade 5 på morgonen. Det spelade ingen roll vad vi gjorde, hur sent han var uppe (och kvällstrött var han också, kunde somna innan 19), hur länge han sov på dagen osv. Det höll i sig till han vara runt 3-4 år tror jag. Då kunde han sova till 6 i alla fall. Idag är han 10 år och fortfarande väldigt morgonpigg, vaknar gärna innan 6. Men det börjar bli bättre, nu kan han sova längre om han är uppe längre.

    Så det är bara att stå ut, tyvärr. Lider med dig.

Svar på tråden Hur får jag min 1-åring att sova längre?