Anonym (Jadu) skrev 2020-07-19 19:11:18 följande:
Att vara känslosam och att låta sina känslor styra är inte samma sak. Man kan ju t ex känna starkt för något men ändå inse på det tankemässiga planet att man inte borde göra det. Jag tycker för min del att det är ganska logiskt att när tankeförmågan brister så får känslorna desto större spelrum.
En ovilja mot att argumentera för sin sak kan förstås bero på fler saker precis som du säger. Jag menade snarare i de fall där argument med uppenbara hål i dem läggs fram eller där man är inkapabel till att se logiken i andras resonemang.
Ja det är sant men det beror ju helt på vad det handlar om. Om man ser orättvisa eller är med om orättvisa så får iaf jag starka känslor, som ger handlingskraft föratt kunna förändra! En känsla för vad som är rätt och fel och sedan handla därefter är ju inte att vara korkad på nåt sätt.
Sen om man har svårt att hantera impulser så är det en annan sak. Inte heller med intelligens att göra. T ex känner jag till en person med ADHD som var väldigt smart men impulsiv och kunde agera på sina impulser som att vilja slå någon den var arg på. Skulle aldrig se den personen som dum på nåt sätt. Sen har jag däremot träffat folk som inte är så smarta och är impulsiva, vill slåss när de är arga och inte vill prata.