• Anonym (Anonym)

    Katt med artros

    Hej

    Har en 17årig katt som fått artros i ryggen. Hon fick metacam mot det och skulle ta den hela tiden. Är det någon annan som får ge den medicinen till sin katt väldigt länge? Är det bra? Men visst, vad ska man göra om katten har ont. Biverkningar? Är så orolig.

    En annan fråga. Vad mer kan hjälpa för artros? Något speciellt foder? Massage? Tipsa mig gärna.

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Katt med artros
  • Anonym (Kattvän)

    Metacam skulle jag aldrig ge min katt. Livsfarligt!

    Testa Glucosamine. Det hjälper lederna och är helt ofarligt. Jag har haft katter som har fått det och blivit mycket bättre i sin artros.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kattvän) skrev 2020-07-13 21:26:37 följande:

    Metacam skulle jag aldrig ge min katt. Livsfarligt!

    Testa Glucosamine. Det hjälper lederna och är helt ofarligt. Jag har haft katter som har fått det och blivit mycket bättre i sin artros.


    Jo har läst en del negativt, men samtidigt en del har skrivit positiva saker så man blir ju lite rädd.

    Hur märkte du att dina katter haft artros? Vad sa veterinärerna?
  • Anonym (Kattvän)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-07-13 21:35:18 följande:
    Jo har läst en del negativt, men samtidigt en del har skrivit positiva saker så man blir ju lite rädd.

    Hur märkte du att dina katter haft artros? Vad sa veterinärerna?
    Metacam är olagligt att ge i USA till katter så det säger en hel del i mitt tycke. Jag skulle aldrig göra det iaf.

    Katterna blev stela liksom och fick efter undersökning hos vet diagnos artros och sen glucosamine. Testa! Du har inget att förlora. Mina katter fick en kapsel om dagen.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kattvän) skrev 2020-07-13 21:39:25 följande:

    Metacam är olagligt att ge i USA till katter så det säger en hel del i mitt tycke. Jag skulle aldrig göra det iaf.

    Katterna blev stela liksom och fick efter undersökning hos vet diagnos artros och sen glucosamine. Testa! Du har inget att förlora. Mina katter fick en kapsel om dagen.


    Okej, ja det låter ju läskigt. Aha. Sa veterinären då att du skulle ge den glucosamin? Vart köper du det? Kan man göra något annat mot det än att ge medicin så är det ju bra.
  • Jemp

    Glukosamin kan hjälpa utvecklingen men inte ersätta smärtstillande.

    Du kan ta kontakt med fysioterapeut för att få tips på vad som kan göras mer för att underlätta. I övrigt är det nog så att så länge katten funkar på metacam är det bra. Om det slutar hjälpa eller den får för mycket biverkningar (och det inte funkar att byta preparat) så är tyvärr dags att somna in.

  • Anonym (Kasper)

    Har erfarenhet av äldre katt med artros.

    Han fick glukosamin under en tid men sedan smärtlindringstabletter. Han kräktes av de sista....

    Vi märkte att han hade rejält ont då han valde att inte röra sig lika mkt inomhus. Var antingen uppe eller på nedervån, inte lika mkt fram och tillbaka. Han hade även svårt att hoppa på stolar eller till soffan.

    För oss så fungerande inte behandlingen.

  • Anonym (Anonym)

    Tråkigt att höra. Man blir så ledsen och orolig för djuren när de har ont.

    Tycker inte det märks så jättemycket på henne att hon har ont. Eller alltså, märks gör det ju men. Hon småhaltar lite och drar päls på sin rygg ibland. Sover mycket med. Men hon leker väldigt mycket ändå och sådär. Men jag tycker så synd om henne... Hon kanske har hafr det så länge, men att man inte märkt det. Katter visar ju inte sånt alltid har jag hört.

  • Anonym (Kasper)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-07-13 22:05:54 följande:

    Tråkigt att höra. Man blir så ledsen och orolig för djuren när de har ont.

    Tycker inte det märks så jättemycket på henne att hon har ont. Eller alltså, märks gör det ju men. Hon småhaltar lite och drar päls på sin rygg ibland. Sover mycket med. Men hon leker väldigt mycket ändå och sådär. Men jag tycker så synd om henne... Hon kanske har hafr det så länge, men att man inte märkt det. Katter visar ju inte sånt alltid har jag hört.


    Detta vill du nog inte läsa men vår Veterinär sa att vi behöver fundera på hur länge det är rimligt att låta honom få vara kvar hos oss. Pga hans artros så behöver vi för hans skull låta honom somna in INNAN han är så påverkad och svag att han ramlar/missar när hm hoppar i trappan, upp till sängen eller till soffan. Hon /veterinären hade sett allt för många katter med skadade ben pga fall indirekt orsakade av artrosen.

    2,5 år sedan han fick somna in, jobbigaste vi gjort men ändå det enklaste beslutet. Trodde aldrig att vi skulle orka ta emot en ny katt men för några månader sedan så flyttade två kattsystrar in tilö oss.
  • Pentra

    Börja att ge MSM och glukosamin. Men läs på förpackningen så att MSM-dosen blir rätt och att den trappas upp på ett korrekt sätt. ... Mvh, Pentra

  • Anonym (...)

    Gav min Metacam vilket jag ångrar efter att jag fick veta att den är olaglig i andra länder.. Slutade med den eftersom hon började kräkas. Gav glukosamminer och så fick hon sprutor med Cartrophen. Hjälpte en del men så började musklerna förtvina i bakbenen. Helt övertygad om att det berodde på sprutorna. Bytte till veterinärfoder för lederna och nu har hon blivit mycket bättre i ryggen och piggare. Hon är 20 år :)

Svar på tråden Katt med artros