• Anonym (Hus)

Bra områden inte alltför långt från Sthlm?

Tacksam för tips på områden. Vi bor i Sthlms innerstad idag och letar hus. Vi börjar fundera på att söka oss lite utanför Sthlm (runt någon timme, två kanske).

Har ni några bra tips? Vi tittar tex på Trosa, men vet väldigt lite om att växa upp där..

Det ska vara ett bra område för barn att växa upp i.

• Svar på tråden Bra områden inte alltför långt från Sthlm?
  • Anonym (Jan Trompeter)

Sigtuna är ju inte långt från Stockholm. Idylliskt, naturskönt, nog barnvänligt, men knappast billigt.

Annars är ju Knivsta trevligt på bra pendelavstånd till Sthlm. Utmärkta förbindelser till både Sthlm och Uppsala med E4 intill och täta avgångar med både tåg och SL-pendeltåg.

Ytterligare ett snäpp längre norrut har ni Sveriges fjärde största stad, Uppsala, som ändå känns som rätt litet och hanterbart jämfört med stora Sthlm. Bra och täta förbindelser till Sthlm med såväl bil (E4) som tåg, SL-pendeltåg och en och annan buss. Självklart finns det både trevliga och mindre trevliga områden i en så pass stor stad, så välj med omsorg.

Alla tre uppräknade städer har dessutom nära till Arlanda om det kan tänkas vara ett plus.

• velig13

Definiera vad som är bra att växa upp i?

Finns många saker som påverkar detta. Jag Arne att du menar där de flesta tillhör övre medelklass och uppåt?

Bor själv i Farsta strand vilket består av olika typer av människor och ingen homogen sammansättning. Såväl olika nationaliteter, socioekonomiska förutsättningar mm i olika områden vilket gör att barn då träffar många olika människor och och inte bara folk från den övre medelklassen.

• Anonym (Hus)
    Anonym (Jan Trompeter) skrev 2020-07-20 01:50:47 följande:

Sigtuna är ju inte långt från Stockholm. Idylliskt, naturskönt, nog barnvänligt, men knappast billigt.

Annars är ju Knivsta trevligt på bra pendelavstånd till Sthlm. Utmärkta förbindelser till både Sthlm och Uppsala med E4 intill och täta avgångar med både tåg och SL-pendeltåg.

Ytterligare ett snäpp längre norrut har ni Sveriges fjärde största stad, Uppsala, som ändå känns som rätt litet och hanterbart jämfört med stora Sthlm. Bra och täta förbindelser till Sthlm med såväl bil (E4) som tåg, SL-pendeltåg och en och annan buss. Självklart finns det både trevliga och mindre trevliga områden i en så pass stor stad, så välj med omsorg.

Alla tre uppräknade städer har dessutom nära till Arlanda om det kan tänkas vara ett plus.

Riktigt bra tips!
  • Anonym (Hus)
    velig13 skrev 2020-07-20 02:08:40 följande:

Definiera vad som är bra att växa upp i?

Finns många saker som påverkar detta. Jag Arne att du menar där de flesta tillhör övre medelklass och uppåt?

Bor själv i Farsta strand vilket består av olika typer av människor och ingen homogen sammansättning. Såväl olika nationaliteter, socioekonomiska förutsättningar mm i olika områden vilket gör att barn då träffar många olika människor och och inte bara folk från den övre medelklassen.

Bra fråga. Låg brottslighet är ett starkt önskemål och gärna nära natur.
  • Anonym (L)

Nynäshamn?Vallentuna?

• Anonym (Enkelt)

Hade flyttat till Mariefred. Fina pendlingsmöjligheter, vacker miljö.

• velig13
    Anonym (Hus) skrev 2020-07-20 09:48:32 följande:

Ok jag tror det finns bra statistik kring brottslighet på BRÅ (brottsförebyggande rådet). När det gäller natur så är det enligt mig överlägset finast natur söder om Stockholm. Ex vis Tullinge och Riksten är fint, samt stuvsta
  • Anonym (Jan Trompeter)
    Anonym (Hus) skrev 2020-07-20 08:31:23 följande:

Riktigt bra tips!

Trevligt att ni uppskattar tipsen.
    Anonym (Hus) skrev 2020-07-20 09:48:32 följande:

Ingen aning vilka ekonomiska ramar ni rör er inom, men i Uppsala är ju Sunnersta en av de mest välsituerade stadsdelarna med nästan uteslutande villor, lugnt och låg brottslighet och därtill nära till fin natur med bl.a. Ekoln - en Mälarvik - nära inpå med badplatser, småbåtshamn, fiskemöjligheter osv. Nackdelen med Sunnersta skulle möjligen kunna vara grannstadsdelen Gottsunda, som är ett s.k. utsatt område.

Roslagen är ju också fint med sin närhet till hav och skärgård - om än kanske lite sämre beläget än Sigtuna, Knivsta Uppsala. Norrtälje, Östhammar och Öregrund är tre väldigt trivsamma småstäder direkt vid havet, där jag kan tänka mig att man kan leva gott och tryggt, särskilt om man uppskattar aktiviteter med fokus på vatten.
  • Anonym (Stockholmskommuner)

Om du är ute efter din natur så finns väl det i många Stockholmskommuner. Värmdö, Ekerö, Gnesta, Vallentuna,, Vaxholm, österåker, Norrtälje och Sigtuna tex. Några preferenser om ni vill flytta norrut eller söderut? Och prisnivå?

• Anonym (Trosa)

Jag är uppvuxen i Trosa kommun och flyttar nu tillbaka som vuxen med familj. Trosa är nära stockholm (om ni har jobb i stan) och finns flera kommunikationer (tåg från vagnhärad, trosabussen som är direktbuss till Liljeholmen på ca 40 min). Kommunen är i sin helhet stabil, bra ekonomi. Du har allt du behöver servicemässigt, bra stor mataffär (nya trossen), systembolag, badhus, vårdcentral och bvc. Gymnasieskola saknas dock.

• Anonym (tvillingmamma)

Vi bor också i Trosa och trivs utmärkt. Pittoresk småstad nära natur, med den viktigaste servicen inom räckhåll. Ca en timmes bilresa från centrala Stockholm. Finns även buss, samt tåg från Vagnhärad. Jag förstår precis vad ts menar med bra område för barnen att växa upp i. Det får gärna vara lite blandat, men det ska vara lugnt med låg brottslighet och bra skolor. Trosa uppfyller dessa kriterier. Vill man bo nära storstadens puls ska man dock inte flytta hit. Trosa passar bäst för de som vill bo lantligt, eller i en småstad, men med storstadens utbud inom räckhåll.

• Anonym (tvillingmamma)

Jag kan tillägga att i Trosa bor inte bara folk från övre medelklassen. Mest svensk medelklass ja, men inte enbart.

• Anonym (tvillingmamma)
    velig13 skrev 2020-07-20 10:42:16 följande:
    Ok jag tror det finns bra statistik kring brottslighet på BRÅ (brottsförebyggande rådet). När det gäller natur så är det enligt mig överlägset finast natur söder om Stockholm. Ex vis Tullinge och Riksten är fint, samt stuvsta

Det håller jag med om, hela Sörmland har vacker böljande landsbygd. Uppland är lite flackare och ?tråkigare?. Dock är huspriserna skyhöga i områden närmare Stockholm, som Tullinge och Huddinge. Även om de har stigit rejält i småorter som Trosa och Strängnäs också.
  • Anonym (Jan Trompeter)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2020-07-21 10:22:59 följande:

Det håller jag med om, hela Sörmland har vacker böljande landsbygd. Uppland är lite flackare och ?tråkigare?. Dock är huspriserna skyhöga i områden närmare Stockholm, som Tullinge och Huddinge. Även om de har stigit rejält i småorter som Trosa och Strängnäs också.

Inget ont om Södermanland, men det finns absolut fina landskap även i Uppland; Roslagen inkl. skärgården inte minst och det är även fint runt Mälaren i trakterna kring Sigtuna och Skokloster.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Jan Trompeter) skrev 2020-07-21 10:49:00 följande:
    Inget ont om Södermanland, men det finns absolut fina landskap även i Uppland; Roslagen inkl. skärgården inte minst och det är även fint runt Mälaren i trakterna kring Sigtuna och Skokloster.

Roslagen är jättevackert. Var inte meningen att dra hela Uppland över en kam Innan vi flyttade till Trosa var vi lite inne på Sigtuna. Underbar småstad med medeltida ruiner. Slår t om Trosa Men området Valsta som ligger ganska nära är inte så roligt tyvärr. Sen har vi våra familjer och våra rötter söder om Stockholm, känner nästan ingen norr om.
  • Anonym (Nyköping)

Vill man bo söderut och lite större än Trosa skulle jag vilja slå ett slag för Nyköping. En timme till Sthlm med tåg, lasarett och gymnasieskola. Även stor biograf, fler restauranger och i största allmänhet lite mer att göra i stan än i Trosa. Bott i båda! Nyköping har även 40 min till Norrköping och en timme till Linköping om man vill kunna pendla till fler städer.

• Anonym (Hus)

Så många bra tips!

Gärna söder om Stockholm! :)

• Anonym (Jan Trompeter)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2020-07-21 11:37:34 följande:

Roslagen är jättevackert. Var inte meningen att dra hela Uppland över en kam Innan vi flyttade till Trosa var vi lite inne på Sigtuna. Underbar småstad med medeltida ruiner. Slår t om Trosa Men området Valsta som ligger ganska nära är inte så roligt tyvärr. Sen har vi våra familjer och våra rötter söder om Stockholm, känner nästan ingen norr om.

Jag förstår. Ville med mitt inlägg bara nyansera bilden av Uppland lite, men med ditt senaste inlägg visar du ju att du redan har en rätt nyanserad bild. Tycker själv att det finns fina landskap och städer såväl norr som söder om Stockholm. Trosa är f.ö. väldigt charmigt och det är inte svårt att förstå varför man vill bo där.
Svar på tråden Bra områden inte alltför långt från Sthlm?