• Dethärärmittnamn

    F d vegetarianer

    Hej på er!

    Jag slutade äta kött 1995 och har ikväll ätit min första, lilla portion av spaghetti med köttfärssås.

    Mitt järnvärde är dåligt, trots Niferex, och jag orkar inte längre äta järntabletter för att hålla en normal, men låg nivå.

    Jag tänkte börja äta kött två gånger i veckan. Inte gris och inte heller konventionell kyckling. Inga charkuterier.

    Har nu tuggat i mig min lilla matportion och det kändes väldigt konstigt. Mådde lite illa och kände mig som en svikare, men mina röda blodkroppar är små och jag är alltid trött och håglös.

    Är det någon som gjort samma resa, tagit samma beslut och märkt att måendet faktiskt blev bättre?

    Fick ni ont i magen eller gick det bra? Om jag inte mår bättre av detta så kommer jag återgå till föregående matval.

    Jag vill inte ha en diskussion mellan köttätare och veganer, vad som är rätt eller fel, utan en tråd som handlar om hälsovinster.

    Allt gott!

  • Svar på tråden F d vegetarianer
  • Offpisten

    Jag gjorde samma resa för ca 10 år sedan. Minns inte exakt längre men efter nån vecka eller två så kändes allt bättre och jag mådde stegvis bättre. Äter endast svenskt kött.

  • S23

    Inte gjort samma resa. Men vill bara tipsa om att du kanske ska välja typ lever eller annan inälvsmat i första hand. Eftersom det är järnet som är problemet

  • Vildbi

    Jag har aldrig haft så bra järnvärden som efter att jag blev vegetarian.

    Jordgubbar, spenat, bönor, linser, nötter, osv.

    Jag var vegan först, men började med ägg (inkl. skalen för kalcium). Äter bara gårdsägg från gårdarna runtomkring.

    Började även med lax, för omega 3, men sedan upptäckte jag alger med rätt sorts omega 3 så nu äter jag de och skippar laxen.

  • Nattafnatta

    Köper inte detta med järnet relaterat till vegetarisk kost..

    Är gravid i v 30 med tredje barnet och är vegetarian, mitt hb låg sist på 137.

    Det jag gör ibland är att äta Duroferon (också receptfritt) mest för att behålla mitt höga järnvärde.

    Jag har haft sämre järnvärde förr, dock aldrig direkt dåligt, men omkring 117 sådär. Niferex har aldrig fungerat på mig utan Duroferon är vad som gör skillnad. Arbetade som sjuksköterska på avdelning under denna perioden och jag kollade mitt hb rätt så ofta och enkelt med ett litet stick i fingret. Kunde se hur mitt hb förbättrades fort med Duroferon.

    Man får testa sig fram.

    Men det finns sannolikt andra lösningar än bara kött.

  • Tow2Mater
    Vildbi skrev 2020-07-17 22:07:12 följande:

    Jag har aldrig haft så bra järnvärden som efter att jag blev vegetarian.

    Jordgubbar, spenat, bönor, linser, nötter, osv.

    Jag var vegan först, men började med ägg (inkl. skalen för kalcium). Äter bara gårdsägg från gårdarna runtomkring.

    Började även med lax, för omega 3, men sedan upptäckte jag alger med rätt sorts omega 3 så nu äter jag de och skippar laxen.


    Hur tillagar en vegetarian äggskal på bästa vis?
  • Vildbi

    Maler till mjöl.


    Tow2Mater skrev 2020-07-17 23:02:57 följande:

    Hur tillagar en vegetarian äggskal på bästa vis?


  • Dethärärmittnamn
    Nattafnatta skrev 2020-07-17 22:45:55 följande:

    Köper inte detta med järnet relaterat till vegetarisk kost..

    Är gravid i v 30 med tredje barnet och är vegetarian, mitt hb låg sist på 137.

    Det jag gör ibland är att äta Duroferon (också receptfritt) mest för att behålla mitt höga järnvärde.

    Jag har haft sämre järnvärde förr, dock aldrig direkt dåligt, men omkring 117 sådär. Niferex har aldrig fungerat på mig utan Duroferon är vad som gör skillnad. Arbetade som sjuksköterska på avdelning under denna perioden och jag kollade mitt hb rätt så ofta och enkelt med ett litet stick i fingret. Kunde se hur mitt hb förbättrades fort med Duroferon.

    Man får testa sig fram.

    Men det finns sannolikt andra lösningar än bara kött.


    Jag hade också bättre järn som gravid, men det berodde på att man inte har mens. Hamnade på 134 i hB.
  • Trippelmamma76

    Hade gärna hört om dina erfarenheter. Kämpar också med dåligt ferritinvärde och en tung trötthet trots järtabletter.

    d


    Dethärärmittnamn skrev 2020-07-18 01:45:54 följande:

    Nåväl.

    Ville höra om andras erfarenheter. Testar ett tag så får vi se om det blir någon skillnad.

    Ha det fint.


  • Dethärärmittnamn
    Trippelmamma76 skrev 2020-07-18 07:55:20 följande:

    Hade gärna hört om dina erfarenheter. Kämpar också med dåligt ferritinvärde och en tung trötthet trots järtabletter.

    d


    Äter du kött?

    Det är ju även detta med aminosyror då växtriket inte täcker upp allt. Tröttheten är jobbig och jag var hos läkaren för några dagar sedan och tog prover. Ville utesluta allt, t ex sköldkörtelproblem eller B12-brist, men alla prover är jättebra förutom just järnet och depåerna.

    Jag hojtar till längre fram för att berätta för dig om det blir bättre! Annars får du påminna mig om någon månad.

    Magen har inte protesterat än.
Svar på tråden F d vegetarianer