• Anonym (K)

Kön via NIPT - Stämde det för er?

Väntar mitt tredje barn.

Har en flicka och pojke sedan tidigare.

Fick idag veta att vi väntar en flicka till, vilket blir konstigt i mitt huvud då varje millimeter av mig säger att det är en pojke.

Mår PRECIS likadant som när jag väntade min son!

Stämde NIPT-svaret för er? :)

• Svar på tråden Kön via NIPT - Stämde det för er?
  • Anonym (K)

Både hemskt och lite häftigt att du var den där 1%.

Jag pratade med min läkare nu på morgonen (då jag blev nojig att de har analyserat mitt blod istället för barnets) men hon sa att jag kan vara lugn då jag och barnet inte ens har samma blodgrupp = Enkelt att särskilja och därför också 99,9% säkerhet barnets blod som analyserats :)

Så bra att din son var frisk! Det är ju huvudsaken :)

• Anonym (S)
    Anonym (K) skrev 2020-07-17 08:36:46 följande:

Både hemskt och lite häftigt att du var den där 1%.

Jag pratade med min läkare nu på morgonen (då jag blev nojig att de har analyserat mitt blod istället för barnets) men hon sa att jag kan vara lugn då jag och barnet inte ens har samma blodgrupp = Enkelt att särskilja och därför också 99,9% säkerhet barnets blod som analyserats :)

Så bra att din son var frisk! Det är ju huvudsaken :)

Ja - det var definitivt det viktigaste! Känns bara lite sisådär denna gång med nipt-resultatet. Vad säger att de inte analyserar något annat fel denna gång?
  • Anonym (K)
    Anonym (S) skrev 2020-07-17 11:01:31 följande:

Ja - det var definitivt det viktigaste! Känns bara lite sisådär denna gång med nipt-resultatet. Vad säger att de inte analyserar något annat fel denna gång?

Men att du ändå vågar dig på NIPT igen?! :D

Tänker att den sannolikheten bör vara obefintlig.

Hur länge sedan var det du gjorde ditt första NIPT?
  • Anonym (S)
    Anonym (K) skrev 2020-07-17 11:11:43 följande:

Men att du ändå vågar dig på NIPT igen?! :D

Tänker att den sannolikheten bör vara obefintlig.

Hur länge sedan var det du gjorde ditt första NIPT?

Ja, har fått göra det gratis så varför inte.... Gjorde förra NIPT för två år sedan ungefär.
  • Anonym (K)
    Anonym (S) skrev 2020-07-17 12:55:06 följande:

Ja, har fått göra det gratis så varför inte.... Gjorde förra NIPT för två år sedan ungefär.

Jag håller mina tummar för dig!

Uppdatera gärna när svaret kommer ????
  • Anonym (C)

Jag har nyligen gjort NIPT test och fått provsvaren vilket visade att allt såg bra ut. Det visade också att vi väntar en liten pojke :) 
    Jag har en pojke och en flicka sedan tidigare. Jag undrar dock hur tillförlitligt NIPT gällande kön är... vet att det sägs vara ca. 99% men jag hade ett missfall precis innan jag blev gravid nu. Kan det påverka på det viset att det kan finnas y-kromosom kvar i mitt blod sen innan missfallet tror nu?

• Anonym (blodet)
    Anonym (C) skrev 2020-12-07 14:02:44 följande:

Jag har nyligen gjort NIPT test och fått provsvaren vilket visade att allt såg bra ut. Det visade också att vi väntar en liten pojke :) 
    Jag har en pojke och en flicka sedan tidigare. Jag undrar dock hur tillförlitligt NIPT gällande kön är... vet att det sägs vara ca. 99% men jag hade ett missfall precis innan jag blev gravid nu. Kan det påverka på det viset att det kan finnas y-kromosom kvar i mitt blod sen innan missfallet tror nu?

När det gäller ditt blod, så har du kvar celler från ALLA barn du någonsin burit i resten av ditt liv. Det är ett lite intressant faktum, tycker jag. Men så är det. Du har sannolikt y-kromosomer i ditt blod, men om de visar sig på NIPT-testet vet jag inte. 

Dessutom kan de barn man föder bära med sig celler från sin mammas kropp i hela sitt liv och ge vidare dem till sina barn i sin tur. Alltså inte endast det DNA de har ärvt. 

Ett sidospår, men men...  
  • Anonym (blodet)
    Anonym (blodet) skrev 2020-12-07 14:18:48 följande:
    När det gäller ditt blod, så har du kvar celler från ALLA barn du någonsin burit i resten av ditt liv. Det är ett lite intressant faktum, tycker jag. Men så är det. Du har sannolikt y-kromosomer i ditt blod, men om de visar sig på NIPT-testet vet jag inte. 

Dessutom kan de barn man föder bära med sig celler från sin mammas kropp i hela sitt liv och ge vidare dem till sina barn i sin tur. Alltså inte endast det DNA de har ärvt. 

Ett sidospår, men men...  
    Fenomenet kallas på engelska ?microchimerism? och syftar till en individ med celler från två genetiskt olika individer. Det upptäcktes för första gången när man såg celler med Y kromosomen cirkulera i blodet på kvinnor som hade varit gravida. Utbytet av celler sker under graviditeten då de kan ta sig från fostret till mamman genom moderkakan. Det finns också bevis för att celler kan överföras från mamma till barn genom amning.

graviditetskalender.se/nyhetsinlagg/ditt-barns-celler-lever-kvar-i-din-kropp/ 
  • Anonym (C)

Intressant.. Kan tänka mig att det inte kan utläsas via NIPT i vanliga fall.. men tänkte eftersom det var så nyligen inpå den här graviditeten som 
    jag hade missfall. 

• Anonym (K)

För mig stämde det då.

En tjej till :)

• Anonym (Anonymtredjegraviditeten)
    Anonym (.....) skrev 2020-07-16 20:03:52 följande:

Gjort nipt och rul på alla graviditeter:

Barn 1: nipt sa pojke, rul sa flicka. Ut kom en flicka

Barn 2: nipt sa pojke, rul sa pojke, ut kom en pojke

Barn 3: nipt sa flicka, rul sa flicka, ut kom pojke

Barn 4: nipt sa flicka, rul sa pojke, ut kom flicka

Barn 5: nipt sa flicka, rul sa flicka ut kom en flicka.

Väntar barn nummer sex nu bara om några dagar. Nipt sa då pojke och rul sa flicka så är väldigt spänd på att veta.

Hej anonym!

Hoppas att du fortfarande är aktiv. Jag är gravid med mitt tredje barn ( ett 2018, ett 2020 och ett nu 2021 ). Nipt säger pojke denna gången men min magkänsla och hela kroppen har hela tiden sagt flicka. Är verkligen i chock över detta och undrar när du gjorde ditt första nipt där det sa pojke men ut kom en flicka? Vart skickades ditt NIPT någonstans? Jag har gjort mitt via Karolinska. Födde dessutom en pojke 2020 om det skulle spela någon roll med niptresultatet..

Tack på förhand!
  • Anonym (Omg)

Väntar barn nummer sex nu bara om några dagar. Nipt sa då pojke och rul sa flicka så är väldigt spänd på att veta.

Jösses, i vilken del av landet bor du där de har så fel?
  • Anonym (Nyfiken)

Trodde aldrig nipt skulle kunna visa fel.. så konstigt.

Hur kommer det sig att ni gjort NIPT? Jag vill göra privat pga nyfiken och vill veta tidigt om det är något avvikande. Min man tycker dock de är för dyrt ...

• Anonym (jess)

Hej. Jag vet inte om du finns kvar här. Jag hoppas =)
    Jag har som du fått pojke på nipt för mitt första barn jag nu väntar. Men vi har inte sett någon snopp på ultraljud, det ser snarare ut som flicka. Blev väldigt chokad när nipt kom tillbaka som pojke...  
    Fick du någon gång en förklaring på det? det hände dig dessutom två gånger att det visade fel på nipt... barn 1 och barn 3.

Man vill ju kunna förbereda... nipt ska ju vara pålitligt. Men det känns inte som om det faktiskt är det. 

Kanske har någon annan nyligen haft en graviditet som visade fel resultat på nipt?
Svar på tråden Kön via NIPT - Stämde det för er?