• Friendss

    Kan ej fatta matte 4. Någon?

    Hej,

    Kan ingen vara en ängel och hjälpa mig förstå hur sin(3?/4) blir till sin(?/4)

    Genom att man använde trigonometriska identiteter sin(v)=sin(?-v)

    De kommer dra in mitt CSN annars om jag inte kan fatta sånt här Någon snäll själ?

    Mvh

  • Svar på tråden Kan ej fatta matte 4. Någon?
  • Mabel

    Tänk enhetscirkeln. Vinkeln 3pi/4 har samma y-värde som pi/4 och sinusvärden läser du av på y-axeln.

  • Friendss

    Tack så mycket för svar snälla! Dessvärre kände jag till knepet med enhetscirkeln redan, jag behöver förstå hur innehållet i parentesen kunde förändras! Hur sin(3pi/4)=sin(pi/4)

    Vad sjutton hände med trean på vägen?

  • Mabel

    Båda vinklarna ger samma sinusvärde (som du ser med enhetscirkeln). Vi förenklar inte bort en 3:a, 3pi/4 är inte lika med pi/4 utan sin(3pi/4)=sin(pi/4) . Samma sinusvärde, olika vinklar.

  • annabellelee

    Om du vet att sin (pi - v) =sin v

    och vill visa att sin (3pi/4)=sin (pi/4)

    sätt in v=pi/4 i det första uttrycket. Eftersom

    Pi - pi/4 =3pi/4

    har du visat att det stämmer.

  • Mascaraklumpar

    Jag kommer inte ihåg den där matten, men kanske hjälper det för förståelsen att tänka på att sinus ju är en våg? Samma punkt på kurvan återkommer ju igen och igen och igen. Därför kan två x-värden ha samma y-värde.

  • annabellelee
    annabellelee skrev 2020-07-18 22:57:41 följande:

    Om du vet att sin (pi - v) =sin v

    och vill visa att sin (3pi/4)=sin (pi/4)

    sätt in v=pi/4 i det första uttrycket. Eftersom

    Pi - pi/4 =3pi/4

    har du visat att det stämmer.


    Sorry,, såg att det var tvärtom, dvs du skulle utgå från sin (3pi/4). Resonemanget blir likadant, bara att v=3pi/4.

    Eftersom pi - 3pi/4=pi/4 och du vet att

    sin(pi-v)=sin v

    följer det att sin (3pi/4)=sin (pi/4)
  • camomill
    Friendss skrev 2020-07-18 22:36:48 följande:

    Tack så mycket för svar snälla! Dessvärre kände jag till knepet med enhetscirkeln redan, jag behöver förstå hur innehållet i parentesen kunde förändras! Hur sin(3pi/4)=sin(pi/4)

    Vad sjutton hände med trean på vägen?


    Att känna till enhetscirkeln är inte samma sak som att förstå den. Har du ens ritat upp uttrycken i en enhetscirkel?

    Hur som haver syftar båda uttrycken på samma värde på y-axeln i enhetscirkeln fastän uttrycken befinner sig på motsatta sidor om x-axeln. Sin(pi/4)=45 grader och sin(3pi/4)=135 grader. Båda uttrycken kan även skrivas som 1/sqrt(2) eller sqrt(2)/2.
Svar på tråden Kan ej fatta matte 4. Någon?