• qvist
    Sun 12 Jul 2020 14:03
    7002 visningar
    83 svar
    -1 +1
    83
    7002

    Corona – att inte få vara med på MVC m.m.

    Jag blir så frustrerad! 


    Min sambo väntar barn. Jag vill ju delta i allt kring det, men på grund av den här djävla coronaepidemin får man ju inte följa med till vårdinstanserna.

    Hon berättar vad som hände när hon kommer hem, men det är ju inte samma sak. Jag känner mig ändå utesluten. Det är ju inte som på farfars tid, när mannen inte ?skulle? vara med.

    Hur gör man för att hantera dethär? Vad gör ni?

  • Svar på tråden Corona – att inte få vara med på MVC m.m.
  • Mon 13 Jul 2020 10:31
    #21
    -1 +2
    qvist skrev 2020-07-13 10:06:09 följande:

    Du bara framstår som en egoistisk idiot, även om du menar att du inte är det. Nåja, det får stå för dig.


    Eh..? Hur framstår personen som en egoistisk idiot? Tvärtom tycker jag.
  • Mon 13 Jul 2020 10:44
    #22
    -2 +1
    Hallonpaj83 skrev 2020-07-13 10:22:12 följande:

    Du missar inget om ert barn? Som det skrivits innan så handlar det ju om mödrarna. Hur mkt man gått upp i vikt, järnvärde osv. Det enda om barnet är hjärtljudet som hon kan spela in.


    Fast som man kanske man ändå önskar att man hade fått vara delaktig i det som "bara rör mödrarna"? Tycker det seglar en ganska unken norm att mannen inte kan känna och önska och att det ju ändå rör mödrarna, suck. För övrigt vet vi ju ingenting alls om hur ts partner känner, hon kanske också hade önskat ha sin man som stöd kring frågor "som bara rör henne". Även om det nu inte är möjligt. För övrigt är ju MVC-besöken också till för att ställa frågor om graviditet, förlossning och kommande föräldraskap och det rör inte bara mödrar. Ja självklart kan mamman ställa frågor åt mannen och återberätta men rent känslomässigt är det inte samma sak och folk kan tycka att det är löjligt men människor måste få känna och sörja även under en pandemi.
  • qvist
    Mon 13 Jul 2020 13:37
    #23
    +1
    Hallonpaj83 skrev 2020-07-13 10:22:12 följande:

    Du missar inget om ert barn? Som det skrivits innan så handlar det ju om mödrarna. Hur mkt man gått upp i vikt, järnvärde osv. Det enda om barnet är hjärtljudet som hon kan spela in.


    Vad är det som handlar om mödrarna? Du menar att all information om det kommande barnet, graviditeten, förlossningen och den första tiden med det nyfödda barnet är något som jag som pappa inte skall bry mig om? ...att det inte rör mig?

    Som pappa kanske man skall börja bry sig om barnet när det är dags för det att börja skolan eller sådär?
  • qvist
    Mon 13 Jul 2020 13:39
    #24
    -2 +1
    Körsbärsdalen skrev 2020-07-13 10:31:50 följande:
    Eh..? Hur framstår personen som en egoistisk idiot? Tvärtom tycker jag.
    Han tycker att det inte gör honom något, att han p.g.a. corona inte får veta något om sitt barn och graviditeten. Han tycker att det är skönt att han kan släppa den saken.

    Man kan ha olika åsikter om vad som är en egoistisk idiot, men jag tycker att han framstår som en sådan.
  • Mon 13 Jul 2020 15:48
    #25
    +2
    qvist skrev 2020-07-13 13:37:08 följande:

    Vad är det som handlar om mödrarna? Du menar att all information om det kommande barnet, graviditeten, förlossningen och den första tiden med det nyfödda barnet är något som jag som pappa inte skall bry mig om? ...att det inte rör mig?

    Som pappa kanske man skall börja bry sig om barnet när det är dags för det att börja skolan eller sådär?


    Det som handlar om mödrarna är 99,9 % av samtliga besök: vad hon får och inte får äta, hennes viktuppgång, hennes järnvärde, hennes blodsockervärde, hennes SF-mått (hur magen växer), hur hon mår (trött, foglossning, illamående, halsbränna, hemorrojder). Vad som handlar om barnet: hjärtljuden (när man kommit en bit över halvvägs in i graviditeten).

    Förlossningen snackar man lite om på TYP sista besöket, där skrivs ens önskemål in i journalen (lite om man är rädd kanske, ens tankar om smärtlindring, om man är sugen på att prova amma eller inte).

    Det är liksom vad man gör på MVC. Enda om "första tiden med barnet" är en bok man får.
  • Mon 13 Jul 2020 15:50
    #26
    +3
    qvist skrev 2020-07-13 13:39:45 följande:

    Han tycker att det inte gör honom något, att han p.g.a. corona inte får veta något om sitt barn och graviditeten. Han tycker att det är skönt att han kan släppa den saken.

    Man kan ha olika åsikter om vad som är en egoistisk idiot, men jag tycker att han framstår som en sådan.


    Nej väldigt egoistiskt att bry sig om sitt kommande barn OCH samhället.....
  • Mon 13 Jul 2020 16:03
    #27
    +1
    Körsbärsdalen skrev 2020-07-13 15:48:39 följande:

    Det som handlar om mödrarna är 99,9 % av samtliga besök: vad hon får och inte får äta, hennes viktuppgång, hennes järnvärde, hennes blodsockervärde, hennes SF-mått (hur magen växer), hur hon mår (trött, foglossning, illamående, halsbränna, hemorrojder). Vad som handlar om barnet: hjärtljuden (när man kommit en bit över halvvägs in i graviditeten).

    Förlossningen snackar man lite om på TYP sista besöket, där skrivs ens önskemål in i journalen (lite om man är rädd kanske, ens tankar om smärtlindring, om man är sugen på att prova amma eller inte).

    Det är liksom vad man gör på MVC. Enda om "första tiden med barnet" är en bok man får.


    Så allt det där är helt oviktigt för pappan att ta del av, hur modern mår menar du? Och ja jag förstår att det inte finns några alternativ i dagsläget och ja jag förstår att du verkar tycka att det är oviktigt men alla är inte du och tycker inte som du. Precis lika löjligt som du tycker det är att någon "klagar" på att inte få vara med exakt lika löjligt tycker jag det är att du inte tycker att det är ett problem. Varför behöver du svara om du inte ämnar svara på ursprungsfrågan i ts? För övrigt har du väl ingen aning om vad för typ av graviditet det handlar om här, vet du något om att det inte är en riskgraviditet etc? Då handlar det om lite andra saker. Själv ska jag ha 3 samtal på MVC om som är förlossningsplanering och nej det är inte för att jag är extremt förlossningsrädd. Jag kan inte se hur det etc kan röra enbart mig som kvinna utan det rör lika mycket min man. Då kan man ju kanske ha rätt till att känna att man vill ha sin man där. Likväl som mannen kan ha rätt att känna att det hade varit värdefullt och viktigt att vara med. Varken du eller jag vet något om ts och graviditeten så kanske ska man vara lite försiktig i sina dömmanden?
  • Mon 13 Jul 2020 16:05
    #28
    Körsbärsdalen skrev 2020-07-13 15:48:39 följande:

    Det som handlar om mödrarna är 99,9 % av samtliga besök: vad hon får och inte får äta, hennes viktuppgång, hennes järnvärde, hennes blodsockervärde, hennes SF-mått (hur magen växer), hur hon mår (trött, foglossning, illamående, halsbränna, hemorrojder). Vad som handlar om barnet: hjärtljuden (när man kommit en bit över halvvägs in i graviditeten).

    Förlossningen snackar man lite om på TYP sista besöket, där skrivs ens önskemål in i journalen (lite om man är rädd kanske, ens tankar om smärtlindring, om man är sugen på att prova amma eller inte).

    Det är liksom vad man gör på MVC. Enda om "första tiden med barnet" är en bok man får.


    Så allt det där är helt oviktigt för pappan att ta del av, hur modern mår menar du? Och ja jag förstår att det inte finns några alternativ i dagsläget och ja jag förstår att du verkar tycka att det är oviktigt men alla är inte du och tycker inte som du. Precis lika löjligt som du tycker det är att någon "klagar" på att inte få vara med exakt lika löjligt tycker jag det är att du inte tycker att det är ett problem. Varför behöver du svara om du inte ämnar svara på ursprungsfrågan i ts? För övrigt har du väl ingen aning om vad för typ av graviditet det handlar om här, vet du något om att det inte är en riskgraviditet etc? Då handlar det om lite andra saker. Själv ska jag ha 3 samtal på MVC om som är förlossningsplanering och nej det är inte för att jag är extremt förlossningsrädd. Jag kan inte se hur det etc kan röra enbart mig som kvinna utan det rör lika mycket min man. Då kan man ju kanske ha rätt till att känna att man vill ha sin man där. Likväl som mannen kan ha rätt att känna att det hade varit värdefullt och viktigt att vara med. Varken du eller jag vet något om ts och graviditeten så kanske ska man vara lite försiktig i sina dömmanden?
  • Mon 13 Jul 2020 16:07
    #29
    +2
    Nemiia skrev 2020-07-13 16:05:01 följande:

    Så allt det där är helt oviktigt för pappan att ta del av, hur modern mår menar du? Och ja jag förstår att det inte finns några alternativ i dagsläget och ja jag förstår att du verkar tycka att det är oviktigt men alla är inte du och tycker inte som du. Precis lika löjligt som du tycker det är att någon "klagar" på att inte få vara med exakt lika löjligt tycker jag det är att du inte tycker att det är ett problem. Varför behöver du svara om du inte ämnar svara på ursprungsfrågan i ts? För övrigt har du väl ingen aning om vad för typ av graviditet det handlar om här, vet du något om att det inte är en riskgraviditet etc? Då handlar det om lite andra saker. Själv ska jag ha 3 samtal på MVC om som är förlossningsplanering och nej det är inte för att jag är extremt förlossningsrädd. Jag kan inte se hur det etc kan röra enbart mig som kvinna utan det rör lika mycket min man. Då kan man ju kanske ha rätt till att känna att man vill ha sin man där. Likväl som mannen kan ha rätt att känna att det hade varit värdefullt och viktigt att vara med. Varken du eller jag vet något om ts och graviditeten så kanske ska man vara lite försiktig i sina dömmanden?


    Under en pandemi, ja.
  • Mon 13 Jul 2020 16:19
    #30
    +2
    Körsbärsdalen skrev 2020-07-13 16:07:18 följande:

    Under en pandemi, ja.


    Men suck det handlar ju fortfarande inte om att ingen förstår detta så du kan sluta att få det att låta som att vi andra i te bryr oss om pandemin. Ts ursprungsfråga är rent teoretisk och handlar inte om något propsande på att få vara med utan om känsloliv. Känslor och tankar upphör inte pga pandemin och tankar och känslor är minst lika viktiga att få lufta i dessa tider om inte viktigare, det är basic psykologi.
Svar på tråden Corona – att inte få vara med på MVC m.m.