• Eyeyyeuekk

    Betala av lånet eller satsa på fondsparande/ aktiesparande?

    Hej! Jag har ett lån som jag snart kan betala av helt och hållet. Inte ett speciellt ?bra? lån men det behövdes när jag tog det. Räntan har legat på 5% så det har kostat en del i månaden.

    Iallafall, min kompis tycker att jag borde skita i att betala av allt och istället lägga den summan (jag har sparat ihop för att betala av lånet) på fonder/aktier istället då det enligt henne är bättre att gå in med en så stor summa när jag börjar ?investera?.

    För mig lutar det mycket mer åt att betala av lånet och bara börja månadsspara tex 1000kr i mån på avanza istället men vad tror ni?

  • Svar på tråden Betala av lånet eller satsa på fondsparande/ aktiesparande?
  • Överste Senap

    Med den börsoro som kommer att råda närmsta året/åren är det väldigt optimistiskt att hoppas på en bra avkastning på en gång. Hur stort är lånet? Amorterar du alls? Hur känslig är du för räntehöjningar?

  • Finansen7

    Om du köper fonder istället kommer lånet fortfarande vara kvar. Om du lyckas förvalta aktierna 5% och betalar räntan med det är det status quo. Det räcker räntorna men lånet blir inte mindre för det. Ingen skatteeffekt är medtagen i ekvationen ovan. Det hänger också lite på hur stort lånet är och hur ekonomin ser ut i övrigt. Hur lång tid tar det att betala av lånet utan att röra aktierna/fonderna du ev köper?

  • 100wfs

    Skulle definitivt se till att betala av lånet först och investera det som eventuellt blir över när alla viktiga utgifter är betalda. Sen om det är 200:- eller 1000:- kvittar. 

    Om du har möjlighet att spara skulle jag börja med ISK-konto hos Avanza och köpa fonder deras Avanza zero. Om du är nybörjade så är det en bra start. Tänk långsiktigt. Och spara inte mer än du faktiskt kan avvara tills lånet är betalat. 

  • Tecum

    Din kompis har fel, betala lånet i första hand! Enda gången det kan vara bättre att satsa på aktier än att betala av lån är när vi har en kraftig inflation, som på 70- och 80-talet. Inte ens då är det säkert och där är vi inte nu.

  • Aliona

    Det är lite svårt att säga med bara den informationen. Om du ska investera i fonder som efter att vinsten är beskattade är högre än de 5% i ränta som lånet har, så måste du investera med ganska hög risk. Om börsen går ner - och det gör den ju med jämna mellanrum - hur klarar du ekonomin då? Låt säga att dina fonder är på minus och du har kvar ditt lån. Har du annan buffert? Hur skulle du klara om du blev sjuk, eller arbetslös en tid?

    Jag hade nog först valt att spara en buffert på någon månadslön, sen prioriterat att betala av lånet och till sist investerat i fonder. Det man har på börsen ska vara pengar man kan klara sig utan.

  • Noname00

    Jag skulle absolut inte lägga allt på börsen, din vän lever lite i det blå om att allting alltid går upp.
    Se bara vad som hände unde en period med coronoa.

    Jag hade sett till att betala av bolånet + att köra ett sparande som jag sedan ökar.
    Sen om du sparar spara i isk eller kapitalförsäkring.

    Om du skulle lägga allting i fonder har du pengar att ta av från tex sparkonto om du behöver?

  • Bagar Bengtsson

    Du skulle från början sparat 5000 kr i månaden på börsen. Att gå in med en sån stor klumpsumma är inte bra då börsen går upp och ner.


    Hade det varit ett bostadslån med ca 1,5 % i ränta hade jag inte tvekat att satsat mina pengar på börsen. Ni som säger att man måste ha 5 % avkastning så glömmer ni bort att det är 30 % ränteavdrag på lån och att man nu sparar i en ISK med en procentavgift på den totala summan vilket i nuläget inte är så mycket.

    Summa summarum: Har du råd, gillar att chansa och inte tycker 200 k är jättemycket så satsa på börsen men sätt in pengarna i omgångar, kanske under två år. Vill du vara trygg- betala av lånet.

  • Noname00
    Bagar Bengtsson skrev 2020-07-26 01:51:48 följande:

    Du skulle från början sparat 5000 kr i månaden på börsen. Att gå in med en sån stor klumpsumma är inte bra då börsen går upp och ner.


    Hade det varit ett bostadslån med ca 1,5 % i ränta hade jag inte tvekat att satsat mina pengar på börsen. Ni som säger att man måste ha 5 % avkastning så glömmer ni bort att det är 30 % ränteavdrag på lån och att man nu sparar i en ISK med en procentavgift på den totala summan vilket i nuläget inte är så mycket.

    Summa summarum: Har du råd, gillar att chansa och inte tycker 200 k är jättemycket så satsa på börsen men sätt in pengarna i omgångar, kanske under två år. Vill du vara trygg- betala av lånet.


    Att spara i omgångar ger inte alltid så mycket då man köper dyrare speciellt i en fond som går upp.
    Jag hade om jag kulle lägga  200k på börsen lagt det på en gång i isk eller kapitalspar och sedan investerat en mindre summa varje månad tex minimiibelopp 1000kr och lagt resten på sparkonto då bygger man upp en buffert.
Svar på tråden Betala av lånet eller satsa på fondsparande/ aktiesparande?