• Anonym (Nya brillor)

    För- och nackdelar med glasögon med lite färg i glaset?

    Det finns ju fotokromatiska glasögon som blir mörka i solen. Dom blir inte mörka i bilen dock men då kan man tydligen köpa glas som alltid är lite mörka och sen blir väldigt mörka i bilen också.

    Så, fördelen är ju helt klart att man ska klara sig utan solglasögon också för att ens vanliga glasögon blir mörka i bilen. Annars behövs ju ofta riktiga solglasögon i bilen. Men finns det någon nackdel med att alltid ha lite mörk färg i glasen? Är det ett hinder till vardags?

  • Svar på tråden För- och nackdelar med glasögon med lite färg i glaset?
  • Tecum

    Det beror på hur pass mörka de är, det finns olika grader av mörkhet. Vill du ha bra solskydd blir de lite väl mörka i dåligt ljus. Jag lade mig på en kompromissnivå och hade inga problem i vardagen oavsett ljusförhållanden.

    Fotokromatiska glas har den nackdelen att  solskyddet försämras över tid. De första åren är de jättebra men sen försämras solskyddet, de ser mörka ut i solljus men dämpar inte mycket.

  • Anonym (Nya brillor)
    Tecum skrev 2020-07-12 17:26:54 följande:
    Det beror på hur pass mörka de är, det finns olika grader av mörkhet. Vill du ha bra solskydd blir de lite väl mörka i dåligt ljus. Jag lade mig på en kompromissnivå och hade inga problem i vardagen oavsett ljusförhållanden.

    Fotokromatiska glas har den nackdelen att  solskyddet försämras över tid. De första åren är de jättebra men sen försämras solskyddet, de ser mörka ut i solljus men dämpar inte mycket.
    Det låter som att jag får fortsätta att ha med mig riktiga solglasögon också då det inte verkar toppen att det blir för mörkt att ha lite mörka glas. Tack för råd!
  • FuckGoggleAskMe

    Jag gillar inte när folk har lite färgade glas, man ser inte riktigt ögonen och det ser lite smutsfärgat ut. 
    Jag har ibland linser, ibland glasögon. Jag har lite breda solglasögon i bilen, som lätt kan tas på utanpå glasögonen. Ser säkert konstigt ut, men det struntar jag i. Dom passar även bra när jag har linser.

  • FuckGoggleAskMe

    Just det, hade för länge sedan ett par glasögon som ändrade färg. Tyckte det var irriterande, när man gick ute i solen och sedan gick inomhus, såg man först dåligt, för glasen var fortfarande mörka. 

  • Anonym (Nya brillor)
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-07-13 20:56:56 följande:
    Jag gillar inte när folk har lite färgade glas, man ser inte riktigt ögonen och det ser lite smutsfärgat ut. 
    Jag har ibland linser, ibland glasögon. Jag har lite breda solglasögon i bilen, som lätt kan tas på utanpå glasögonen. Ser säkert konstigt ut, men det struntar jag i. Dom passar även bra när jag har linser.
    Linser passar tyvärr inte i klimatet jag bor i och vet inte om man kan ha såna progressiva ändå?
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-07-13 20:59:09 följande:
    Just det, hade för länge sedan ett par glasögon som ändrade färg. Tyckte det var irriterande, när man gick ute i solen och sedan gick inomhus, såg man först dåligt, för glasen var fortfarande mörka. 
    Jag gillar såna glasögon (för att man alltid har med sig solglas då) och köper alltid såna progressiva men hoppades på att kanske behöva slippa kånka runt på både vanliga och äkta solglas hela dagarna men det verkar inte vara någon bra lösning med något mörka vanliga glasögon som blir mörka i bilen också tydligen då det inte verkar så bra inomhus. Bor i ett land med mycket sol så måste alltid ha solglas så fort jag går ut.

Svar på tråden För- och nackdelar med glasögon med lite färg i glaset?