Vattenburen oljefärg?
Hej!
Nån som vet: Vattenburen oljefärg - är det OK att måla med inne som gravid?
Hej!
Nån som vet: Vattenburen oljefärg - är det OK att måla med inne som gravid?
Jag vet inte riktigt vad du menar. Vanlig färg till snickerier, väggar eller dylikt brukar kallas antingen vattenburen eller oljeburen (även om det tekniskt sett inte är helt korrekt).
Nuförtiden används nästan bara vattenburen färg, som är relativt luktfri, och innehåller mindre farliga ämnen än oljeburen.
Vattenburen färg ska ej vara något problem, men som gravid har jag alltid tagit det säkra före det osäkra och undvikit kemikalier i största möjliga mån. De tre första månaderna har jag inte ens använt starka medel när jag städat, bara för att vara extra säker.
Måste du måla i alla fall, ha ordentlig ventilation.
Jag vet inte riktigt vad du menar. Vanlig färg till snickerier, väggar eller dylikt brukar kallas antingen vattenburen eller oljeburen (även om det tekniskt sett inte är helt korrekt).
Nuförtiden används nästan bara vattenburen färg, som är relativt luktfri, och innehåller mindre farliga ämnen än oljeburen.
Vattenburen färg ska ej vara något problem, men som gravid har jag alltid tagit det säkra före det osäkra och undvikit kemikalier i största möjliga mån. De tre första månaderna har jag inte ens använt starka medel när jag städat, bara för att vara extra säker.
Jo precis, men den här står på burken (lady supreme finish) att det är en ?vattenburen oljefärg?. Därav förvirringen. Kollar man på förteckningen står att:
Reproduktionstoxicitet
Effekter på embryo/foster : Inga kända allvarliga effekter eller kritiska faror. eller avkomma
Effekter på fertiliteten : Inga kända allvarliga effekter eller kritiska faror.
Den är också ?lågluktande?.
Du har ju svaret på burken?
Tror det ska vara ok. Vad står det i produktbladet för vanlig oljefärg? Skillnaden mellan vanlig och vattenburen oljefärg är att färgämnet är löst i tex lacknafta i den vanliga. Är ganska säker på att det är själva lösningsmedlet, inte färgen i sig, som kan vara skadlig för fostret.