• Uppgivenochvilsen

Skakig 5 månaders bebis

Hej,

Vår dotter föddes med ?omogen nervsystem? och därmed att hon skakade väldigt när hon skulle lyfta armar eller sträcka på benen. Efter 9 veckor så släppte allt och hon blev mycket lugnare och bättre kontroll på sina armar och ben.

Hon har fortsatt väldigt röriga/ostabila rörelser och jag undrar om det finns fler som varit med om detta. Sitter hon upp eller ?står? så är hon mycket lugnare och kontrollerad i sina rörelser, jämfört med när hon ligger på skötbordet eller bebisgymmet och har något ovanför sig. Då blir det rena vilda västern och armarna skakar och viftar precis som att hon är överenergisk och inte kan hantera sin glädje.

Finns det någon som har erfarenhet och varit med om detta?

• Svar på tråden Skakig 5 månaders bebis
  • Anonym (M)
    Uppgivenochvilsen skrev 2020-07-10 19:17:20 följande:

Hej,

Vår dotter föddes med ?omogen nervsystem? och därmed att hon skakade väldigt när hon skulle lyfta armar eller sträcka på benen. Efter 9 veckor så släppte allt och hon blev mycket lugnare och bättre kontroll på sina armar och ben.

Hon har fortsatt väldigt röriga/ostabila rörelser och jag undrar om det finns fler som varit med om detta. Sitter hon upp eller ?står? så är hon mycket lugnare och kontrollerad i sina rörelser, jämfört med när hon ligger på skötbordet eller bebisgymmet och har något ovanför sig. Då blir det rena vilda västern och armarna skakar och viftar precis som att hon är överenergisk och inte kan hantera sin glädje.

Finns det någon som har erfarenhet och varit med om detta?

Min dotter var också väldigt skakig/darrig vid födseln och de första veckorna. Vi fick precis som du säger berättat för oss att det beror på omoget nervsystem. Jag minns faktiskt inte när det växte bort, men tillslut försvann det. Jag undrar om du menar att din dotter nu vid fem månader fortfarande är nyfödd-darrig i rörelserna, eller om det mer är att hon viftar vilt när hon ligger ned? För det har alla mina barn gjort. De blir som galna och viftar så otroligt snabbt med armar och ben att man inte tror att det är sant att någon kan vifta så snabbt. Jag har nog inte upplevt någon av dem som speciellt darrig efter de första månaderna dock. Men det kanske inte din dotter heller är? Så är det bara extremt snabba rörelser och att hon sparkar och viftar mycket så tror jag att det är helt normalt:)
Svar på tråden Skakig 5 månaders bebis