• HannahAurora

    Tvättmaskinens vattenlås svämmar över

    Hej allesammans, jag har ett litet problem på jobbet.

    På jobbet så svämmar vattnet alltid över när maskinen tömmer. Det verkar vara vattenlåset som blir överfyllt. Hittills har jag lagt en påse under som fångar upp det mesta vattnet, men det är inte direkt nån långsiktigt lösning. En reparatör skulle ha kollat på det idag, men eftersom det inte var ett 'akut fall' skjöts det upp. Lite synd, för hela städförrådets golv blir blött, och jag får lägga mycket tid på att moppa upp det, men bara att vänta och hoppas på en positiv vändning. Har ni några förslag på vad man kan göra åt detta tills vidare?

    Bilderna nedan är inte mina egna, men de är väldigt lika tvättmaskinen på mitt jobb.

  • Svar på tråden Tvättmaskinens vattenlås svämmar över
  • Ocdkille

    Skulle gissa att det är stopp endera i vattenlåset eller någonstans i avloppet. Det är inte helt stopp men tillräckligt för att inte ta undan riktigt.

  • BuoBä

    Håller med ovanstående. Det kan ha fastnat ludd i röret eller vattenlåset. Kolla också så att den där rörkröken (den grå) sitter så att vattnet kan rinna rakt ner. Sitter den på sniskan så vattnet slår emot väggen på den vita tratten kan det också rinna över eller tom spruta upp. Been there done that.

  • myskmalva

    Om det ser ut som på första bilden borde det inte vara särskilt svårt att skruva isär vattenlåset och rensa det. Vattenlås av plast brukar inte kräva några verktyg utan man kan skruva direkt med händerna. Var försiktig så att du inte tappar bort några packningar bara (gummiringar som sitter i skarvarna och gör att det blir ordentligt tätt)! På andra bilden förstår jag inte riktigt var vattenlåset sitter. Är det en del av tratten eller sitter det under golvet?

Svar på tråden Tvättmaskinens vattenlås svämmar över