Jag läste att andningsrörelserna upphör en stund. Vet inte hur barnet annars påverkas, men rimligtvis borde det kunna bli lite illamående och konstigt i kroppen, för det är ändå ett gift det får i sig. Jag tvivlar på att det tar långsiktig skada av några enstaka cigaretter i detta utvecklingsstadie, men om man röker regelbundet (och då tror jag att det räcker med att regelbundet röka några enstaka om dagen) så påverkar det bla hjärnans utveckling. Visst kan tanken på en enda cigg locka ibland när det känns tufft, men jag skulle själv ändå inte våga chansa eftersom man inte vet, och bara tanken på andningsrörelserna, att barnet kanske mår illa och får gift i sitt blodomlopp för en stund känns för hemsk.
Hoppas du mår lite bättre resten av tiden så att du har styrka nog att hålla dig ifrån. Försök att tänka bort cigaretter som ett alternativ överhuvudtaget när du är gravid.
Anonym (Deppot),
bara för att hon inte är ensam behöver hon väl inte känna sig "lugn"? Att fler röker gör det varken mer eller mindre farligt. Fakta om hur det ligger till är mer relevant info isf.