• bananmilkshake

Män, skulle ni föda "naturligt"?

I Sverige är det ju ganska förutsatt att man "ska" föda vaginalt. För att få igenom ett kejsarsnitt krävs stark vilja och kunskap. 

Jag personligen har svårt att förstå varför man skulle vilja föda vaginalt, dels på grund av den undermåliga förlossningsvården men också pga mitt personliga äckel inför förlossningar. 

Jag är därför nyfiken på hur män tänker. Ibland säger ju folk att "om män födde barn skulle det inte gå till så här/skulle alla födslar ske med kejsarsnitt" och så vidare. 

Du som har en penis, hur skulle du göra om valet var helt fritt?

Vissa förutsättningar behöver nämnas för att ni som röstar ska ha ett underlag:

Förutsätt att en "naturlig" förlossning skulle ske genom din penis. Alla skeenden under en kvinnas förlossning gäller för din med, dvs oftast under lång tid, med stor smärta, kanske underbemanning, risken finns att du inte hinner få den bedövning du vill ha. Stor risk för skador, det vill säga att din penis spricker och med lite otur spricker det ända till ändtarmen med skador på din ringmuskel med analinkontinens som följd. Urininkontinens är vanligt. Om förloppet inte går framåt kan du behöva förlösas med instrument, tex sugklocka som man fäster på barnets huvud och sedan dras barnet ut. Du kan även behöva få din penis klippt för att göra en större öppning. Om du sys efteråt är det inte säkert du får ordentlig bedövning. Syrebrist hos barnet kan ge hjärnskador. Du kan behöva gå många år innan dina skador tas på allvar. 

Kejsarsnitt: här finns såklart också risker. Vid en eventuell nästa graviditet kan din livmoder spricka om du går igenom en naturlig förlossning efter ditt kejsarsnitt. Infektion, blödning, blodpropp är också risker. Ditt barn kan ha lite extra problem med andningen och behöva hjälp för att komma igång. Sällsynt komplikation är att bukhinnan kan växa ihop med andra organ i magen. Många av dom här komplikationerna är dock ovanliga och/eller har en ganska liten ökad risk jämfört med vaginal födsel. 

Ser helst också att det här inte blir en debatttråd, men man får gärna motivera sitt svar. 

Källor från kejsarsnitt.se, 1177.se, karolinska.sehttps://www.svt.se/nyheter/inrikes/nastan-varannan-kvinna-far-forlossningsskador och folks förlossningsberättelser från familjeliv. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Män, skulle ni föda "naturligt"?
  • Anonym (J)
    Anonym (Klarice) skrev 2020-07-12 07:56:50 följande:

Risken för allvarligare komplikationer är dock ca 1% för vaginala förlossningar och ca 5 % för kejsarsnitt, så det innebär en förhöjd risk med kejsarsnitt.

Barn som föds med snitt har också ökad risk både för akuta problem (andningssvårigheter osv) och mer långsiktiga (okad risk för immunologiska sjukdomar, ökad risk för övervikt osv).

Så jag tror inte barnläkare rekommenderar snitt annat än akutsnitt.

TS, sorry att jag debatterar, men jag var tvungen att bemöta.

Vill allrså tillägga att detta handlar om när man med våld tar ut barnet vaginalt. Det är i dessa fall jag fått höra från barnläkare att de förespråkar snitt för barnets skull
  • Anonym (J)

Ber om ursäkt jag med. Kan tyvärr inte heller låta bli att bemöta

• Anonym (Sanna)

Min man hälsar att han skulle välja kejsarsnitt. Han blev "förlossningsrädd" efter min första förlossning som slutade med sugklocka, och det förvärrades efter min tredje förlossning där vår stora son fastnade med axeln som fick brytas för att få ut honom. Nu får vi se om han alls kommer våga vara med när vårt fjärde barn ska födas.

• Linnie

Måste vara första gången en trådstartare inte vill ha en debatt.

Vad gör det att din omröstning leder till debatt? En diskussion har väl aldrig skadat? Du behöver ju inte delta bara för att du startade omröstningen som inleder debatten.

Ville du bara se vad de få som röstat säger om snitt vs. naturligt? 

• Anonym (-)

Jag är kvinna och saknade visst rösträtt här, men jag skulle aldrig välja kejsarsnitt om det inte absolut krävdes.

Vaginal förlossning är det bästa för såväl bebis som mamma.

Av samma anledning skulle jag aldrig välja bort amning, då det är det bästa för såväl bebis som mamma.

• Anonym (Kejsaren)
    Anonym (Kalle) skrev 2020-07-12 00:27:54 följande:

Riskerna är större.

Enligt vem?
  • Postman
    Anonym (N) skrev 2020-07-11 21:59:25 följande:

Tycker det är ett jävla hån mot alla de kvinnor som just i detta nu ligger och dör under sin förlossning ute i världen att säga att Sveriges förlossningsvård är undermålig. Snälla opålästa människa. TÄNK TILL lite innan du uttrycker dig så satans dumt. Du vet ju uppenbarligen inte vad du pratar om. Då är det bättre att hålla tyst!

Precis instämmer. Folk verkar satans bortskämda numera. Gnäll, gnäll.

Förövrigt så säger jag utan tvekan - vaginal förlossning.
  • Anonym (Kalle)
    Postman skrev 2020-07-17 22:53:58 följande:
    Precis instämmer. Folk verkar satans bortskämda numera. Gnäll, gnäll.

Förövrigt så säger jag utan tvekan - vaginal förlossning.
    Exakt.
    Snitt SKA bara beviljas av medicinska orsaker.
    Vågar man inte föda naturligt så får man adoptera.
  • Frankie Bean
    Anonym (Kalle) skrev 2020-07-18 08:30:59 följande:

Exakt.

Snitt SKA bara beviljas av medicinska orsaker.

Vågar man inte föda naturligt så får man adoptera.

Men adoption är inte alltid ett särskilt bra alternativ. Varför ska vi betala för att ta någon annans barn? Varför inte se till att föräldrarna själva har möjlighet att ta hand om sitt barn innan de tvingas adoptera bort hen. Många adoptioner verkar ha gått otroligt omoraliskt till. Kanske inte av de adopterade föräldrarna men av byråerna som står för detta.

Dessutom, varför är det bättre att adoptera? Ett snitt kostar kanske några 10 000-tals kronor mer än en (okomplicerad) förlossning, men ligger inte adoptionsbidraget på runt 70 000 Plus alla kostnader runt processen att bedöma föräldraförmåga etc. Så knappast ett billigare alternativ. Varför bryr du dig så mycket om födslosätt? Du verkar bli personligt provocerad av att inte alla är som du själv?
  • Anonym (Kalle)
    Frankie Bean skrev 2020-07-18 08:58:53 följande:

Men adoption är inte alltid ett särskilt bra alternativ. Varför ska vi betala för att ta någon annans barn? Varför inte se till att föräldrarna själva har möjlighet att ta hand om sitt barn innan de tvingas adoptera bort hen. Många adoptioner verkar ha gått otroligt omoraliskt till. Kanske inte av de adopterade föräldrarna men av byråerna som står för detta.

Dessutom, varför är det bättre att adoptera? Ett snitt kostar kanske några 10 000-tals kronor mer än en (okomplicerad) förlossning, men ligger inte adoptionsbidraget på runt 70 000 Plus alla kostnader runt processen att bedöma föräldraförmåga etc. Så knappast ett billigare alternativ. Varför bryr du dig så mycket om födslosätt? Du verkar bli personligt provocerad av att inte alla är som du själv?

Jo. Det är provocerade att man kan lipa sig till en operation som är onödig.
  • Anonym (KS)

Definitivt kejsarsnitt. Förstår att det alternativet har fler röster.

• Anonym (J)
    Anonym (Kalle) skrev 2020-07-18 09:13:13 följande:

Jo. Det är provocerade att man kan lipa sig till en operation som är onödig.

Då hoppas jag att du anser detsamma om gastricbypass?

Onödig ligger i din värdering. Jag kommer aldrig anse att en kvinna som har som ända utväg att ta livet av sig om hon tvingas föda vaginalt begär en onödig operation.
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (J) skrev 2020-07-18 11:27:13 följande:
    Då hoppas jag att du anser detsamma om gastricbypass?

Onödig ligger i din värdering. Jag kommer aldrig anse att en kvinna som har som ända utväg att ta livet av sig om hon tvingas föda vaginalt begär en onödig operation.
    Ja, det gör jag.

Då får hon se till att inte bli gravid.
    Och så heter det "enda".
  • Anonym (J)
    Anonym (Kalle) skrev 2020-07-18 12:20:44 följande:

Ja, det gör jag.

Och så heter det "enda".

Bra. Då är du åtminstone konsekvent.

Tack för rättningen. Har koll på stavningen egentligen och är inte en person som konsekvent stavar fel.
  • Anonym (J)
    Anonym (Kalle) skrev 2020-07-18 12:20:44 följande:

Ja, det gör jag.

Och så heter det "enda".

Är dock övertygad om att det finns personer som inte förens efter att de blivit gravida blir rädda. Alla är kanske helt enkelt inte medvetna om sin rädsla innan och kan då heller inte göra det förebyggande valet att inte bli gravid
  • Anonym (Klarice)
    Anonym (J) skrev 2020-07-12 08:07:13 följande:

Vill allrså tillägga att detta handlar om när man med våld tar ut barnet vaginalt. Det är i dessa fall jag fått höra från barnläkare att de förespråkar snitt för barnets skull

Ok, men då är vi kanske överens? Snitt kan absolut behövas om det uppstår komplikationer under förlossningen. Vid en komplikationsfri förlossning innebär vaginal förlossning dock minst risk för barnet, och innebär fördelar som mindre risk för fetma, allergier och autoimmuna sjukdomar i framtiden.

Jag har full förståelse för att kvinnor pga våldtäkt eller andra trauman inte kan eller vill genomgå vaginal förlossning, och att kvinnan då blir beviljat kejsarsnitt av psykologiska orsaker. Att hävda att kejsarsnitt (vid en komplikationsfri förlossning) skulle lika bra eller bättre för BARNET är dock att lura sig själv och andra.
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (J) skrev 2020-07-18 12:47:08 följande:
    Är dock övertygad om att det finns personer som inte förens efter att de blivit gravida blir rädda. Alla är kanske helt enkelt inte medvetna om sin rädsla innan och kan då heller inte göra det förebyggande valet att inte bli gravid
    Förens? Flört

Den rädslan jobbar man på hos en psykolog. Inte hos en kirurg.
  • Anonym (J)
    Anonym (Kalle) skrev 2020-07-18 13:10:11 följande:

Förens? 

Där har du dock ett ord som jag konsekvent stavar fel på...

Problemet är att man ofta inte får den hjälp man behöver i tillräckligt god tid. Och tyvärr hjälper heller inte psykolog för alla
  • Anonym (J)
    Anonym (Kalle) skrev 2020-07-18 13:10:11 följande:

Förens? 

Jag vill också göra dig medveten om att det inte är lätt att få snitt pga rädsla i Sverige. Man får kämpa sig blodig. Så de få som faktiskt beviljas är sådana fall då i alla fall jag anser att inga andra alternativ finns.

Man nekar på riktigt kvinnor som har medicinska skäl. Där andra läkare sagt att snitt är enda alternativet.
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (J) skrev 2020-07-18 13:14:58 följande:
    Jag vill också göra dig medveten om att det inte är lätt att få snitt pga rädsla i Sverige. Man får kämpa sig blodig. Så de få som faktiskt beviljas är sådana fall då i alla fall jag anser att inga andra alternativ finns.

Man nekar på riktigt kvinnor som har medicinska skäl. Där andra läkare sagt att snitt är enda alternativet.
    Jaja, hur som helst så skrattar jag varje gång jag hör eller läser om någon som "vääääääääägrar att föda vaginalt",
    Lycka till liksom. 
Svar på tråden Män, skulle ni föda "naturligt"?