• Ailin

Hjälp inför skilsmässa, risk att han försöker lura mig!

Jag har kommit fram till att skilsmässa är enda alternativet. Gift sedan tre år, två barn tillsammans. Han är svartsjuk och kontrollerande, vi lever väldigt ojämställt, känns lite som 50-talet. Jag har verkligen försökt men det kommer inte gå. Måste bli skilsmässa. Eftersom jag vet hur hård och egoistisk han kan vara så är jag rädd att han kommer göra sitt bästa för att blåsa mig. Ber er om hjälp, vad kan jag tänka på innan jag sätter stenen i rullning?

Vår situation:

Han äger ett företag med en partner. Tror det går bra för honom. Alltid nya bilar, på firman, han går runt med en dyyyr klocka som han borde ha köpt privat.

Vi bor i hyresrätt.

Vi äger en stuga på en skärgårdsö.

Vi har inget äktenskapsförord men jag har dålig insyn då han alltid vill sköta allt själv. Stugan ägs iaf privat men jag vet inte hur mkt den är belånad.

Jag jobbar inom vården, fast anställning, tjänar 30.000 kr. Har inte jobbat heltid sen vi fick barnen, hans jobb har alltid gått först.

Hur kan jag minska risken att han skriver över allt på firman? Främst risk med stugan som jag ser det. Så fort jag meddelat var jag står så kommer säkert klockan ?försvinna? och diverse fonder flyttas runt. Hjälp mig, snälla! Vill säkra att jag får en insats till kommande bostad. Där vi bor är det hopplöst svårt att få hyresrätt. Den vi har är för dyr för mig, fick kontrakt via hans svåger så jag vill inte göra anspråk på den.

• Svar på tråden Hjälp inför skilsmässa, risk att han försöker lura mig!
  • S23

Har ni äktenskapsförord gällande firman? Annars har du om jag förstått det rätt rätt till hälften av det oavsett.

• Kjell2
    Ailin skrev 2020-07-14 20:33:50 följande:

Jag har kommit fram till att skilsmässa är enda alternativet. Gift sedan tre år, två barn tillsammans. Han är svartsjuk och kontrollerande, vi lever väldigt ojämställt, känns lite som 50-talet. Jag har verkligen försökt men det kommer inte gå. Måste bli skilsmässa. Eftersom jag vet hur hård och egoistisk han kan vara så är jag rädd att han kommer göra sitt bästa för att blåsa mig. Ber er om hjälp, vad kan jag tänka på innan jag sätter stenen i rullning?

Vår situation:

Han äger ett företag med en partner. Tror det går bra för honom. Alltid nya bilar, på firman, han går runt med en dyyyr klocka som han borde ha köpt privat.

Vi bor i hyresrätt.

Vi har inget äktenskapsförord men jag har dålig insyn då han alltid vill sköta allt själv. Stugan ägs iaf privat men jag vet inte hur mkt den är belånad.

Jag jobbar inom vården, fast anställning, tjänar 30.000 kr. Har inte jobbat heltid sen vi fick barnen, hans jobb har alltid gått först.

Hur kan jag minska risken att han skriver över allt på firman? Främst risk med stugan som jag ser det. Så fort jag meddelat var jag står så kommer säkert klockan ?försvinna? och diverse fonder flyttas runt. Hjälp mig, snälla! Vill säkra att jag får en insats till kommande bostad. Där vi bor är det hopplöst svårt att få hyresrätt. Den vi har är för dyr för mig, fick kontrakt via hans svåger så jag vill inte göra anspråk på den.

Ta proffshjälp innan du pratar med mannen. Det kan bli mycket tydligare om du är förberedd.
  • Finansen7
    Ailin skrev 2020-07-14 20:33:50 följande:

Vår situation:

Vi bor i hyresrätt.

Om ni äger stugan tillsammans kan han inte ändra ägare till den på eget bevåg.

Försök skaffa dig information om hans bolag. Är det ett aktiebolag kan du få fram en del info. Du kan ha rätt till delar av hans del men om ni varit gifta mindre än 5 år kan jämnkning ske.

Skaffa dig en advokat redan nu och berätta om dina farhågor.
  • Kjell2

Du kan tex ansöka om bodelning samtidigt som du ansöker om skilsmässa och berättar för honom. Då är det läget den dagen som gäller för ägande mm vid bodelning.

Gällande bolaget så kan det bli rätt krångligt, beror på bolagsform, ägaravtal, tillgångar/skulder mm.

• Magical

Mitt råd är att du tar detta via advokat för det låter krångligt bara det lilla du skrivit nu. Man kan få ett tillfälle gratis rådgivning på flera ställen, kolla om det är möjligt. 

• S23

Är du med i facket är det inte omöjligt att du har gratis rådgivning därifrån

• Noname00

Har du gått in med några pengar i hans företaget eller huset på skärgårdsön?

• Avenia

Ta foton och kopior på allt du kan komma på. Ägandepappren till huset mm. Och kontakta en jurist innan, den kostnaden kan löna sig i slutänden. Så att du inte ensam måste ha koll på allt.

Jag hade skrivit ner ett förslag på upppdelning och presenterat för honom. Men jag förstår om han är omöjlig efter det du skriver.

• Ailin
    Noname00 skrev 2020-07-16 19:11:25 följande:

Har du gått in med några pengar i hans företaget eller huset på skärgårdsön?

Vi har lagt in vinst från tidigare boenden, som vi också ägt gemensamt.
  • Noname00

Han kan inte skriva över det bara sådär, det kommer att ogilitförkalras om det går vidare till tingsrätten.

• Ailin

Hur upptäcker man det?

Att han har fört över pengar?

Rädd att han gör det redan nu.

• Finansen7
    Ailin skrev 2020-07-21 11:37:40 följande:

Hur upptäcker man det?

Fört över från vad till vad? Är företaget inblandat måste varje transaktion bokföras, det går inte att sätta in pengar på företagets konto utan ?motbokföring?. Är det ett aktiebolag kan det vara ett aktieägartillskott i så fall, det går att spåra.

Utan insyn står du dock ovetande. Du måste prata med juristen om det här.

Vad gäller sommarhuset går det inte att ägarändra utan ditt godkännande. För du äger väl del av sommarhuset?
  • Noname00
    Ailin skrev 2020-07-21 11:37:40 följande:

Hur upptäcker man det?

Har du inte tillgång till dina konton och kan se överföringar?
  • Friger
    Finansen7 skrev 2020-07-21 14:03:57 följande:
    Fört över från vad till vad? Är företaget inblandat måste varje transaktion bokföras, det går inte att sätta in pengar på företagets konto utan ?motbokföring?. Är det ett aktiebolag kan det vara ett aktieägartillskott i så fall, det går att spåra.

Utan insyn står du dock ovetande. Du måste prata med juristen om det här.

Vad gäller sommarhuset går det inte att ägarändra utan ditt godkännande. För du äger väl del av sommarhuset?
    Det är väl så enkelt att killen ägde stugan när dom träffades.

TS verkar påtagligt upptagen av makens pengar, klockor osv trots ett kort äktenskap. Att dela på gemensamma grejer är en sak men att ta killens jobb från honom är en annan sak.

Det finns ju lycksökare också.

Därför man ska ha äktenskapsförord på företag. Skoj att gå igenom en skilsmässa och förlora jobbet.
  • Finansen7
    Friger skrev 2020-08-07 07:37:23 följande:

Det är väl så enkelt att killen ägde stugan när dom träffades.

TS verkar påtagligt upptagen av makens pengar, klockor osv trots ett kort äktenskap. Att dela på gemensamma grejer är en sak men att ta killens jobb från honom är en annan sak.

Det finns ju lycksökare också.

Därför man ska ha äktenskapsförord på företag. Skoj att gå igenom en skilsmässa och förlora jobbet.

TS skriver i tråden att stugan ägs gemensamt.

Vad gäller företaget hållet jag med dig. Att gifta sig utan att reglera vad som ska hända med företaget vid skilsmässa är oansvarigt. Företagarens partner kan också ställas på ända, anställda drabbas osv.
  • Friger
    Finansen7 skrev 2020-08-07 07:57:50 följande:
    TS skriver i tråden att stugan ägs gemensamt.
    Jo, såg det. Men TS skriver även att hon inte ens vet om stugan är belånad. Det brukar man veta om man står som ägare. Normalt sett kräver en bank att samtliga ägare till en fastighet skriver under lån som tas med fastigheten som säkerhet.

Tror inte du kan göra något alls på ägarsidan utan att blanda in banken. Ger du bort halva fastigheten utan att lånen också delas så tappar ju banken halva sin säkerhet, finns säkert regler mot sådant även om jag inte kan dom utantill. Annars hade dörrarna varit vidöppna för att blåsa bankerna på pengar genom att man ger bort sin fastighet till tredje part och sedan går i personlig konkurs. Liknande upplägg för varianter på samma tema finns.

Antog att det var så enkelt som att killen hade stugan sedan innan. Att dom gift sig. Då blir det indirekt deras gemensamma egendom även om det står annat på papperen.
  • Noname00

Ta dig en funderare, vad vill du få ut av skilsmässan. Speciellt om ni har barn tillsammans.

Att det ska gå lugnt till? eller är målet att ta hälften av allt som du inte ägde innan bara för att du har rätt till det enligt lag?

Man kan dela upp det som man vill, man bryter inte mot några lagar.

Svar på tråden Hjälp inför skilsmässa, risk att han försöker lura mig!