Inlägg från: Litenmenhård |Visa alla inlägg
  • Litenmenhård

Att vara smart

Många frågor!

Jag har ofta tänkt på vad intelligens egentligen är, eller rättare sagt vad som anses vara intelligens. Jag själv har en ojämn intelligens. Det är inte så att jag är osmart, men jag är jättebra på en sak och mycket sämre på andra saker. Jag vill poängtera att jag har Asperger. 

Vem bestämmer att en person är smart eller osmart? Jag vet att det finns tester för sånt, men en person kan vara smart på en sak och mindre smart på en annan. Anses personen då vara smart eller osmart?

Sen kan man vara smart på olika sätt. Det ena utesluter inte det andra och tvärtom. 

Jag som sagt är jättebra på en sak, men mindre bra på andra saker och jag känner att min IQ är ojämn, men det gör mig väl inte till en osmart person, eller?

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Att vara smart
  • Litenmenhård
    Aniiee skrev 2020-07-19 17:37:20 följande:

För mig, och jag vill verkligen poängtera det, för mig är det två helt olika saker att vara intelligent och att vara smart. Jag anses vara rätt intelligent, men jag är inte särskilt smart. Jag känner ganska många som är skitsmarta men hopplöst ointelligenta.

Jo, du har en poäng. Jag känner mig rätt smart, i alla fall ibland, men särskilt intelligent vet jag inte om jag är.
  • Litenmenhård
    Anonym (Julgran) skrev 2020-07-19 17:48:09 följande:

Att vara intelligent är inte samma sak som att vara smart.

Jag har högt iq och har hög utbildning men jag är fruktansvärt korkad... Jag klarar inte av körkortet, har tummen mitt i handen, noll lokalsinne och är allmänt katastrofal vad gäller hushållet och praktiska saker. Jag är riktigt dum i huvudet.

Men att lämna in en c-uppsats enligt konstens alla regler är inget problem och den kommer tillbaka med toppbetyg.

Jag vet inte om jag har hög IQ. Jag har aldrig gjort något IQ-test och jag har ingen högre utbildning, av olika skäl, men jag känner igen det där med att ha tummen mitt i handen och att ha noll lokalsinne och helt värdelös på hushållet och praktiska saker. Jag är däremot duktig på att skriva och det säger jag inte för att skryta, men det är också det enda jag är bra på.
  • Litenmenhård
    Anonym (Malin) skrev 2020-07-19 18:37:00 följande:
    Njae fast det där är väl ändå inte sant? Herregud så om man är en känslosam person så har man lägre IQ? Det där lät ju helt taget ur luften. Och även om man har svårt föratt argumentera för sin sak så tyder ju inte det på låg IQ utan kan bero på massor med saker, t ex blygsel, tillbakadragen, ogillar diskussioner, ointresserad av det få rätt eller få sin vilja igenom. Passivitet är ju inte detsamma som att vara korkad, inte heller om ngn är fåordig
    Det är faktiskt så att de med högre IQ tenderar till att ha lägre EQ. Inte för att komma här med stora pekpinnen, men...
  • Litenmenhård
    Anonym (anonym) skrev 2020-07-19 18:40:47 följande:
    Är det verkligen så? Har du källa? 
    Så är det, men du behöver inte tro mig. De med högre IQ tänker logiskt och låter inte känslorna styra på samma sätt som med de med lägre IQ. Med det sagt är det inte fel att ha lägre IQ då jag anser att människan behöver låta sina känslor styra ibland.
  • Litenmenhård
    Anonym (anonym) skrev 2020-07-19 18:56:22 följande:
    Jag frågar igen, har du källa, ja, eller nej?

Samt varför tror du så?
    I detta fall är det jag som är källan och som sagt, du behöver inte tro mig.

Som jag skrev så använder de med hög IQ sin logik istället för att låta känslorna styra. De med högre IQ har oftast svårt för sociala kontakter då de inte förstår det sociala samspelet mellan människor. Jag säger inte att alla är såna, men många är det.
  • Litenmenhård
    Anonym (anonym) skrev 2020-07-19 19:05:28 följande:
    Härlig forskningsrapport. SkrattandeTungan uteObestämd
    Haha! Tack!
  • Litenmenhård
    Anonym (Malin) skrev 2020-07-19 19:33:12 följande:
    Yes så är det. Men nu pratade vi inte om EQ utan om känsloreaktioner :)
    EQ hänger ju ihop med känsloreaktioner.
  • Litenmenhård
    Anonym (anonym) skrev 2020-07-19 20:30:34 följande:
    Om man skulle skriva så i en uppsats i skolan, eller på universitet, skulle det verkligen inte se bra ut. Att ha sig själv som källa, för att ''man tycker så'', är verkligen inte bra, och LOL.  
    Nej, det förstår jag, men nu är det här ingen uppsats, men du kan ju googla på det om du vill.
  • Litenmenhård
    Embla twopointoh skrev 2020-07-20 17:57:58 följande:

Känner du till Gardners teori om de nio olika intelligenserna?

Nej, det gör jag inte, men jag kollar gärna upp det.
Svar på tråden Att vara smart