• Kokobello

    Vi planerar att skaffa valp, vad ska vi tänka på?

    Ja vi ska skaffa valp och jag undrar vad ni som skaffat valp blev mest överraskade av. Vad ni gärna velat att någon tipsat om före man fick valpen eller salt något om nattpromenader eller likande. Är det någon som har eller har haft valp som vill berätta lite om hur vardagslivet ändrade sig när valpen kom med i familjen! :) tack!

  • Svar på tråden Vi planerar att skaffa valp, vad ska vi tänka på?
  • Aniiee

    Jag har haft ett antal valpar men eftersom jag "alltid" haft det så har jag "alltid vetat" hur det är. Men några tips från mig:

    Ställ undan skorna, särskilt de av läder och gummi, och plocka fram märgbenen. Valpen KOMMER börja bita på saker. Banna inte, se till att saker är bortplockade och avled med riktiga ben.

    Var beredd på att gå ut en gång var 5e minut dygnet runt första året. Var tacksam om det inte behövs.

    Bestäm från början och tillsammans vilka möbler hunden får vistas i och införskaffa minst en möbel (elller hundbädd) där hunden får vara absolut ifred. När hunden är där ska den alltid ignoreras förutom om det är något asviktigt eller hunden själv söker kontakt när någon går förbi, det är dens absolut fredade plats.

    Läs allt du kommer över om skvallerträning, ensamhetsträning och nedvarvning nu genast på en gång.

    Lär dig allt om pälsvård, hudvård, sårvård och kloklippning. Ta för vana redan från första veckan att gå igenom hunden så den känner sig trygg med att du/ni håller på med öron, tassar, mun osv.

    Frolic är bästa godiset ever enligt nästan alla hundar jag någonsin känt. Det är dessutom nyttigare än mycket annat godis då det egentligen är ett helfoder (även om det inte är det nyttigaste helfrodret i världen).

    Lär dig göra egen kycklingleverpastej och egen blodpudding utan lök och starka kryddor. Din hund kommer älska dig, jag lovar.

    Ha blåbär, vit fisk och klibbigt ris (tex grötris) på lut hemma utifall hunden skulle bli dålig i magen. Blåbär för att stoppa diarreer och fisk och ris för att det är snällt för magen när de är dåliga.

    Jag skrev också upp 20 frågor man bör ställa sig innan man skaffar hund i en tråd för ett tag sedan, men jag hittar den inte igen. Om du ids kan du googla eller så.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Dexter dot com
    Kokobello skrev 2020-07-20 02:35:49 följande:

    Ja vi ska skaffa valp och jag undrar vad ni som skaffat valp blev mest överraskade av. Vad ni gärna velat att någon tipsat om före man fick valpen eller salt något om nattpromenader eller likande. Är det någon som har eller har haft valp som vill berätta lite om hur vardagslivet ändrade sig när valpen kom med i familjen! :) tack!


    Det är roligt men hur jobbigt som helst. Förbered dig på att inte få sova på nätterna och lägga 100% på valpen som oftast behöver konstant tillsyn i många månader och behöver ut många g/h. 
    Ha en rejäl buffert och kosta på er en riktigt bra försäkring. Se till att ha flera pålitliga hundvakter och ett bra pensionat som plan B om ni behöver hundvakt akut.
    Lägg ner tid på att verkligen hitta en bra,seriös uppfödare som stöttar er och som föder upp valpar efter bra linjer och med bra hälsa och mentalitet. Det tar tid att kolla hälsotester, mental/BPHbeskrivningar men det är det värt.

    Se till att vara lediga länge med valpen så den hinner bli trygg innan ni måste börja med ensamhetsträning, inskolning hos dagmatte/dagis mm. 
    Gå kurser !! Så roligt och nyttigt för både er och valpen.
  • Ignoramus

    Och var väldigt noggranna när ni väljer ras!! Vilken typ matchar era liv, ambitioner och - till viss del - kunskapsnivå (även om man såklart lär sig mycket på vägen om ambitionsnivån är väldigt hög).

    Se till att ni får en bra valp. Kolla mentaltester och hälsotester, uppfödaren bör göra fler än de det den specifika rasen kräver (som ofta är skrämmande lite). Ta reda på de vanligaste fällorna bland oseriösa uppfödare; ibland häpnar man över hur lättlurade och dåligt pålästa valpköpare är.

    Jag tycker valptiden var mycket mer krävande än bebistiden, men också mycket roligare och mer givande på många sätt eftersom valpar är ?med? och lär sig snabbt redan från 8 veckors ålder.

    Skjut inte upp problembeteenden - de blir inte lättare att lösa med tiden.

    Lägg ner MASSOR med tid på, och träning med, valpen det första året; det har ni igen tusenfalt resten av livet. Också väldigt viktigt att bygga upp en bra belöning, antingen godis eller leksak (eller helst både och). Att träna en hund som är lättmotiverad är både enkelt och roligt både för dig och hunden; att träna en hund ?som inte gillar att leka och inte tycker om något godis? är både hopplöst tråkigt och svårt.

    Träna på ensamhetsträning, koppelpromenader, hantering och skvallerträning. Kontaktövningar; du ska vara det roligaste hunden vet och allt är alltid bäst närmast dig. Det förenklar både inkallningen och koppelträningen.

    Ja det finns ju tusen saker att säga, men generellt för all typ av hundträning är:

    Hur högt värde har belöningen för hunden? Har den något den älskar mer än något annat? Du vill ju själv inte jobba bara för att chefen ska bli glad; det måste ju komma ett lönekuvert i slutet av månaden för att det ska kännas värt det.

    Frekvensen på belöningen; ger du belöningen tillräckligt ofta för att hålla motivationen uppe? Är det dags att utöka tiden mellan belöningar för att träna uthållighet?

    Ger du belöningen vid precis rätt tillfälle? Du får det beteende du belönar är en gammal sanning som stämmer än idag. Är du tillräckligt tydlig för att hunden ska förstå vilket beteende du söker? Eller råkar du istället belöna precis motsatt beteende, för att din timing var helt fel? Här hjälper klickern en hel del, läs på om den!

    Och har hunden rätt förutsättningar för att lyckas? Om inte, så förenkla övningen till dess att den klarar det. Det kan vara att ta ett större avstånd till en mötande hund, att gå tillbaka några steg i inlärningen av ?sitt?, att lägga till hjälper, ja vad som helst. En rätt tränad hund i grunden vill alltid lyckas, så gör den inte det har du gjort övningen för svår och måste backa bandet.

  • Gnussen
    Kokobello skrev 2020-07-20 02:35:49 följande:

    Ja vi ska skaffa valp och jag undrar vad ni som skaffat valp blev mest överraskade av. Vad ni gärna velat att någon tipsat om före man fick valpen eller salt något om nattpromenader eller likande. Är det någon som har eller har haft valp som vill berätta lite om hur vardagslivet ändrade sig när valpen kom med i familjen! :) tack!


    Du har fått en del råd om valp. Tänk även på att det krävs mycket tid att ha en hund. Dem ska inte lämnas ensam. Fördelen är om ni även bor i ett hus. Tänk även på att en hund kostar pengar, veterinär kostnaderna kan bli oerhört dyra så en bra ekonomi är en bra förutsättning för att äga en hund. Det är ett stort ansvar att skaffa hund och är ingenting man bara skaffar för att sen göra sig av med när man tröttnat eller inser hur dyrt det kan vara att äga en hund.

    Beroende på ras så har du hunden i 8-16 år framåt i livet.
Svar på tråden Vi planerar att skaffa valp, vad ska vi tänka på?