• Anonym (Annikas 4a)

Blomnamn till dottern

Hej! Fick inte till tråden så vet inte vart den hamnade :) blev något konstigt anonymt

Men iallafall, vi har fyra döttrar och väntar nu en lite tjej till (Hahaha lyckas inte baka en grabb) och har slut på namn.

Våra fyra tjejer heter blomnamn (älskar det!)

Men vad kan femman heta? Förslag tack!

Barnen heter:

Rosa

Linnea och Viola (tvillingar)

Iris

Vill gärna ha ett Blomnamn till men helst något som finns i almanackan och inte hittepå.

:)

• Svar på tråden Blomnamn till dottern
  • Tajan

Syrene eller Syrén

Lilja

Malva

Tuva

Mynta

Jasmine

Dahlia

Flora

Ivy

• Anonym (Mia)

Myosotis läste jag om nån som hette, lite coolt.

• Anonym (Q)

Hyacinth Bouquet (stavas Bucket).

• Anonym (Blomma)

Dahlia

Iris

Lilja

Rosa

Malva

• Vanadis79

Modernare val, men låter tidlöst: Malva.

Annars är Veronica ett vackert blomnamn, som nog var mer gångbart för ett par generationer sedan, men jag tycker att det håller fortfarande. Det är nog det jag själv skulle ha valt i motsvarande situation (om man inte har ett väldigt långt efternamn),

I en prolog till Kulla-Gulla-serien "Kulla-Gulla på Blomgården" fanns en familj med samma idé, där hette döttrarna Linnéa, Viola, Rosa och Maj (det sistnämnda  med argumentet att maj är månaden då naturen börjar lövas och många blommor på allvar börjar blomma igen efter vintern). 

• Johan70
    Tajan skrev 2020-07-12 23:02:53 följande:

Syrene eller Syrén

Lilja

Malva

Tuva

Mynta

Jasmine

Dahlia

Flora

Ivy

Syrén förekommer som efternamn, det passar nog inte som förnamn.
  • trollhona
    Anonym (Annikas 4a) skrev 2020-07-12 12:39:26 följande:

Hej! Fick inte till tråden så vet inte vart den hamnade :) blev något konstigt anonymt

Men iallafall, vi har fyra döttrar och väntar nu en lite tjej till (Hahaha lyckas inte baka en grabb) och har slut på namn.

Barnen heter:

Rosa

Iris

Vill gärna ha ett Blomnamn till men helst något som finns i almanackan och inte hittepå.

Magnolia tycker jag är ett fint namn, eller Lilja,
    andra blommor:

Daisy
    Azalea
    Poppy
    Amaryllis
    Malva 
    Fuchsia
    Flora
    Marigold
    Lotus
    Petunia
    Hyacint
    Lilly

• wyhib
    Anonym (Annikas 4a) skrev 2020-07-12 12:39:26 följande:

Barnen heter:

Rosa

Iris

Cactus
  • Anonym (Ye)
    Vanadis79 skrev 2020-07-13 13:30:26 följande:

Modernare val, men låter tidlöst: Malva.

Annars är Veronica ett vackert blomnamn, som nog var mer gångbart för ett par generationer sedan, men jag tycker att det håller fortfarande. Det är nog det jag själv skulle ha valt i motsvarande situation (om man inte har ett väldigt långt efternamn),

I en prolog till Kulla-Gulla-serien "Kulla-Gulla på Blomgården" fanns en familj med samma idé, där hette döttrarna Linnéa, Viola, Rosa och Maj (det sistnämnda  med argumentet att maj är månaden då naturen börjar lövas och många blommor på allvar börjar blomma igen efter vintern). 

Malva är fint - Veronika låter dock som ett reggarnamn för tankarna till någon söndertatuerad förortstjej som röker hela tiden. Värrrrrååånicka typ
Svar på tråden Blomnamn till dottern