• Izza79

Gamla ärvda pengar

Hej.

Vet inte hur jag ska tänka behöver lite hjälp. Det är så att min älskade sambo tog upp ekonomi fråga här hemma.

Varit en del utlägg med bostad och bil. Vi är inte gifta och har 3 underbara barn tillsamans. Varit ihop nu snart 20 år.

Vi har delat licka med räkningar helatiden har gått bra. Sambon har högre lön en vad jag har. Och jag vabbar mer samt lägger ut för barn och mat. Samt jobbar ej 100.

Vi köpte hus pga att jag sålde min lägenhet. Har även ett arv på banken.

Under många år nu har jag försökt att ta upp just hur vi ska göra med vardags ekonomin för jag kan inte personspara eller lägga undan ett månadsparande till varken mig el barn.

Nu nu sissta tiden har jag betalat för all mat samt hans lunchlådor som han nu senaste året börjat ta med sig för att spara lite pengar. Jag går oftast + - 0.

Jag köpper oftas presenter, julklappar till alla vad det nu innebär.

Vist lägger han också pengar men mera engång summor på bil,hus, el någon enstaka present.

Nu kom det upp en diskution om att tyckte att han har lagt ute för mycket bla en resa vi gjorde i vintras och förra året (dock var det en av dom jag betalade ett hotell samt all mat).

Då är frågan om jag ska ge pengar alltså ta ut pengar som kommer skattas och ge helften och fortsätta som förr. Kan ju lägga till att jag har lagt halva bilen men ej reperation eftersom jag ej har körkort. Jag betalar även huslånet helt själv. Vi delade men vet varför inte han slutade betala helften. Slarvigt av mig kanske att påmina. Men vi har oftat tyckt inga problem har dykt upp. Fören nu på sissta tiden.

Vet inte om han har rätt till att jag har mer pengar på banken...men samtidigt så kan jag ju inte spara nått extra nu el har kunnat göra under ett antal år. Så jag är så förrvirad på hur man ska göra. Har min sambo rätt att jag är skyldig massa samt han har mindre pga inget arv. El har sambon fel? Hjälp hatar att bråka om pengar!!!

• Svar på tråden Gamla ärvda pengar
  • Anonym (Rörigt)

Rörigt. Svårt att förstår vem som betalar vad?

Jag förstår det som att han har högre lön men du betalar mer?

Nej det är inte okej. Ditt arv är ditt sparande. Ni bör göra upp ekonomin utifrån de inkomster ni har

• Anonym (ooo)

Gör lista på vad du betalar och vad han betalar på en månad (räkna då in allt på ett år och dela på 12 månader, om det är saker som bara betalas årsvis eller så). Sedan jämför ni vad summorna blir, och tittar på detta relation till vad som finns för inkomst osv.

Tex "försvinner" ju pengar som man lägger på tex mat medan att betala av ett huslån är att man betalar "till sig själv", så ni behöver titta på vilken typ av saker de är pengarna läggs på. 
    Om han tex kan ha en pensionsförsäkring men inte du, för att dina pengar försvinner på mat och barnen, så är det inte rimligt. 

Hur menar han att han lade för mycket pengar på en resa som du betalade hotell och mat för? 

Hur kan ni ha levt så här i 20 år? 

• Anonym (D)

Min åsikt i korthet:
    Ditt arv är dina pengar, och bara dina.
    Gemensamma utgifter måste ni diskutera och komma fram till en bra uppdelning.

Har jag fattat det rätt att du mer eller mindre betalar "allt" i vardagen? Du betalar för huslånet och du betalar all mat till alla?
    Vad betalar din sambo?

Se det inte som att ni "bråkar om pengar" utan att ni behöver ta kontroll och dela upp utgifterna så det blir rättvist.

Min sambo och jag har delat upp det så att vi delar lika på bostadskostnaden. De andra gemensamma räkningarna har vi delat upp så det blir ungefär lika över året. T ex: jag betalar bredband/tv/fast telefon och han betalar elen. Vi stämmer av en gång om året och kollar så vi inte lägger för olika. Vid gemensamma nöjesutgifter lägger vi in allt i en app (splitwise) och ser till att vi ligger ungefär lika där. För maten använder vi ett butikskort som vi båda sätter in lika mycket pengar på varje månad. Handlar vi mat i andra affärer så använder vi splitwise. (det finns andra bra appar för konstnadsfördelning också)

Vi har, precis som ni, ganska olika förutsättningar. Där min sambo har hög inkomst och jag har mer ojämn inkomst men stort kapital.
    Ibland skjuter jag till från mitt kapital om vi t ex ska på semester och jag tycker vi behöver lite lyxigare.

• Izza79

Tack....och ursäkta var lite stressad när jag skrev.

Saken är att han tycker eftersom jag har massa pengar på banken och han har bara det han sparar ihopp varje månad. (Som är en del) är det han har han kan luta sig i mot om något skulle hända tex en separation. Alltså en mer osäker situation. För han anser att jag vill att han betalar allt och jag inget. Vilket inte är fallet.

Tror att det kom upp till diskussion just att han har lagt mycket nu på tex bil och en resa, lite renovering som han själv bestämde sig för att göra.

Jag förklarar då att jag lägger ju mycket runt om och jag kan inte just nu betala en klumpsumma på 20 000 för att det är det som blir då hällften av summan han har lagt ut. Känner att visst kan du få pengar men då vill jag dra av för den perioden för mat,kläder till barn, lån på huset mm. Men jag blir inte klok över att han inte vill förstå vad jag menar. För han har lagt minnsan också pengar på mat mm.

Nä ska skriva upp det senaste året och sen ska jag be honom göra samma....sen så får vi lägga upp en gemensam ekonomi....villket han alltid slingrar sig ur. För det tycker han att jag ska göra själv. Vilket jag tycker är super svårt. Men tack för iaf hjälpen här. Då vet jag att inte jag är helt ute och cyklar...iaf.

• Bakabulle90

Jag tycker ni ska räkna ut hur mycket erat hushåll kostar per månad(ungefär) sedan starta ett gemensamt konto, dit båda lägger in en rättvis % av lönen. Så att den som tjänar mest lägger in mest till kontot. Därifrån betalar ni alla gemensamma räkningar, mat osv. Sedan kan ni välja själva vad ni gör med resterande pengar. På så sätt har ni själva kontroll över era ?egna? pengar. Samtidigt som det aldrig blir ngt ?men jag betalar ju alla de dyra sakerna..? eller ?jag betalar ju många fler småsummor hela tiden?

• Noname00
    Izza79 skrev 2020-07-13 20:54:31 följande:

Tack....och ursäkta var lite stressad när jag skrev.

Saken är att han tycker eftersom jag har massa pengar på banken och han har bara det han sparar ihopp varje månad. (Som är en del) är det han har han kan luta sig i mot om något skulle hända tex en separation. Alltså en mer osäker situation. För han anser att jag vill att han betalar allt och jag inget. Vilket inte är fallet.

Tror att det kom upp till diskussion just att han har lagt mycket nu på tex bil och en resa, lite renovering som han själv bestämde sig för att göra.

Jag förklarar då att jag lägger ju mycket runt om och jag kan inte just nu betala en klumpsumma på 20 000 för att det är det som blir då hällften av summan han har lagt ut. Känner att visst kan du få pengar men då vill jag dra av för den perioden för mat,kläder till barn, lån på huset mm. Men jag blir inte klok över att han inte vill förstå vad jag menar. För han har lagt minnsan också pengar på mat mm.

Nä ska skriva upp det senaste året och sen ska jag be honom göra samma....sen så får vi lägga upp en gemensam ekonomi....villket han alltid slingrar sig ur. För det tycker han att jag ska göra själv. Vilket jag tycker är super svårt. Men tack för iaf hjälpen här. Då vet jag att inte jag är helt ute och cyklar...iaf.

Du skrev tidigare
    "Nu kom det upp en diskution om att tyckte att han har lagt ute för mycket bla en resa vi gjorde i vintras och förra året (dock var det en av dom jag betalade ett hotell samt all mat)."

Om du ska betala 20 000 till honom, hur dyr var den här resan egentligen?
  • annabellelee

Gör svart på vitt. Gör utdrag från banken så ser ni vad ni lagt ner på mat respektive resor.

Om du i genomsnitt tjänar 20 000 kr (efter skatt och vabb) och han 30 000 kr efter skatt tjänar han 50%mer än dig och ska betala 50%mer av räkningarna. Tycker jag.

• annabellelee

Frågan om ärvda pengar: nej, dina ärvda pengar är dina och ska inte räknas med i vardagsekonomin.

Har bör vara tacksam att du lagt grundplåten för huset, vilket gör att ni kan bo billigare, inte använda det som ursäkt för att snylta på dig.

• Anonym (nej-nej-nej)
    Izza79 skrev 2020-07-13 20:54:31 följande:

Saken är att han tycker eftersom jag har massa pengar på banken och han har bara det han sparar ihopp varje månad. (Som är en del) är det han har han kan luta sig i mot om något skulle hända tex en separation.

Varför pratar han om separation?

Behåll dina pengar. Det är det enda DU har vid en ev. separation.
    Du jobbar inte ens 100%.

Sen fattar jag inte hur man kan vara tillsammans i 20 år, skaffa 3 barn tillsammans ... och inte ha delad ekonomi. Vansinnigt.
  • Anonym (Lisa)

Jag har varit i liknande situation i flera förhållanden.

Jag har alltid tjänat mindre lön men haft flera hundra tusen/ett par miljoner mer pengar på banken (arv).

Jag har ofta haft mer eller all ägande på boendet, dvs pengarna låsta där. Sen har vi haft ett gemensamt konto och varsina egna. Varje månad läggs en summa in på gemensamma kontot från oss båda. Nu jobbar vi hyfsat lika mycket och det skiljer inte så många tusenlappar på lönen, så vi lägger in samma summa på det till all gemensamma kostnader. Övriga pengar har vi kvar och köper vad vi vill för. Jag har 2 egna barn, han ett, och mestadels betalar vi allt för dem var för sig (förutom vardagskostnader). Skulle jag bli föräldraledig med ett gemensamt barn skulle vi lägga allt i klump och det som blir över efter alla kostnader delar vi upp på hälften, samma sak om en av oss jobbar deltid.

Men jag tänker inte dela med mig av mina miljoner förutom att låta honom bo finare än han någonsin skulle ha kunnat gjort. Han har klantat sig i livet och dragit på sig skulder som han betalar av på, de får han behålla själv.

Ett tidigare förhållande hade jag liknande upplägg, men då tjänade killen massor mer men jobbade mycket mer. Då fick han betala mer än mig till det gemensamma eftersom jag fick göra mer hemma.

• Anonym (Manne)

Det är lite rörigt, vad betalar han egentligen? Och hur stor är inkomstskillnaden?

Sen blir det svårt att förstå när inga summor nämns. Du betalar huslånen men han en renovering. Tar de ut varandra? Det är väldigt låga räntor nu och amortering kan ses som sparande. Du har betalat halva bilen men inget annat kring den. Men du åker väl i bilen, liksom era barn? Hushållskostnader och kostnader för familjen består av mycket mer än huslån, mat och presenter.

Vad gäller dina ärvda pengar tycker jag de är dina. Men jag tycker han ska få utrymme att bygga upp ett eget sparande av sin lön, men om jag fattat dig rätt har han ju det.

Reagerar han är han missnöjd och det måste diskuteras. Dra dig inte för att prata pengar. Att ha en åsikt ska inte behöva bli ett bråk. Och notera vad var och en faktiskt betalar, att sitta och gissa är ingen poäng. Ibland är inte alla utgifter synliga för den andra, och för er verkar det gå åt bägge håll.

• Anonym (12345)
    Anonym (Lisa) skrev 2020-07-16 20:10:48 följande:

Jag har varit i liknande situation i flera förhållanden.

Jag har alltid tjänat mindre lön men haft flera hundra tusen/ett par miljoner mer pengar på banken (arv).

Jag har ofta haft mer eller all ägande på boendet, dvs pengarna låsta där. Sen har vi haft ett gemensamt konto och varsina egna. Varje månad läggs en summa in på gemensamma kontot från oss båda. Nu jobbar vi hyfsat lika mycket och det skiljer inte så många tusenlappar på lönen, så vi lägger in samma summa på det till all gemensamma kostnader. Övriga pengar har vi kvar och köper vad vi vill för. Jag har 2 egna barn, han ett, och mestadels betalar vi allt för dem var för sig (förutom vardagskostnader). Skulle jag bli föräldraledig med ett gemensamt barn skulle vi lägga allt i klump och det som blir över efter alla kostnader delar vi upp på hälften, samma sak om en av oss jobbar deltid.

Men jag tänker inte dela med mig av mina miljoner förutom att låta honom bo finare än han någonsin skulle ha kunnat gjort. Han har klantat sig i livet och dragit på sig skulder som han betalar av på, de får han behålla själv.

Ett tidigare förhållande hade jag liknande upplägg, men då tjänade killen massor mer men jobbade mycket mer. Då fick han betala mer än mig till det gemensamma eftersom jag fick göra mer hemma.

Jag är i samma position som du.
    Det är lite kul ibland å läsa i trådarna väldigt många förväntar sig eller anser att den som har pengar eller tjänar mer ska betala mer.
    Den som tjänar mer eller har sparat ska inte straffas iform att alltid behöva betala.

Ditt upplägg är bra man räknar inte exakt på öret det hade varit jobbigt.
    Det kommer också leda till att din partner kommer reda upp sina skulder och komma på fötter med spara och bra ekonomi som följd.
  • Skogshuggaren

När jag gifte mig hade jag en aktieportfölj, så vi skrev äktenskapsförord om att alla aktier, fonder mm som vi äger ska vara enskild egendom. Därmed har vi hållit dem utanför vår ?vardagsekonomi?. Jag har skjutit till pengar till gemensamma saker ibland (t ex bostadsköp), men det har varit på mitt initiativ. Min fru har aldrig krävt någon del i min förmögenhet. Löner, föräldrapeng mm har vi dock alltid sett som gemensamma pengar.

• Anonym (12345)

Självklart ska man behålla det man har innan varför skulle man skänka bort hälften vid en separation.

Sedan kan man också när man seperarerar fundera, hur mycket ska man kräva?
    Speciellt om det är barn med i bilden.

Svar på tråden Gamla ärvda pengar