• Johaanna

    Bästa och sämst köpen till bebis?

    Vad får man absolut inte missa att köpa till bebis (i mitt fall vinterbebis)? Och vad är mest onödigt att lägga pengar på?

    Dela gärna med er av era bästa tips på vad man ska köpa och vad man bör undvika

    // Förvirrad förstagångs förälder

  • Svar på tråden Bästa och sämst köpen till bebis?
  • Ceciliaab

    En sak som jag tycker var helt onödigt till små bebisar var vinteroveraller. I vagnen är det smidigare med åkpåse och i Babyskyddet ska de inte ha för tjockt på sig.

  • Anonym (H)

    Bästa för mig var bärsele. Behövde i stort sett inget annat än det förutom babyskydd och saker som kläder, blöjor, flaskor såklart. Du behöver mycket färre grejer än du tror, så tips är att köpa det mesta efter barnet fötts. Då vet du bättre vad du behöver och inte, alla barn är olika och vad man får användning av och inte varierar från familj till familj (och varierar även med olika barn i samma familj).

  • Anonym (Ella)

    Mest onödiga köpet: Amningskläder och annat som hörde till amning. Kunde inte amma.

    Mesta nödvändiga köpet: Babynestet. Så väl investerade pengar.

  • Anonym (Flerbarnsmamma)

    Onödiga köp: Tycker skötbord är överskattat verkligen. Byter ändå mest på golvet på uppblåsbart underlägg/ i soffan om det inte är bajsblöja osv. Finkläder och skor är onödigt. Bebislarm bebissäng.

    Bra köp är nappflaskor flera stycken med skydd för nappen. Dosburk för välling/ersättning, massa småhanddukar, våtisar, baskläder bomullsboddies, massa strumpor, bitring, leksaker i roliga färger som låter som man kan dra i. Solhatt, mjukt underlag att ligga på/ mobil, amnings bh, sjal. Solkräm skydd för barnvagnen, en bra barnvagn där man kan sätta i bilbarnstol.

  • fjanten

    Det bästa är att inte köpa så mycket, då märker man sedan vad som faktiskt behövs och köper då.

    Till nr 1 var det mesta nödvändigt förutom den oergonomiska skitselen från babybjörn som vi köpt. Så jävla dålig!! Och kläder i storlek 50. Han var stor från start.

    Till nr 2 användes storlek 50 i två månader dock, så där kom ju kläderna till användning. Till henne hade vi ergonomisk sele, vilket var tur för hon var vagnvägrare år 1. Spjälsäng var totalt onödigt med henne, användes aldrig (men första hade ju den från start så). Babynestet låg hon i kanske 15 minuter sammanlagt (storebror sov i sitt babynest under 1 års tid...). Babygymmet hatade hon (men det använde hennes bror länge och väl) o.s.v.

    Till nr 3 har det mesta använts igen. Han älskar vagn, spjälsäng, babynest, babysitter, babygym o.s.v.

    Så köp inte på er så jäkla mycket förrän bebisen är på plats. Det mesta kan man få hem på någon dag om man beställer online.

  • Fjäril kär

    Sämst : skötbord, blöjhink, alla kassar med kläder som aldrig hann användas, babynest, babylarm/andningslarm, tjocka vinteroveraller till just nyfödd, babygym

    Bäst ; amningsbh, barnvagn, spjälsäng, amningsnapp, bärsele

  • fjanten

    Och alla mina bebisar har varit vinterbebisar, även nästa bebis beräknat i början på feb/slutet på jan. Jag har gillat polarn o pyrets vindfleeceoverall de första månaderna till alla.

Svar på tråden Bästa och sämst köpen till bebis?