Anonym (Vet om) skrev 2020-07-19 00:29:00 följande:
Jag vet om att det äe onyttigt med godis o dylikt o behöver dessutom gå ner i vikt men tamefan köper jag endå godis varje dag o trycker i mig som om morgondagen ej finns ..sen kommer ågrenen som en alkis som dricker fast man ej borde... varför beter jag mig såhär... blir så less på mig sj
Hur kan jag ta mig ur detta destruktiva beteende
Det är bara att bestämma sig. Att gå ner i vikt är ett medvetet val. Jag har lyckats gå ner i vikt så mycket jag velat efter två graviditeter.
Hur? Har inte tid att träna så mycket men ja. Först tänk på vad du äter. Jag brukar tänka att sålänge jag äter mig mätt på mat är det okej, behövs godis kanske din mat inte är tillräckligt näringsrik och mättande. Hitta nya goda recept, med mättande basvaror i så som ägg bönor osv och krydda detta gott och är mycket mycket grönsaker. Det fyller ut magsäcken.
Undvik verkligen till varje pris socker för då får du bättre koll på vad du stoppar i dig, om du har nolltolerans mot detta. Annars går det inte att sluta äta det ökar aptiten också. Man vill bara ha mer och mer och det blir lätt att man unnar sig och tänker att det inte är så mycket men det är verkligen extremt kaloririkt.
Väg dig varje dag då får du en överblick. Skaffa massa nyttiga saker du kan småäta på som är väldigt lätta till hands nötter, grönsaker, frukt och bär, matchalatte att dricka, så när du väl är supersugen så kommer du att äta detta istället för godis. Släng ut godis och glass. Ett aktivt val. Ge dig inte. Lovar dig, du kommer att gå ner ett par kilo direkt. Håll ut en till två veckor så kommer du inte alls vara lika sötsugen och dessutom bli mätt mycket snabbare på mindre portioner. Är kött och kyckling och god sås till allt hellre än godis och glass och sånt.