• AnnaKa
    Sun 12 Jul 2020 10:27
    1204 visningar
    14 svar
    14
    1204

    Går det lita på VUL?

    Hej!

    Jag har blivit gravid när jag ätit p-piller, då jag mest troligt slarvat och missat nåt piller. Jag har inte haft någon mens under tiden jag ätit p-piller och kan därför inte räkna ut grav-längd genom senaste mensens första dag.

    Den 11/5 gjorde jag ett vaginalt ultraljud och var i vecka 8 (7+0).

    Gjorde ett till VUL den 2/6 och var då i vecka 11 (10+0).

    Mellan dessa ultraljud misstämde graviditetslängden bara en dag.

    Den 5/8 har jag rutinultraljudet, och nu till min fråga:

    Kan det visa sig då att jag är ännu längre gången? Eller kommer det bara skilja någon dag? Hur mycket kan man lita på tidiga ultraljud?

  • Svar på tråden Går det lita på VUL?
  • Sun 12 Jul 2020 10:51
    #1

    Ja det går att lita på tidiga vul. Friska foster växer lika snabbt fram till ungefär v 20. Efter det är det svårare att specifikt datera dom.

  • AnnaKa
    Sun 12 Jul 2020 12:38
    #2

    Okej så bra!

  • Sun 12 Jul 2020 20:12
    #3

    Det beror på hur du definierar lita på. Jag var säker på datum för ÄL men vid tidiga UL bedömde de att jag var fem sex dagar längre gången. Vid RUL flyttade de ist fram BF fem dagar från vad jag själv ansåg från ÄL. Så det skilde minst tio dagar på tidiga UL v 8+0 och RUL.

    Det beror på mänskliga faktorn, maskinernas kvalite och storlek på fostret. Så en diff på en till två veckor är varken omöjligt eller orimligt.

  • Sun 12 Jul 2020 21:59
    #4

    I regionen jag tillhör flyttar man inte BF vid rutinultraljud. Om datumet diffar mot det datum som man fått vid KUB så är det fortfarande KUB-datumet som stämmer. När jag var gravid med mitt första barn ändrades datumet om det blev ett nytt datum vid RUL, men nu går man alltid på KUB-datumet. Kanske likadant i den region du tillhör..

  • AnnaKa
    Mon 13 Jul 2020 21:01
    #5

    Hmm, menar att kan det vara så att jag är 2-3 veckor längre gången än vad båda mina ultraljud visat? För isåfall kan det hända att det är en annan pappa till barnet. Den chansen känns väldigt liten men känner ändå en väldigt stor oro då jag inte har någon aning om NÄR jag slarvat med p-pillren:/

    Att det skiljer några dagar kan jag förstå, men jag vill inte få en chock när jag ska på rutinultraljudet för jag har som uteslutit den andra ?pappan? ur bilden då jag inte var så långt gången som jag borde varit om han skulle vara fadern...

  • Mon 13 Jul 2020 22:19
    #6
    AnnaKa skrev 2020-07-13 21:01:24 följande:

    Hmm, menar att kan det vara så att jag är 2-3 veckor längre gången än vad båda mina ultraljud visat? För isåfall kan det hända att det är en annan pappa till barnet. Den chansen känns väldigt liten men känner ändå en väldigt stor oro då jag inte har någon aning om NÄR jag slarvat med p-pillren:/

    Att det skiljer några dagar kan jag förstå, men jag vill inte få en chock när jag ska på rutinultraljudet för jag har som uteslutit den andra ?pappan? ur bilden då jag inte var så långt gången som jag borde varit om han skulle vara fadern...


    Alltså svaret är att nej, det normala nuförtiden (iaf i den region jag tillhör) är att man inte ändrar beräknat förlossningsdatum efter KUB. Om bebisen är mindre eller större än förväntat vid RUL så säger man då att det handlar om att bebisen helt enkelt är mindre eller större än standardbebisen. Så det datum du har fått vid KUB är det datum som gäller.
  • AnnaKa
    Mon 13 Jul 2020 23:02
    #7

    Okej, men jag har inte gjort något KUB-test. Gjorde första ultraljudet i Norrbotten och det andra testet i Västerbotten, då jag var inne på abort men ångrade mig. Därför har jag gjort ultraljud i vecka 8 och 11 men inget ?KUB?-test.

  • Tue 14 Jul 2020 09:10
    #8
    AnnaKa skrev 2020-07-13 23:02:37 följande:

    Okej, men jag har inte gjort något KUB-test. Gjorde första ultraljudet i Norrbotten och det andra testet i Västerbotten, då jag var inne på abort men ångrade mig. Därför har jag gjort ultraljud i vecka 8 och 11 men inget ?KUB?-test.


    Okej. Så du har inte gjort något ultraljud inom den region där du tänker föda? Om du hade gjort ultraljudet i vecka 11 i samma region så hade det säkert bestämt ditt BF. Men annars får du nog ett nytt BF baserat på måtten vid RUL. Men om måtten vid dina tidiga ultraljud bara diffade en dag så kommer det troligen inte diffa mycket mer vid RUL så jag tror inte att du behöver oroa dig :)
  • AnnaKa
    Tue 14 Jul 2020 11:22
    #9

    Okej:) Jo, jag ska föda i Västerbotten, men den dateringen jag gjorde där var egentligen för att jag hade tänkt göra abort, därför pratade vi inte så mycket om något annat...Nu har jag varit på inskrivningssamtal för några veckor sen och barnmorskan sa lite löst att BF blir runt 28/12, men att vi skulle vänta till RUL med att verkligen ?bestämma? det!:)

  • Tue 14 Jul 2020 17:30
    #10

    Födde i Skåne 2019 och de satte BF efter RUL. Födde även i Skåne -17 men gjorde KUB och RUL i Örebro och de satte också BF efter RUL. Båda gångerna sa de att de inte ändrar BF efter RUL. Varierar nog beroende på region.

    Jag skulle säga att det visst finns risk att bli ganska ordentligt flyttad, även om normalspannet inte är så stort. Notera att det inte nödvändigtvis är en bekräftelse på att befruktningen skedde vid en annan tidpunkt.

  • AnnaKa
    Tue 14 Jul 2020 19:28
    #11

    Jahaa, jag har trott att om man blir flyttad så har det att göra med att barnet funnits i magen längre än vad man trott? Men varför flyttas BF då? Är det för att barnet kan ha vuxit lite mer/mindre än förväntat?

  • Tue 14 Jul 2020 20:49
    #12
    AnnaKa skrev 2020-07-14 19:28:20 följande:

    Jahaa, jag har trott att om man blir flyttad så har det att göra med att barnet funnits i magen längre än vad man trott? Men varför flyttas BF då? Är det för att barnet kan ha vuxit lite mer/mindre än förväntat?


    I regionen jag tillhör så har jag förstått det som att man anser att det är mer tillförlitligt att gå på måtten vid kub för att bestämma beräknad födsel. Som sagt, där ändrar man inte BF om måtten diffar vid RUL, vilket man gjorde för fem år sedan.

    Men som Hawk skriver så varierar det från region till region. I region Skåne anser man då troligen att måtten vid RUL ger mer korrekt förlossningsdatum än KUB-måtten. I min region anser man väl då troligen att måtten vid RUL indikerar att bebisen är större eller mindre än förväntat jämfört med en standardbebis. Medan man i Skåne anser att det är en äldre eller yngre bebis än förväntat. Oavsett vilket är det inte så troligt att dina datum kommer diffa två veckor.
  • Fri 17 Jul 2020 21:32
    #13

    Ja, det är ju därför de flyttar men det är ju alltid en uppskattning, det är ingen sanning. Du bör bog fastställa vem pappan är oavsett om de flyttar dig eller inte.


    AnnaKa skrev 2020-07-14 19:28:20 följande:

    Jahaa, jag har trott att om man blir flyttad så har det att göra med att barnet funnits i magen längre än vad man trott? Men varför flyttas BF då? Är det för att barnet kan ha vuxit lite mer/mindre än förväntat?


  • AnnaKa
    Sat 18 Jul 2020 11:02
    #14

    Hmm okej...Ja fastställa kommer vi nog göra, men blir orolig för det betyder ju att mitt rutinultraljud isåfall skulle kunna vara då jag är i vecka 22-23 nånting, om det nu stämmer att det kan diffa 2-3 veckor...Såg att rutinultraljudet ska göras mellan v.17-20, så då kommer det ju bli svårt att tyda ultraljudet korrekt då alla barn efter vecka 20 växer väldigt olika?

Svar på tråden Går det lita på VUL?