• Levnudösen

    Två missfall på raken - tappt hoppet

    Hej,

    Vet egentligen inte varför jag skriver här, vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är. Behöver nog mest lätta på mitt hjärta, och kanske finns det någon här som kan komma med några positiva ord eller bidra med sina erfarenheter.

    Jag har hur som helst varit med om två st MA på raken, inom ett halvår, båda två avstannade i V.6-7, och upptäckts i v.10 och jag fick sedan göra medicinsk abort efter det. Det har varit två väldigt oroliga och traumatiska graviditeter båda två. Första gången var tuff, men när händelseförloppet blev exakt detsamma även graviditet nummer två var det som en riktig mardröm. Har numera tappat hoppet helt. Har svårt att tänka positivt och har svårt att tro att det någonsin ska gå vägen. Längtar så himla mycket efter barn. Den längtan är det största jag någonsin känt. Är så tufft att se alla som blir gravida och får barn i min omgivning. Glad för deras skull, men det påminner mig om min egen längtan och olycka. Väldigt jobbigt.

    Att tillägga så har jag pcos, så har redan från start haft det jobbigt. Har ingen egen ägglossning, men med hjälp av Letrozol har jag fått ägglossning varje gång och blivit gravid varannan cykel. Så har inte svårt att bli gravid, men behöver ju täta kontroller och hjälp av vården för att få ägglossning. Vilket gör hela processen till ett jätteprojekt, framförallt när det sen även ska sluta i missfall när man väl lyckas. Känner mig så uppgiven, orolig och rädd :( vet inte vad jag ska ta mig till.

    Kram till alla er där ute som kämpar för ett barn, och till alla er som haft missfall. Fy vad tufft det är.

  • Svar på tråden Två missfall på raken - tappt hoppet
  • lövet2

    Två missfall i rad kan vara en slump. Det vet man inte. Efter tre missfall börjar de utreda, det är vad jag fick höra i alla fall.

    Jag fick två missfall i rad. Allt kom inte ut, så de blev tvungna att söva och skrapa. Efter det andra missfallet väntade jag flera månader, tills jag kände mig starkare. Sedan blev jag gravid ganska direkt och fick en frisk liten tjej.

  • Levnudösen
    lövet2 skrev 2020-07-13 19:29:53 följande:

    Två missfall i rad kan vara en slump. Det vet man inte. Efter tre missfall börjar de utreda, det är vad jag fick höra i alla fall.

    Jag fick två missfall i rad. Allt kom inte ut, så de blev tvungna att söva och skrapa. Efter det andra missfallet väntade jag flera månader, tills jag kände mig starkare. Sedan blev jag gravid ganska direkt och fick en frisk liten tjej.


    Vad skönt och kul att höra att det gick vägen tredje gången! Ger något form av hopp för mig!

    Vet att tre mf krävs för utredning, väl medveten om detta. Hoppas själv på att det ?bara? handlar om otur. Men eftersom att förloppen var så lika kryper sig oron på. En dålig magkänsla. Som funnits sen länge. Innan jag ens föröskte bli gravid. Med tanken på mens ca 2 ggr per år och aldrig någon egen ägglossning. Lite skadad därifrån.

    Men håller tummar och tår att de blir tredje gången gillt för oss också! Tack för svar!
  • Anonym (T)

    Vi har fått tre missfall på raken. Ett MA, två tidiga blödningar. Kämpat sedan juni 2018 med att bli gravida. Plus april 19, MF i vecka 4+5. Fertilitetsutredning oktober 19, som visar på "inga fel" men att jag har långa cykler (liknande PCO men ändå inte tillräckligt för att klassas som det) och väldigt sena ägglossningar. Behandling med Letrozole, plus första försöket nov 19, MA i vecka 10. Plus igen mars 20, MF vecka 5+3.

    Missfallsutredningen visar att allt ser "bra" ut, att vi bara har "otur". Jag tror inte på det. Har efter mycket efterforskning hittat en syster till min mormor som också gick igenom flertalet missfall innan de fick sitt enda barn. Det var ju på den tiden man inte gjorde några utredningar, typ 60-talet, så jag vet ju inte om hon hade något "fel". Och en kusin till mig (också besläktad med min mormor) har samma ägglossningsproblematik som mig. 

    Vi har efter senaste missfallet behövt tid att bearbeta detta helvete. Jag gick totalt in i väggen och var sjukskriven fem veckor. Lyckades hitta tillbaka till en gammal hobby, och till en ny, så livsglädjen är på väg tillbaka och nu börjar vi se lite mer framåt. Allt blev inställt i och med corona så vi har inte fått någon mer behandling sedan missfallet.
    Vid min nästa cykel så får jag äntligen äta letro igen! Men denna gång vill jag ställa mer krav. Om jag blir gravid nu så vill jag ha progesteron och trombyl. Och om det går åt helvete igen så kommer vi troligtvis att vända oss utomlands för hjälp. 

    Jag hoppas att ni "bara" haft otur och att ni lyckas på tredje gången.
    Lycka till! <3 

  • Anonym (Sara)

    Förstår hur du känner! Jag har haft sex missfall på rad. Gjort utredning men ej hittat något. Hoppas det går bättre för dig! Kram

  • Anonym (Anonym GBG)

    Hur har det gått för er i denna tråd?

    Har också 1 MA och 2 MF i bagaget - inga barn ännu.

    Har PCO och äter också Letrozol vilket fungerar - så inga problem att bli gravid men däremot att behålla.

    Har precis plussat för fjärde gången och försöker få Lutinus utskrivet, men verkar svårt.

  • Anonym (m)

    Hej! Usch vad jobbigt med två missfall på rad, kan inte ens föreställa mig.. Ibland är det skönt att bara få skriva av sig eftersom det inte direkt är något man pratar om öppet tycker jag.

    Jag har också PCOS, dock funkade inte Letrozol för mig så vi har kört Gonal-F, kan verkligen relatera till att det är ett jätte-projekt med alla läkarbesök, jag är så sjukt trött på att träffa läkare och göra ultraljud nu (har försökt i 2,5 år). Till slut fick vi göra IVF då vi inte lyckades, blev överstimulerad då vi fick ut 29 ägg, fick vänta 2 månader på återföring och blev då gravid. Fick missfall i v 6 (samma dag som jag slutade med Lutinus) ganska övertygad om att det är något knas med progestronet men ingen läkare lyssnar på det... Har inte fått prova Lutinus tidigare och tror verkligen att det är därför vi inte lyckats tidigare. Nu väntar vi på ny återföring till hösten. Vi fick galet många blastocyster vid IVFen så kan ju inte vara något fel på kvalite/matchning av ägg och spermier.

    Skulle vara intressant att veta om det finns någon koppling mellan lågt progesteron och PCOS.

    Hoppas att ni får ett nytt plus snart <3

  • Anonym (JB)

    Jag har PCO och har testat Letrozol en gång.. blev gravid direkt, första försöket. 


    Men i förgår började jag småblöda. Försökte tänka positivt, att det ?bara? var en sättningsblödning. Men idag har jag börjat få lite kramper & blöder lite mer 😞 


    Andra gången vi fått missfall. 


    1a gången v8 + 5 dagar 
    och denna gång v5 + 2 dagar 

Svar på tråden Två missfall på raken - tappt hoppet