• Allamynthartvåsidor

    Åldersskillnad - vad hade ni gjort?

    Hej!

    Varning för att det här kommer bli långt. Guldstjärna till dig som orkar läsa allt!

    Jag är 26 år gammal och är tillsammans med en man som är 20 år äldre än mig. Vi träffades för ca 1,5 år sedan av en slump när jag var påväg hem från jobbet. Vi bytte nummer och har varit ett par sedan dess. 5 månader innan vi träffades lämnade han en relation med en kvinna i hans egen ålder som var otrogen mot honom. Dom har två barn tillsammans som är runt 10 år. Det ena barnen tog extra hårt på separationen och har haft det jobbigt sedan dess.

    Innan jag träffade honom kände jag att jag inte ville ha några barn. Delvis pga mitt psykiska mående som varit upp och ner genom åren, familjen jag kommer ifrån och efter flera år av jobb inom skolan. Vi har bara kunnat träffas varannan vecka då han inte har barnen och jag har inte träffat dom än. Dom vet inte om att jag existerar och inte hans föräldrar heller. Det här är något som stundvis varit svårt för mig att hantera. Barnen är en sak, men att han inte berättat om mig för sina föräldrar är för mig konstigt. Vi har ändå varit tillsammans i 1,5 år. Jag har frågat honom varför han inte berättat flera gånger men får bara svaret att dom inte behöver veta allt som pågår i hans liv. Hans föräldrar bor 2 minuters promenad ifrån hans hus och vi har åkt förbi dom flera gånger med bilen, då har dom vad jag vet inte sett oss. Överreagerar jag?

    Efter att ha träffat honom har jag börjat känna att jag visst kanske vill ha barn. Inte nu på en gång, men framåt i tiden. Problemet är ju vår åldersskillnad och att han faktiskt redan har två barn. Jag har frågat honom om han kan tänka sig fler barn, han börjar ju närma sig 50 och har ju två sedan tidigare. I början skämtade han bort det med att barn ändå är så jobbiga så det är inget jag vill ha. När jag sedan bad om ett ordentligt svar och var så frustrerad så jag gav honom en chans att säga ja eller nej eller så lämnar jag relationen. Fick som svar att relationen ska vara väldigt stabil om det ska vara aktuellt, så jag fick ett kanske.. Vi lever tillsammans varannan vecka, han har sitt hus och jag min lägenhet som vi hoppar emellan. Vår relation är hur bra som helst, förutom just det jag nämnt här. När vi är tillsammans så är det aldrig några problem, han ställer alltid upp för mig och är väldigt kärleksfull. Vi kan prata om nästan allt man kan tänka sig och jag ser honom som en väldigt ärlig människa. Han har humor, han är smart, lugn och självsäker. Vi har det verkligen bra när vi är tillsammans och jag ser vår relation som stabil.

    Men sedan så kommer veckan då han ska ha sina barn och det känns som att jag kryper tillbaka in i skrubben och han återgår till att vara pappa. Vi träffas inte alls veckorna han har sina barn. Har jag tur får jag ett samtal per dag. Vi smsar, men det märks att han är någon annanstans. Det är som att jag lever två olika liv och det tär på mig. Allt det här hemlighetsmakeriet gör mig så osäker. Han säger ofta hur vacker han tycker att jag är, hur tur han haft som träffat mig, att han inte vill vara utan mig. Han visar verkligen att han är attraherad av mig och älskar mig. Ändå är det som att jag är med på en kant där det passar honom. Jag vet att han inte ser det så och att det kanske är en orättvis beskrivning. Men det är så det känns.

    Min fråga är: vad hade du gjort om du var i min sits? Jag älskar honom verkligen och kan se en framtid med honom. Att han har två barn sedan innan tror jag att jag skulle kunna finna mig i. Det kommer jag ju aldrig undan om jag vill bara med honom.

    Det som är svårt är att han ju alltid kommer att vara 20 år äldre än mig, alltid ha sina två barn som alltid kommer komma före allt, kommer möjligheten att få barn med honom finnas? Varför berättar han inte om mig för sina föräldrar? Hur länge ?bör? jag vänta på att få vara en del av hans liv? Borde jag lämna den här relationen eller kan jag tänka annorlunda? Om någon varit i samma sits som mig, hur gjorde du? Behöver alla inputs jag kan få. Är inte beredd att ge upp bara sådär, jag vill få det att fungera. Just nu känner jag mig bara överväldigad av allt och vet varken ut eller in.

  • Svar på tråden Åldersskillnad - vad hade ni gjort?
  • Fjäril kär

    Jag tror att ni måste sätta er ner och vara brutalt uppriktiga mot varandra och prata om det här. Berätta för honom exakt hur jobbigt du tycker att det känns - försköna ingenting och bagatellisera ingenting. Naken sanning.

    Ska ni kunna komma vidare i ert förhållande måste ni prata om elefanten i rummet. Han måste kunna vara ärlig mot dig också även om det skulle svida. Ni måste prata framtid och hur ni ska kunna ta er dit.

    Om detta skulle innebära nån form av ultimatum från dig så får det bli så - men stå för det också.

  • Anonym (D)

    Jag hade lämnat honom för länge sen (eller ja, jag hade aldrig ens bytt nummer med en så mycket äldre man från början men men). Vill du ha barn och eller ett gemensamt liv med din partner så ska du lämna honom och hotta någon annan. Han har inga planer på att ta det längre med dig än vad det är idag. Han tycker det är perfekt som det är nu. Han slipper introducera dig för sina nära och kära (och höra deras negativa åsikter om er åldersskillnad etc) och samtidigt kunna leva parliv med dig på sina villkor när det passar honom. Han har ingen anledning att vilja ändra på något och kommer inte göra det heller. Även om han skulle ändra sig plötsligt och ni flytta ihop skulle det bli en väldigt massa problem och drama med hans barn, ex och föräldrar mm. Du har för övrigt ingen aning om hur det är att faktiskt dela din vardag med den här mannen så du kan inte veta att DU faktiskt vill ha ett gemensamt liv och barn med honom. Det finns ingenting att hämta i det här förhållandet. Stanna om du vill fortsätta ha det som nu, dra redan idag om du vill ha mer. Slösa inte din ungdom och dina fertila år på en man som bara uttnyttjar det. Det kan ta lång tid att komma över detta förhållande, dejta och hitta rätt man och sedan komma till den punkt att det är läge att skaffa barn med den nya. Det är dags att börja jobba mot det nu.

  • Anonym (koriander)

    Jag tycker det låter som att han helt enkelt inte ser dig som något seriöst. Han kom ut från ett seriöst förhållande med villa, Volvo och barn, blev bedragen och förkrossad och nu vill han bara ha lite kul med någon. 

    Ville han ha något seriöst med dig skulle han ha presenterat dig för både föräldrarna och barnen. Absolut att man ska ta det lugnt med nya partners när man har barn men 1 och ett halv år utan att ens NÄMNA dig? Nej. Du är inte inkluderat i hans liv. Du är en rolig skön ung brud han kan umgås och ha sex med när han är barnfri. Han skäms för mycket för att berätta för sina föräldrar att han dejtar en 26-åring.

    Barn låter det som att du kan glömma med honom. 

  • Anonym (nja)

    Många saker här som skulle göra att jag hade gett upp det här långt tidigare än 1,5 år. Orkar inte kommentera alla saker men sammantaget är kontentan att du finns där, han gillar dig säkert men mer än så vill han inte göra.
    Han har noll intresse av att andra ska veta om dig och tycker nog han borde presenterat dig för sina föräldrar och vänner  åtminstone nånstans mellan 6-12 månaders förhållande.
    Barnen är en annan sak men de flesta som blir kära i någon ny, vill ändå att barnen ska kunna ha någon slags relation till förälderns nya kärlek. Om inte för att bo ihop så åtminstone så att de känner till personen och möter denne successivt, kanske efter ett år i af, om man känner att relationen är stabil. 

    Eftersom han inte gjort något osv detta kan jag bara tolka det som att han är nöjd med läget som det är. 
    Jag vet ett par kvinnor som varit i liknande situationer och saker ställs till slut på sin spets. De fall jag tänker på har slutat med uppbrott. Männen i fråga har tyckt allt var bra/kul osv och såg inget problem alls, medan kvinnorna funderade just som du gör. När dessa män ställdes mot väggen och krävdes på tydlighet i hur de tänkte framåt, så ja, de tänkte helt enkelt inte så värst mycket framåt. 

    Det går inte att fortsätta tillsammans när en vill forma en gemensam framtid och den andra bara tänker 1-2 veckor framåt. 

  • Skrellet

    Ålder ska ju inte ha någon betydelse, men det är inte så enkelt känns det som.

    Det är rätt viktigt att man är på "samma ställe" i livet också för att förhållandet ska få rätt förutsättningar att fungera och utvecklas.

    Det är 20 år mellan mina svärföräldrar. Deras relation har fungerat bra fram till att åldern hann ifatt relationen. När svärfar var 65 och skulle börja "varva ner" var svärmor bara 45 och inte alls sugen på att mata några ankor.

    Idag är svärmor 60 och svärfar ska fylla 80 och deras relation haltar mer än någonsin.

    Kärleken har nog funnits där, men jag erfar att mina svärföräldrar saknat "synk" i livet då dom varit i olika faser fast aldrig samtidigt.

    Hade jag varit som du med det jag vet idag samt läst vad du skriver hade jag nog lite snyggt avslutat och träffat någon som är mer på samma ställe i livet som du.

Svar på tråden Åldersskillnad - vad hade ni gjort?