Inlägg från: Anonym (tvillingmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tvillingmamma)

Bra områden inte alltför långt från Sthlm?

Vi bor också i Trosa och trivs utmärkt. Pittoresk småstad nära natur, med den viktigaste servicen inom räckhåll. Ca en timmes bilresa från centrala Stockholm. Finns även buss, samt tåg från Vagnhärad. Jag förstår precis vad ts menar med bra område för barnen att växa upp i. Det får gärna vara lite blandat, men det ska vara lugnt med låg brottslighet och bra skolor. Trosa uppfyller dessa kriterier. Vill man bo nära storstadens puls ska man dock inte flytta hit. Trosa passar bäst för de som vill bo lantligt, eller i en småstad, men med storstadens utbud inom räckhåll.

• Anonym (tvillingmamma)

Jag kan tillägga att i Trosa bor inte bara folk från övre medelklassen. Mest svensk medelklass ja, men inte enbart.

• Anonym (tvillingmamma)
    velig13 skrev 2020-07-20 10:42:16 följande:
    Ok jag tror det finns bra statistik kring brottslighet på BRÅ (brottsförebyggande rådet). När det gäller natur så är det enligt mig överlägset finast natur söder om Stockholm. Ex vis Tullinge och Riksten är fint, samt stuvsta

Det håller jag med om, hela Sörmland har vacker böljande landsbygd. Uppland är lite flackare och ?tråkigare?. Dock är huspriserna skyhöga i områden närmare Stockholm, som Tullinge och Huddinge. Även om de har stigit rejält i småorter som Trosa och Strängnäs också.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Jan Trompeter) skrev 2020-07-21 10:49:00 följande:
    Inget ont om Södermanland, men det finns absolut fina landskap även i Uppland; Roslagen inkl. skärgården inte minst och det är även fint runt Mälaren i trakterna kring Sigtuna och Skokloster.

Roslagen är jättevackert. Var inte meningen att dra hela Uppland över en kam Innan vi flyttade till Trosa var vi lite inne på Sigtuna. Underbar småstad med medeltida ruiner. Slår t om Trosa Men området Valsta som ligger ganska nära är inte så roligt tyvärr. Sen har vi våra familjer och våra rötter söder om Stockholm, känner nästan ingen norr om.
Svar på tråden Bra områden inte alltför långt från Sthlm?