Inlägg från: Anonym (Malin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Malin)

Att vara smart

Anonym (Julgran) skrev 2020-07-19 17:48:09 följande:

Att vara intelligent är inte samma sak som att vara smart.

Jag har högt iq och har hög utbildning men jag är fruktansvärt korkad... Jag klarar inte av körkortet, har tummen mitt i handen, noll lokalsinne och är allmänt katastrofal vad gäller hushållet och praktiska saker. Jag är riktigt dum i huvudet.

Men att lämna in en c-uppsats enligt konstens alla regler är inget problem och den kommer tillbaka med toppbetyg.

Wow vad intressant! ;) har kämpat för att få igenom min c uppsats men går aldrig igenom. Så olika det kan vara!
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Jadu) skrev 2020-07-19 17:53:19 följande:

Som du säger kan man vara intelligent på många olika sätt. Själv ser jag vanligtvis hur en person resonerar kring saker som en ganska bra markör på hur intelligenta de är. Människor som inte är så intelligenta är ofta väldigt känslostyrda, har ett irrationellt tankesätt och är dåliga på att argumentera för sin sak eller förstå andra personers synvinklar.

Njae fast det där är väl ändå inte sant? Herregud så om man är en känslosam person så har man lägre IQ? Det där lät ju helt taget ur luften. Och även om man har svårt föratt argumentera för sin sak så tyder ju inte det på låg IQ utan kan bero på massor med saker, t ex blygsel, tillbakadragen, ogillar diskussioner, ointresserad av det få rätt eller få sin vilja igenom. Passivitet är ju inte detsamma som att vara korkad, inte heller om ngn är fåordig
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Jadu) skrev 2020-07-19 19:11:18 följande:

Att vara känslosam och att låta sina känslor styra är inte samma sak. Man kan ju t ex känna starkt för något men ändå inse på det tankemässiga planet att man inte borde göra det. Jag tycker för min del att det är ganska logiskt att när tankeförmågan brister så får känslorna desto större spelrum.

En ovilja mot att argumentera för sin sak kan förstås bero på fler saker precis som du säger. Jag menade snarare i de fall där argument med uppenbara hål i dem läggs fram eller där man är inkapabel till att se logiken i andras resonemang.

Ja det är sant men det beror ju helt på vad det handlar om. Om man ser orättvisa eller är med om orättvisa så får iaf jag starka känslor, som ger handlingskraft föratt kunna förändra! En känsla för vad som är rätt och fel och sedan handla därefter är ju inte att vara korkad på nåt sätt.

Sen om man har svårt att hantera impulser så är det en annan sak. Inte heller med intelligens att göra. T ex känner jag till en person med ADHD som var väldigt smart men impulsiv och kunde agera på sina impulser som att vilja slå någon den var arg på. Skulle aldrig se den personen som dum på nåt sätt. Sen har jag däremot träffat folk som inte är så smarta och är impulsiva, vill slåss när de är arga och inte vill prata.
  • Anonym (Malin)
    Litenmenhård skrev 2020-07-19 18:38:40 följande:

Det är faktiskt så att de med högre IQ tenderar till att ha lägre EQ. Inte för att komma här med stora pekpinnen, men...

Yes så är det. Men nu pratade vi inte om EQ utan om känsloreaktioner :)
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Jadu) skrev 2020-07-19 20:22:20 följande:

Nej det är inte korkat så länge det finns ett logiskt resonemang också bakom handlingarna och inte bara en känsla. Vad man tycker känns rätt eller fel känslomässigt kan ju skilja mycket från person till person.

Impulsivitet behöver inte vara kopplat till intelligens men är sannolikt ofta det i praktiken eftersom man inte analyserar beslutet och eventuella konsekvenser som det kan få.

Fast vad är logiskt då tänker du? T ex om jag hör någon behandlar någon illa t ex hoppar på en fattig/ en tiggare / eller annan individ så reagera jag direkt och tänker inte igenom innan- hm vilket drag ska jag dra nu? Då är man ju heller inte så smart om man måste stå o fundera på vad som ska göras och bara stå där tafatt. Vad är logiken att ingripa orättvisa/elakhet? Det är en stark känsla av hur man ska agera. Man tänker snabbt en lösning.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Trollunge) skrev 2020-07-20 19:13:01 följande:

EQ mäter att vara öppen för sina och andras känslor, och att kunna hantera dessa. Att vara empatisk. Emotionell intelligens. Så även om det inte är samma som IQ, tänker jag att det är ganska logiskt att det finns en korrelation mellan hög IQ och hög EQ.

Det tycker jag också!
Svar på tråden Att vara smart