• Anonym (Vet om)

Kan ej sluta äta onyttigt

Jag vet om att det äe onyttigt med godis o dylikt o behöver dessutom gå ner i vikt men tamefan köper jag endå godis varje dag o trycker i mig som om morgondagen ej finns ..sen kommer ågrenen som en alkis som dricker fast man ej borde... varför beter jag mig såhär... blir så less på mig sj

Hur kan jag ta mig ur detta destruktiva beteende

• Svar på tråden Kan ej sluta äta onyttigt
  • Anonym (. Dje)
    Anonym (Vet om) skrev 2020-07-19 00:29:00 följande:

Jag vet om att det äe onyttigt med godis o dylikt o behöver dessutom gå ner i vikt men tamefan köper jag endå godis varje dag o trycker i mig som om morgondagen ej finns ..sen kommer ågrenen som en alkis som dricker fast man ej borde... varför beter jag mig såhär... blir så less på mig sj

Hur kan jag ta mig ur detta destruktiva beteende

Det är bara att bestämma sig. Att gå ner i vikt är ett medvetet val. Jag har lyckats gå ner i vikt så mycket jag velat efter två graviditeter.

Hur? Har inte tid att träna så mycket men ja. Först tänk på vad du äter. Jag brukar tänka att sålänge jag äter mig mätt på mat är det okej, behövs godis kanske din mat inte är tillräckligt näringsrik och mättande. Hitta nya goda recept, med mättande basvaror i så som ägg bönor osv och krydda detta gott och är mycket mycket grönsaker. Det fyller ut magsäcken.

Undvik verkligen till varje pris socker för då får du bättre koll på vad du stoppar i dig, om du har nolltolerans mot detta. Annars går det inte att sluta äta det ökar aptiten också. Man vill bara ha mer och mer och det blir lätt att man unnar sig och tänker att det inte är så mycket men det är verkligen extremt kaloririkt.

Väg dig varje dag då får du en överblick. Skaffa massa nyttiga saker du kan småäta på som är väldigt lätta till hands nötter, grönsaker, frukt och bär, matchalatte att dricka, så när du väl är supersugen så kommer du att äta detta istället för godis. Släng ut godis och glass. Ett aktivt val. Ge dig inte. Lovar dig, du kommer att gå ner ett par kilo direkt. Håll ut en till två veckor så kommer du inte alls vara lika sötsugen och dessutom bli mätt mycket snabbare på mindre portioner. Är kött och kyckling och god sås till allt hellre än godis och glass och sånt.
  • Anonym (. Dje)

Kan tillägga att jag pendlat i vikt mycket och har varit där du är. Går inte att stoppa sig alls när det kommer till godis.

Har aldrig varit fet men varit mullig och inte trivts i min kropp alls. Jag är 165 cm och om man bortser från mina graviditeter har jag som ogravid som mest vägt 66-67 tror jag. Det var en period jag alltid slängde i mig en godispåse per dag typ. Kände mig så svullen i kroppen och magen mådde inte bra och jag var trött och hungrig jämt pga ojämt blodsocker. Mår helt annorlunda idag. Väger 58 nu, vill gå ner ännu mer men är ändå nöjd och behöver inte må dåligt över min vikt i dagsläget. Det är verkligen som ett missbruk det här med socker.

• Anonym (Hanna)

Socker är beroendeframkallande. Det finns många sätt att sluta så hitta ett som funkar på dig. Här är några förslag:

1. Räkna ut hur mycket pengar du lägger på socker i form av godis, bakelser, kakor, chips Ja du vet allt onödigt som innehåller socker. Om vi säger att du köper godis för 10 kr varje dag så blir det 3650 kr på ett år!!!

2. Kolla hur Många kalorier godiset du vill köpa innehåller. Ta reda på vad som krävs för att förbränna det. Jag sprang en gång en mil men en påse polly innehåller mer kalorier än vad jag brände när jag sprang.

3. Ändra din kost. Mycket mat vi äter idag triggar igång sötsuget.

4. Handla inte varje dag utan bara en gång i veckan. Köp aldrig hem något som innehåller socker.

5. Sysselsätt dig. Ofta kickar suget in när man är uttråkad.

6. Läs på om allt dåligt socker medför, rekommenderar dokumentärn fed up.

7. Gör aktiva val i vardagen. Låt inte vanan styra vad som går ner i kundkorgen. Fråga dig själv, vill jag äta detta och hur kommer jag att må efter att jag har ätit det.

8. Handla aldrig hungrig eller trött.

9. Skriv en inköpslista innan du handlar och köp enbart det som står där.

10. Lär dig vad som triggar ditt sug. Äter du dina känslor? Både firar och tröstäter med något sött?

11. INGA CHEAT DAYS!

Du är beroende av socker och att sluta kommer inte att ske över en natt. Se dig själv som en alkolist. Sockret är din alkohol. Du ska varken köpa eller ha det hemma.

Första tiden kommer vara tuff och kanske får du ett återfall. Men ge inte upp. Bara för att du åt en chokladkaka idag så är inte morgondagen förstörd.

• Anonym (Y)

För mig så har det hjälpt att ta 1 dag eller 2 då man får äta godis. Och ha förbud de andra dagarna. Det bli också godare och mer efterlängtat då.

Försök att hitta andra saker att ?fika? med dessa dagar. tex grekisk yoghurt med flytande honung. Eller keso med bär. 

• Anonym (. Dje)
    Anonym (Hanna) skrev 2020-07-19 10:32:15 följande:

Socker är beroendeframkallande. Det finns många sätt att sluta så hitta ett som funkar på dig. Här är några förslag:

1. Räkna ut hur mycket pengar du lägger på socker i form av godis, bakelser, kakor, chips Ja du vet allt onödigt som innehåller socker. Om vi säger att du köper godis för 10 kr varje dag så blir det 3650 kr på ett år!!!

2. Kolla hur Många kalorier godiset du vill köpa innehåller. Ta reda på vad som krävs för att förbränna det. Jag sprang en gång en mil men en påse polly innehåller mer kalorier än vad jag brände när jag sprang.

4. Handla inte varje dag utan bara en gång i veckan. Köp aldrig hem något som innehåller socker.

7. Gör aktiva val i vardagen. Låt inte vanan styra vad som går ner i kundkorgen. Fråga dig själv, vill jag äta detta och hur kommer jag att må efter att jag har ätit det.

10. Lär dig vad som triggar ditt sug. Äter du dina känslor? Både firar och tröstäter med något sött?

11. INGA CHEAT DAYS!

Du är beroende av socker och att sluta kommer inte att ske över en natt. Se dig själv som en alkolist. Sockret är din alkohol. Du ska varken köpa eller ha det hemma.

Första tiden kommer vara tuff och kanske får du ett återfall. Men ge inte upp. Bara för att du åt en chokladkaka idag så är inte morgondagen förstörd.

Väldigt smarta tips från Hanna. Speciellt det där med pengarna har jag aldrig tänkt på. Tänk att kunna spara alla dem pengarna och sätta upp ett mål till någonting man verkligen vill köpa för dem pengarna sen.
  • Anonym (Leonore)
    Anonym (Hanna) skrev 2020-07-19 10:32:15 följande:

11. INGA CHEAT DAYS!

Bra tips! Lägger till en punkt 12. Tänk på tänderna. Hål i tänderna gör ont både i käften och i plånboken. Gjorde själv en dyr lagning för några år sen och än idag tänker jag på det när jag går förbi godishyllan i affären, och avstår gladeligen. 
  • Anonym (Minna)

Zinkbrist kan ge ett ökat sötsug. Äppelcidervinäger tar också bort en hel del sötsug för mig, men gott är det inte.

Jättemörk choklad, minst 85%, kan jag ha som vardagsgodis. En bit räcker, inget man moffar i sig.

All söt dricka kan jag leva helt utan och saknar inte ett dugg. Ingen läsk, juice, saft eller sötad kaffe, nånsin. Vatten, te, kaffe och ibland bubbelvatten räcker utmärkt. Men det kanske var godisätandet som var ditt stora problem?

En app som lifesum är lite kul att hålla på med ett tag, ger lite pepp.

• Anonym (Vet om)

Wow vilka bra svar! Tack för alla fina tips! Ska absolut se den där dokumentären och läsa på mera.. kanske kan testa zinktabletter också o se om det hjälper.

• Anonym (chere)

Något som fungerar för mig är att jag tar en dag i taget. Det blir för jobbigt att tänka att jag aldrig mer får vissa saker eller att jag ska avstå väldigt lång tid. Så när suget slår till / i butiken osv så tänker jag att IDAG ska jag inte men imorgon får jag se. Så tänker jag varje dag och på något sätt blir det lättare att låta bli när det bara gäller en dag i taget. 

Svar på tråden Kan ej sluta äta onyttigt