• Kriss90

impopulära sanningar

- ingen bryr sig om något annat än sig själva
    - om du är lång och snygg kan du koma undan med vad som helst
    - tjejer bryr sig bara om utseende i grund och botten
    - alla människor är hycklare
    - kärlek existerar egentligen inte, det är bara ett koncept
    - Att skaffa barn är själviskt, personen vill äga en annan människa

• Svar på tråden impopulära sanningar
  • oanonym
    Kriss90 skrev 2020-07-18 13:51:31 följande:

1. Är nog inte sant.
    2. Är nog inte sant. 
    3. Är nog inte sant.
    4. Stämmer nog till viss del. 
    5. Definiera ?existera?, tack? Existerar hunger, snygg, lån, tjock, o.s.v.?
    6. Är nig en blandning. Viss själviskhet finns antagligen med.

• Anonym (x)
    Kriss90 skrev 2020-07-18 13:51:31 följande:

Jag håller inte med om allt du skriver, men vissa delar.

Ingen bryr sig om något annat än sig själva. 

Nej, jag håller inte med om detta. Först och främst tror jag att alla sätter sig själva i främsta rummet, men vissa som har barn sätter dem nog först, men att sätta sig själv i främsta rummet är inte samma sak som att inte bry sig om någon annan överhuvudtaget. Sen bryr sig många om just sin närmaste familj - utanför den "cirkeln" så minskar ens "bry-sig-grad". Exempelvis dör det ju barn varje dag i andra länder men det är inte något som någon bryr sig jättemycket om egentligen här uppe i Norden, men när man läser om en främmande svensk som försvunnit någonstans så bryr sig folk mer om det. Ju närmare en själv - ju mer bryr man sig. Men de allra flesta sätter sig själv främst, det håller jag med om.

Om du är lång och snygg kan du komma undan med vad som helst.
    Nej, Man kan inte komma undan med vad som helst (mord exempelvis), men nästan....

Tjejer bryr sig bara om utseende i grund och botten.
    Stämmer inte. Utseende är viktigt, men inte allt. En person är som en kaka - man går till den om den ser läcker ut, men man fortsätter inte tugga ifall den smakar bajs. Man kan bli tillsammans med en kille i början för att han är supersnygg, men man lämnar honom när kärleksbubblan har försvunnit ifall man upptäcker att personligheten är skit. Sen kan man bli kär i en kille även fast han är ful, för att man upptäcker att killen är superbra. Jag vet att många av mina kompisar tycker att min sambo är ful... (de har sagt det), men i mina ögon är han den finaste som finns. Kärlek till en person är viktigare i slutändan än utseendet. Jag hoppas att killar tycker samma sak gällande tjejer (snygg så blir man intresserad, men är personligheten verkligen bajs så går man därifrån).

Alla människor är hycklare.
    Håller med. Man hycklar inte i allt, men det finns säkert inte någon som inte hycklat någon gång i sitt liv. Titta bara på alla bloggare, först inlägg att man ska tänka på avståndet angående corona och sen en festbild där de är ute och festar med andra bloggare. Urhyckligt.

Kärlek existerar egentligen inte, det är bara ett koncept
    Jag håller inte med dig överhuvudtaget. Har du någon gång upplevt kärlek ts?

Att skaffa barn är själviskt, personen vill äga en annan människa.
    Äga och äga vet jag inte om jag kan hålla med om. Men att det är själviskt är det absolut. Den enda gången det kan vara osjälviskt är ifall man tex ställer upp som surrogat åt sin syster utan någon betalning. 

På tal om något annat. Du verkar vara en väldigt ensam och arg människa ts om man läser vad du skriver eftersom du skriver om att kärlek inte existerar och tjejer bara bryr sig om utseende. Jag tolkar dina uppställda rader som att du har haft väldig otur i kärlek. Det är väldigt tråkigt att läsa men hoppas du mår bättre snart.
  • Kriss90
    oanonym skrev 2020-07-18 14:47:26 följande:

1. Är nog inte sant.
    2. Är nog inte sant. 
    3. Är nog inte sant.
    4. Stämmer nog till viss del. 
    5. Definiera ?existera?, tack? Existerar hunger, snygg, lån, tjock, o.s.v.?
    6. Är nig en blandning. Viss själviskhet finns antagligen med.

Förklara varför 1 2 3 inte är sant

kärlek existerar inte i verkligheten, det är ett abstract koncept som folk blint håller med om, om konceptet inte fanns så skulle folk inte tro på det, vad som existerar och däremot är sexuell attraktion och lust, det är biologist in programmerat i människor, men kärlek är inte det

"existerar hunger" ja det existerar.
  • Anonym (Majken)

En vän som inte vill att du ska vara bättre än hen/ha ett bättre liv än hen är inte en äkta vän.

• Nimzay

Håller med i vissa delar men inte allt typ.

Ingen bryr sig om något annat än sig själva: Ungefär så ja, kan jag väl hålla med om eller iaf nästan, men att detta till fullo gäller exakt alla tror jag dock inte riktigt.

De som är långa och snygga kan komma undan med nästan vad som helst: Nja, kan ju dock tänka samma angående att vissa människor har betydligt lättare än andra att komma undan med vad som helst kan jag ju absolut hålla med om + att detta är jävligt orättvist osv, men för min del tänker jag mig däremot att det i så fall har minst lika mycket att göra med förmågan att tala för sig samt manipulera och dupera folk och sånt, föra sig socialt på ett charmigt och slugt sätt etc som att vara snygg.

Tjejer bryr sig bara om utseende i grund och botten: Tja, finns ju en hel del tjejer som bryr sig mycket om sitt utseende, men att de flesta tjejer "bara" skulle bry sig om sitt utseende tror jag dock inte riktigt/upplever jag det för min del inte det som riktigt. Sen finns det ju för övrigt även en hel del killar oxå som är riktigt diviga snobbar som verkar vara väääldigt utseendefixerade av sig, så är väl i så fall öht inte riktigt något som gäller enbart tjejer vilket fall som helst.

Alla människor är hycklare: Kan hålla med om att det flesta människor är det till stor del, ja. Så trött och ledsen på all falskhet i samhället. Gråter

Kärlek existerar egentligen inte: Håller inte med, klart att kärlek visst existerar. Även om genuint äkta innerlig kärlek möjligen är sällsynt, så är jag fortfarande rätt övertygad att det existerar. Är själv för egen del en såväl väldigt kärleksfull som hatisk människa.

Att skaffa barn är själviskt: Delvis själviskt kan jag väl hålla med om. Fast tror dock inte att alla gör det just för att de vill äga en annan människa även om det säkert kan finnas vissa som gör det av den anledningen. Tror det ofta är en biologisk drift som man helt naturligt dras till att sträva efter, som inte alls alltid behöver handla om lusten att äga en annan människa.

Så...håller som sagt med till viss del i dina påstående men dock inte helt och hållet.

• oanonym
    Kriss90 skrev 2020-07-18 15:23:16 följande:
    Förklara varför 1 2 3 inte är sant

kärlek existerar inte i verkligheten, det är ett abstract koncept som folk blint håller med om, om konceptet inte fanns så skulle folk inte tro på det, vad som existerar och däremot är sexuell attraktion och lust, det är biologist in programmerat i människor, men kärlek är inte det

"existerar hunger" ja det existerar.

Nej, jag tänker inte förklara varför de tre första inte är sann. Det räcker med ett exempel, en osjälvisk gärning, o.s.v. så är sina påståenden motbevisad.

Kärlek är en beskrivning av olika känslor. Man kan älska sina barn, sin fru, sin man, sin hund, o.s.v. Olika sorters kärlek. Och ja, det är ett koncept. 

• oanonym

Om en lång snygg människa går in på ett dagis och mördar 10 barn, varför kommer den personen undan med det? 

• Anonym (Psyche)

Hade du skrivit "de flesta" så hade det kunnat vara sant. Men eftersom det nu räcker med en enda som inte håller med för att falsifiera påståendet och jag inte anser att jag bara bryr mig om mig själv så blir det falskt. Har för övrigt sett många exempel på att människor bryr sig väldigt mycket om andra, ibland rent av totala främlingar.

En hel del förmodligen, men inte allt. Jag vet vad en del av dem inte kom undan med.

Falskt. Jag är sapiosexuell. En man med snabb hjärna och rappa roliga repliker är sexigare än Henry Cavill och Scott Eastwood i en threesome.

Om man med det menar att människor inte är moraletiskt konsekventa till 100% så stämmer det. Om man läser moralfilosofi några terminer (som jag har gjort) så förstår man även varför, eftersom det är väldigt väldigt svårt.

Kärlek har nog en lite egen betydelse för de flesta, men jag får inte intrycket att de flesta människor anser att de inte vet vad kärlek är, eller att det inte skulle finnas. 

Att skaffa barn är själviskt, men det går inte att äga en annan vuxen människa. Ett barn kan be dig dra åt helvete for life och vad ska du göra åt det? 
    Men de flesta vill sprida sina gener och se vad det blir av det, för generna vill klart fortsätta existera.
Svar på tråden impopulära sanningar